Michał Krzemkowski z Bydgoskiej Prawicy w interpelacji zawnioskował o to, aby w projekcie rozbudowy ulicy Kamiennej uwzględnić wydzielenie pasa drogowego, w którym w przyszłości będzie możliwe poprowadzenie linii tramwajowej, łączącej ulicę Gdańską z Fordońską na wysokości węzła Wschodniego.
„Ulica Kamienna przebiega przez teren osiedli mieszkaniowych: Leśnego oraz Bartodziejów, z perspektywą dalszego rozwoju budownictwa wielorodzinnego. Poza tym do ul. Kamiennej przylegać będzie w przyszłości nowy kampus Akademii Muzycznej. W związku z tym należy się spodziewać ciągle podwyższającego się popytu na usługi komunikacyjnego w tym ciągu drogowym” – uzasadnił radny.
Zaznaczył, że zdaje sobie sprawę, że w najbliższym czasie miasto nie ma przewidzianych środków na budowę linii tramwajowej o takim przebiegu, ale takie mogą pojawić się w przyszłości. Jego zdaniem przy projektowaniu drogi powinno się zadbać o rezerwę terenu na trasę tramwajową, która mogłaby powstać za 10 czy 15 lat.
„Już myślmy o przyszłości, tym bardziej że z uwagi na obecne europejskie trendy rozwoju komunikacji publicznej, w tym tramwaju, jako preferowanego środka lokomocji, zasadnym jest planowanie rozwoju miasta pod kątem jak najgęstszego pokrycia przestrzeni komunikacyjnej siecią tramwajową” – zaznaczył Michał Krzemkowski.
Nowe torowisko tak, ale nie na Kamiennej
W odpowiedzi na interpelację zastępca prezydenta Bydgoszczy przypomniał, że trwa przygotowanie dokumentacji projektowej. Jak napisał, dalsza realizacja nie ma określonego harmonogramu, ale będzie oparta o założenia wypracowane podczas opracowywania koncepcji programowej trasy oraz dokumenty planistyczne miasta, w tym Studium Transportowe Miasta Bydgoszczy oraz Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Bydgoszczy.
„Powyższe dokumenty nie przewidują budowy linii tramwajowej wzdłuż ul. Kamiennej aż do Węzła Wschodniego” – odpowiedział Mirosław Kozłowicz. Przypomniał, że w przyjętym przez Radę Miasta studium uwarunkowań przewidziano rozwój sieci tramwajowej wzdłuż innej trasy – na al. Wyszyńskiego, Chodkiewicza i Chocimskiej.
„Należy ponadto zauważyć, że ul. Kamienna jest ograniczona z jednej strony zabudową, a od strony północnej terenami kolejowymi. Rozbudowa trasy W-Z i tak spowoduje konieczność wykupu części gruntów. Dalsze rezerwowanie terenu spowodowałoby rozszerzenia pasa drogowego w jeszcze większym zakresie, a co za tym idzie zwiększenie konieczności przejęcia nieruchomości” – stwierdził Mirosław Kozłowicz.
Podsumowując zaznaczył, że nie ma planów budowy nowej linii tramwajowej, a uwzględnienie rezerw terenowych powodowałoby zbędne wydatki finansowe, które są niespójne z planami inwestycyjnymi miasta.
Projekt rozbudowy ul. Kamiennej na odcinku od Łęczyckiej do Lelewela przygotowuje firma Mosty Katowice
Przetarg w tej sprawie odbył się pod koniec 2023 r. Na realizację zadania wykonawca otrzymał 2 lata. Postępowanie ogłoszono na podstawie koncepcji, która była poddawana przez miasto kilkuetapowym konsultacjom. Ostatecznie wybrano w nich wariant rozbudowy trasy WZ do przekroju dwujezdniowego z bezkolizyjnymi skrzyżowaniami z ul. Gdańską, Sułkowskiego i Wyszyńskiego.
Nad al. Wyszyńskiego planowana jest estakada, która pozwoli na bezkolizyjny przejazd na kierunku wschód-zachód. Koncepcja zakłada również m.in.: wybudowanie tuneli dla pieszych na wysokości ul. Lelewela oraz Gajowej oraz budowę ronda turbinowego na połączeniu z ul. Łęczycką.
