Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

[NOWY MOST TRAMWAJOWY] Którędy pojadą bydgoskie tramwaje?

Redakcja
INwestycja ucieszy kierowców, którzy narzekają na korki
INwestycja ucieszy kierowców, którzy narzekają na korki Tomasz Czachorowski
Drogowcy zastanawiają się, gdzie wybudować nowy most tramwajowy. Propozycje są dwie: obok mostu Kazimierza Wielkiego, albo w okolicy ulicy Perłowej. Mieszkańcy mogą przedstawiać swoje propozycje do 14 sierpnia.

Most Kazimierza Wielkiego, łączący ulice Fordońską i Toruńską, w godzinach szczytu jest prawie zawsze zakorkowany. Korzystają z niego tysiące kierowców, jadących z górnego tarasu na Bartodzieje i do Fordonu, a w każdą ze stron prowadzi zaledwie jeden pas ruchu. - Od dnia otwarcia wiedziałem, że po jednym pasie ruchu w każdą ze stron to stanowczo za mało. Samochodów w mieście przybyło od tego czasu, więc jest coraz gorzej - mówi nam taksówkarz z 20-letnim stażem.

Przeprawę oddano do użytku 30 października 2000 roku. Przygotowany w latach 90. ubiegłego stulecia projekt przewidywał budowę trzech mostów: dwóch drogowych oraz trzeciego, tramwajowego pomiędzy nimi. Ze względu na ograniczenia finansowe powstał tylko jeden. Teraz drogowcy przystępują do realizacji planów sprzed lat.

ZDMiKP. Opcje są dwie

Nie ulega wątpliwości, że nowa drogowa przeprawa powstanie po wschodniej stronie istniejącego mostu Kazimierza Wielkiego. Drogowcy wciąż zastanawiają się, gdzie wybudować przeprawę dla tramwajów. Analizowane są dwa korytarze. Pierwsza opcja zakłada, że most tramwajowy powstanie tuż obok tych drogowych.

Drugi wariant przewiduje budowę kilkaset metrów dalej na zachód. Przeprawa miałaby być przedłużeniem ul. Perłowej i kończyłaby się w okolicy skrzyżowania ul. Fordońskiej z Bałtycką. Nie jest przesądzone, który wariant zostanie wybrany.

Nieoficjalnie wiadomo, że bardziej prawdopodobny jest wariant budowy mostu tramwajowego przy ul. Kazimierza Wielkiego. Atutem tej lokalizacji jest wolny teren pod inwestycję. W przypadku budowy przeprawy tramwajowej w ciągu Perłowa-Toruńska konieczna byłaby likwidacja części ogródków działkowych nad Brdą. Między innymi z tego względu budowa przy istniejącym już moście może okazać się po prostu tańsza.

Za takim rozwiązaniem opowiadają się społecznicy ze Stowarzyszenia na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy. - Skłaniamy się ku koncepcji budowy przy moście Kazimierza Wielkiego ze względu na istniejącą już rezerwę terenu oraz brak konieczności wykupu gruntów, jak również możliwość dojazdu do i z zajezdni tramwajowej w przypadku jakiegoś zdarzenia, np. awarii albo wypadku na węźle Perłowa - mówi Krzysztof Ziętara, wiceprezes stowarzyszenia.

ZDMiKP. Będzie szybciej

Budowa mostu przez Brdę to najważniejsza - obok budowy linii tramwajowej na ul. Kujawskiej - inwestycja w rozwój sieci połączeń tramwajowych w naszym mieście w perspektywie unijnej 2014-2020. Dzięki inwestycji znacznie skróci się czas przejazdu komunikacją miejską z Kapuścisk do Fordonu. Obecnie „siódemka” jeździ dookoła - przez rondo Fordońskie, most Pomorski i rondo Toruńskie. Gdy powstanie przeprawa przez Brdę, tramwaj dotarłby na Kapuściska nawet 5-7 minut szybciej.

Budowa obu mostów - drogowego i tramwajowego - jest dopiero w przygotowaniu. Pełna dokumentacja projektowa będzie gotowa w połowie 2017 roku. Wtedy też miasto podejmie decyzję, według którego wariantu budować trasę tramwajową. Kiedy decyzja zostanie podjęta, drogowcy ogłoszą przetarg.

Prace rozpoczną się najwcześniej pod koniec 2017 roku lub na początku 2018 roku. Budowa obiektów może potrwać nawet dwa lata. Optymistyczny wariant zakłada, że przeprawy będą gotowe pod koniec 2019 roku. Realny termin zakończenia inwestycji to rok 2020.

Inwestycja ma być finansowana w oparciu o fundusze europejskie na lata 2014-20. Dla zadania są zarezerwowane środki w ramach „Kontraktu terytorialnego dla województwa kujawsko-pomorskiego” z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i środowisko”. Miasto szacuje, że wartość inwestycji wyniesie ok. 80 mln zł.

ZDMiKP. Wyraź swoje zdanie

Z wariantami budowy nowej przeprawy można zapoznać się na stronie ZDMiKP. Załączono tam również karty konsultacyjne. W wersji papierowej dokumentacja jest dostępna w siedzibie Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy (ul. Toruńska 174a, piętro III, pokój 310). Uwagi do projektu można składać do 14 sierpnia 2016 r., pisemnie lub mailem: [email protected].

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!