Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nie będzie nowoczesnego centrum handlowego Makrum na Leśnym

Wojciech Mąka
Przygotowując plac budowy pod centrum handlowe na terenie Makrum przy Sułkowskiego, wyburzono kilkanaście fabrycznych budynków
Przygotowując plac budowy pod centrum handlowe na terenie Makrum przy Sułkowskiego, wyburzono kilkanaście fabrycznych budynków Dariusz Bloch
„Express” dowiedział się, że nie powstanie olbrzymie centrum handlowe Makrum. Spółka wystąpiła o cofnięcie pozwolenia na budowę. Inwestor nie przebuduje też ulic w tym rejonie miasta.

Makrum Development, spółka zależna od Makrum, która miała postawić przy Sułkowskiego i Kamiennej centrum handlowe IV generacji, pod koniec ubiegłego tygodnia wystąpiła do ratusza o uchylenie decyzji zatwierdzającej projekt i pozwolenie na budowę. Początkowo informacja miała klauzulę poufnej, bo mogła wpłynąć na wyniki giełdowe spółki. - Mogę ją potwierdzić - powiedział wczoraj Adam Borys, rzecznik Makrum.
[break]

W grudniu ubiegłego roku Makrum Development rozwiązał wstępną umowę z siecią Leroy-Merlin, która miała prowadzić w centrum market budowlany. Wcześniej wygasła także umowa z siecią Tesco. Powodem rozwiązania umowy i wniosku o uchylenie pozwolenia na budowę jest brak pieniędzy na inwestycję. - Rozważamy inne koncepcje przeznaczenia tego terenu, ale nic więcej nie mogę powiedzieć - mówi rzecznik Makrum.

Przypomnijmy, że na potrzeby centrum spółka zrównała z ziemią praktycznie cały swój teren. Projekt architektoniczny przygotowała pracownia J.S.K. Architekci - miał łączyć poprzemysłowy klimat miejsca z nowoczesnymi powierzchniami handlowo-rekreacyjnymi. Na dwóch poziomach centrum miały się znaleźć dwa hipermarkety i 180 sklepów, butików oraz restauracji. Parking przewidziano na 1900 pojazdów. Centrum Makrum, które miało zajmować około 60 tys mkw., planowano oddać w tym roku.

Przypomnijmy, że na wniosek Makrum miasto specjalnie przygotowało miejscowy plan zagospodarowania tego terenu właśnie pod funkcje handlowe. - Założenia są raczej elastyczne, jeżeli charakter tego miejsca nie będzie się mieścił w ramach planu, inwestor musi wystąpić o zmianę zapisów w dokumencie - mówi Anna Rembowicz-Dziekciowska, dyrektor Miejskiej Pracowni Urbanistycznej. - Na razie jednak taki wniosek nie wpłynął.

Najważniejszą dla miasta częścią planu miała być jednak przebudowa układu drogowego na koszt inwestora. Ulica Kamienna na odcinku od ul. Wyszyńskiego do ul. Gdańskiej, miała mieć dwie jezdnie, podobnie miała wyglądać Gdańska między Kamienną a Dwernickiego. Linię tramwajową planowano przenieść na środek ulicy. Zmienić się miały skrzyżowania w tym rejonie, łącznie z uruchomieniem nowej sygnalizacji. Oprócz tego - chodniki, ścieżki rowerowe i zatoczki dla autobusów.

W 2011 roku prezydent Rafał Bruski podpisał z Rafałem Jerzym, prezesem Makrum, porozumienie, z którego wynikało, że spółka pokryje wszystkie koszty przebudowy układu drogowego - ok. 12 mln zł.

Krzysztof Kosiedowski z ZDMiKP mówi: - Przygotowano porozumienie, na podstawie którego dokumentacja projektowa dla odcinka ul. Kamiennej od ul. Sułkowskiego do ul. Gdańskiej zostanie nieodpłatnie przekazana miastu przez Makrum Development.

Na realizowanie przebudowy tego fragmentu ulic ratusz w tym roku pieniędzy nie ma. - Po otrzymaniu tej dokumentacji ZDMiKP ogłosi przetarg na realizację dokumentacji Trasy W-Z na odcinku od ul. Gdańskiej do ul. Wyszyńskiego. Prace projektowe zgodnie z zapisami budżetu będą finansowane w latach 2015-17 - informuje Marta Stachowiak, rzecznik prezydenta miasta.

od 7 lat
Wideo

Pensja minimalna 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera