https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

[NOWY MOST TRAMWAJOWY] Którędy pojadą bydgoskie tramwaje?

INwestycja ucieszy kierowców, którzy narzekają na korki
INwestycja ucieszy kierowców, którzy narzekają na korki Tomasz Czachorowski
Drogowcy zastanawiają się, gdzie wybudować nowy most tramwajowy. Propozycje są dwie: obok mostu Kazimierza Wielkiego, albo w okolicy ulicy Perłowej. Mieszkańcy mogą przedstawiać swoje propozycje do 14 sierpnia.

Most Kazimierza Wielkiego, łączący ulice Fordońską i Toruńską, w godzinach szczytu jest prawie zawsze zakorkowany. Korzystają z niego tysiące kierowców, jadących z górnego tarasu na Bartodzieje i do Fordonu, a w każdą ze stron prowadzi zaledwie jeden pas ruchu. - Od dnia otwarcia wiedziałem, że po jednym pasie ruchu w każdą ze stron to stanowczo za mało. Samochodów w mieście przybyło od tego czasu, więc jest coraz gorzej - mówi nam taksówkarz z 20-letnim stażem.

Przeprawę oddano do użytku 30 października 2000 roku. Przygotowany w latach 90. ubiegłego stulecia projekt przewidywał budowę trzech mostów: dwóch drogowych oraz trzeciego, tramwajowego pomiędzy nimi. Ze względu na ograniczenia finansowe powstał tylko jeden. Teraz drogowcy przystępują do realizacji planów sprzed lat.

ZDMiKP. Opcje są dwie

Nie ulega wątpliwości, że nowa drogowa przeprawa powstanie po wschodniej stronie istniejącego mostu Kazimierza Wielkiego. Drogowcy wciąż zastanawiają się, gdzie wybudować przeprawę dla tramwajów. Analizowane są dwa korytarze. Pierwsza opcja zakłada, że most tramwajowy powstanie tuż obok tych drogowych.

Drugi wariant przewiduje budowę kilkaset metrów dalej na zachód. Przeprawa miałaby być przedłużeniem ul. Perłowej i kończyłaby się w okolicy skrzyżowania ul. Fordońskiej z Bałtycką. Nie jest przesądzone, który wariant zostanie wybrany.

Nieoficjalnie wiadomo, że bardziej prawdopodobny jest wariant budowy mostu tramwajowego przy ul. Kazimierza Wielkiego. Atutem tej lokalizacji jest wolny teren pod inwestycję. W przypadku budowy przeprawy tramwajowej w ciągu Perłowa-Toruńska konieczna byłaby likwidacja części ogródków działkowych nad Brdą. Między innymi z tego względu budowa przy istniejącym już moście może okazać się po prostu tańsza.

Za takim rozwiązaniem opowiadają się społecznicy ze Stowarzyszenia na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy. - Skłaniamy się ku koncepcji budowy przy moście Kazimierza Wielkiego ze względu na istniejącą już rezerwę terenu oraz brak konieczności wykupu gruntów, jak również możliwość dojazdu do i z zajezdni tramwajowej w przypadku jakiegoś zdarzenia, np. awarii albo wypadku na węźle Perłowa - mówi Krzysztof Ziętara, wiceprezes stowarzyszenia.

ZDMiKP. Będzie szybciej

Budowa mostu przez Brdę to najważniejsza - obok budowy linii tramwajowej na ul. Kujawskiej - inwestycja w rozwój sieci połączeń tramwajowych w naszym mieście w perspektywie unijnej 2014-2020. Dzięki inwestycji znacznie skróci się czas przejazdu komunikacją miejską z Kapuścisk do Fordonu. Obecnie „siódemka” jeździ dookoła - przez rondo Fordońskie, most Pomorski i rondo Toruńskie. Gdy powstanie przeprawa przez Brdę, tramwaj dotarłby na Kapuściska nawet 5-7 minut szybciej.

Budowa obu mostów - drogowego i tramwajowego - jest dopiero w przygotowaniu. Pełna dokumentacja projektowa będzie gotowa w połowie 2017 roku. Wtedy też miasto podejmie decyzję, według którego wariantu budować trasę tramwajową. Kiedy decyzja zostanie podjęta, drogowcy ogłoszą przetarg.

Prace rozpoczną się najwcześniej pod koniec 2017 roku lub na początku 2018 roku. Budowa obiektów może potrwać nawet dwa lata. Optymistyczny wariant zakłada, że przeprawy będą gotowe pod koniec 2019 roku. Realny termin zakończenia inwestycji to rok 2020.

