Michał Krzemkowski z Bydgoskiej Prawicy w interpelacji zawnioskował o to, aby w projekcie rozbudowy ulicy Kamiennej uwzględnić wydzielenie pasa drogowego, w którym w przyszłości będzie możliwie poprowadzenie linii tramwajowej, łączącej ulicę Gdańską z Fordońską na wysokości węzła Wschodniego.
„Ulica Kamienna przebiega przez teren osiedli mieszkaniowych: Leśnego oraz Bartodziejów, z perspektywą dalszego rozwoju budownictwa wielorodzinnego. Poza tym do ul. Kamiennej przylegać będzie w przyszłości nowy kampus Akademii Muzycznej. W związku z tym należy się spodziewać ciągle podwyższającego się popytu na usługi komunikacyjnego w tym ciągu drogowym” – uzasadnił radny.
Zaznaczył, że zdaje sobie sprawę, że w najbliższym czasie miasto nie ma przewidzianych środków na budowę linii tramwajowej o takim przebiegu, ale takie mogą pojawić się w przyszłości. Jego zdaniem przy projektowaniu drogi powinno się zadbać o rezerwę terenu na trasę tramwajową, która mogłaby powstać za 10 czy 15 lat.
„Już myślmy o przyszłości, tym bardziej że z uwagi na obecne europejskie trendy rozwoju komunikacji publicznej, w tym tramwaju, jako preferowanego środka lokomocji, zasadnym jest planowanie rozwoju miasta pod kątem jak najgęstszego pokrycia przestrzeni komunikacyjnej siecią tramwajową” – zaznaczył Michał Krzemkowski.
Radny złożył interpelację kilka dni temu i czeka na odpowiedź. Do tematu wrócimy.
Tunel między Kamienną i Inwalidów?
Pod koniec ubiegłego roku w odpowiedzi na jedną z innych interpelacji, złożoną przez radnego Tomasz Hoppe, Mirosław Kozłowicz przypomniał, że trwa przygotowanie dokumentacji projektowej dla rozbudowy trasy W-Z na odcinku od ul. Łęczyckiej do ul Lelewela.
– Projektowanie odbywa się na bazie koncepcji, która została wykonana dla całego odcinka od Węzła Wschodniego do Węzła Zachodniego. Koncepcja zakłada bezkolizyjne połączenie ul. Kamiennej i Lewińskiego, jednak w obecnym etapie nie jest ono projektowane z uwagi na duże nakłady finansowe związane m.in. z inwestycją dotyczącą Wiaduktów Warszawskich. Rozważa się natomiast techniczne i ekonomiczne możliwości połączeniu ul. Kamiennej z ul. Inwalidów (również poprzez tunel) w rejonie ul. Łęczyckiej – odpowiedział zastępca prezydenta Bydgoszczy.
Prace w toku
Projekt rozbudowy ul. Kamiennej na odcinku od Łęczyckiej do Lelewela przygotowuje firma Mosty Katowice. Przetarg w tej sprawie odbył się pod koniec 2023 r. Na realizację zadania wykonawca otrzymał 2 lata. Postępowanie ogłoszono na podstawie koncepcji, która była poddawana przez miasto kilkuetapowym konsultacjom. Ostatecznie wybrano w nich wariant rozbudowy trasy WZ do przekroju dwujezdniowego z bezkolizyjnymi skrzyżowaniami z ul. Gdańską, Sułkowskiego i Wyszyńskiego.
Nad al. Wyszyńskiego planowana jest estakada, która pozwoli na bezkolizyjny przejazd na kierunku wschód-zachód. Koncepcja zakłada również m.in.: wybudowanie tuneli dla pieszych na wysokości ul. Lelewela oraz Gajowej oraz budowę ronda turbinowego na połączeniu z ul. Łęczycką.