Inwestycja ma być finansowana w oparciu o fundusze europejskie na lata 2014-20. Dla zadania są zarezerwowane środki w ramach „Kontraktu terytorialnego dla województwa kujawsko-pomorskiego” z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i środowisko”. Miasto szacuje, że wartość inwestycji wyniesie ok. 80 mln zł.

ZDMiKP. Wyraź swoje zdanie

Z wariantami budowy nowej przeprawy można zapoznać się na stronie ZDMiKP. Załączono tam również karty konsultacyjne. W wersji papierowej dokumentacja jest dostępna w siedzibie Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy (ul. Toruńska 174a, piętro III, pokój 310). Uwagi do projektu można składać do 14 sierpnia 2016 r., pisemnie lub mailem: [email protected].

Komentarze 26

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

t
tak
Na Perlowej niech bedzie taki jak ten most tramwajowy im. Jagielly przy Narutowicza- tylko dla tramwajow i pieszych a bez zadnych aut!!! I koniecznie przy okazji asfaltowe bulwary dla pieszych i rowerzystow zamiast gestych krzaczorów nad Brda od wysokosci Tesco az do Mostu Kazia Wielkiego.
g
geograf
Zamiast nowego mostu na Hutniczej poszeżyłbym ul. Sporna wraz z mostem tamze do 4 pasow zeby rozladowac korki.
k
kidawa
Ja tez mysle ze powinien powstac na przedluzeniu ul. Perlowej bo wtedy 7 jechalaby prosto z Kapuscisk na Fordon. Samochody niech sobie jezdza przez nowa nitkę mostu Kazia Wielkiego.
R
Rafael
Poszerz swoją biblotekę o słownik ortograficzny.
a
adas
Warto jeszcze dodać, że ogródki działkowe na Toruńskiej za kilka/kilkanaście lat będą zamienione na budynki mieszkalne - most na Perłowej będzie dla mieszkańców tam w sam raz. Szczególnie, że będzie miał chodnik i drogę rowerową.
a
adas
Wtedy pewnie będzie jeździć częściej (bo czas przejazdu o parę minut się skróci. I można jeszcze tam puścić inne linie (np. z centrum na Wyżyny/Kapuściska)
a
adas
Na moście tramwajowym na Perłowej będzie chodnik z drogą rowerową. I do tego zejścia z mostu na Bulwary nad Brdą.
W przypadku mostu na Kazimierza - chodnik i droga rowerowa będzie na mości drogowym.
Dla pieszych i rowerzystów lepszy jest tramwajowy na Perłowej (bo drugi most drogowy na Kazimierza i tak powstanie).
a
adas
Jeżeli most będzie na Perłowej to mogą z niego korzystać linie jadące z centrum Jagiellońską/Fordońską i następnie jadące na Wyżyny. Więc nie tylko dla 7-ki to most.

Gorzej w przypadku mostu na Kazimierza Wielkiego - wtedy jazda z Jagiellońskiej na Wyżyny przez KW bedzie naokoło. Dlatego most na Perłowej jest lepszy.
Dodatkowo jego budowa otworzy "bulwary" nad dalszym odcinkiem Brdy oraz umożliwi szybszy i wygodniejszy przejazd rowerzystom z Bartodziejów na Wyżyny. Teraz muszą korzystać z Mostu Pomorskiego lub KW. A to często naokoło.
t
tramwajorz
Most tramwajowy powinien powstać pomiędzy Perłową a Bałtycką. Tylko ten wariant umożliwi skierowanie tędy nie tylko linii nr 7 ale także innych w stronę centrum. Kolejnym plusem jest nowy trakt pieszo-rowerowy i otwarcie terenów wzdłuż rzeki. Warto zaznaczyć że w tym wariancie niezależnie I TAK POWSTANIE DRUGI MOST DROGOWY NA KAZIMIERZA WIELKIEGO.
Tramwaje pojadą przedłużona Perłową, a kierowcy drugim mostem na Kazimierza Wielkiego. To idealne rozwiązanie!
w
wync
po co?
z
znawca bis
PESA juz pracuje nad tramwajem jednoszynowym dla m.Bydzia
z
znawca
most bedzie jednoszynowy bo druga nie trzyma przeswitu jak do Fordonu Polak Bruski potrafi !!
L
LZ
to ja jestem Leon Zawodowiec!
L
LZ
Znając naszego"Geniusza" z Ratusza , most będzie na tylko 1 tor...a drugi za 25 lat.
t
tulej103
Niesamowite, budować most dla 7 by ta jeżdziła do 19!!! Brawo!
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski