Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lokomotywa z ogłoszenia [MINĄŁ TYDZIEŃ]

Jarosław Reszka
Jarosław Reszka
Jarosław Reszka
Jarosław Reszka Filip Kowalkowski
Przeczytałem ogłoszenie, że sprzedaje ktoś lokomotywę. Kupię sobie ją... - śpiewał 35 lat temu Grzegorz Markowski. Teraz nie musiałby kupować lokomotywy. Mógłby ją sobie wynająć w firmie Rail Capital Partners.

Angielska nazwa nie brzmi znajomo, lecz kryje się za nią bydgoska Pesa, która podpisała umowę z Polskim Funduszem Rozwoju. 250 mln zł - tyle wart jest ten interes. 50 mln położyła na stole Pesa, 200 - państwowy fundusz. Te pieniądze wystarczą na zakup w Bydgoszczy ośmiu nowoczesnych i uniwersalnych lokomotyw. Będą one wynajmowane przewoźnikom kolejowym, którzy nie mają pieniędzy, by sprawić sobie taki prezent jak wokalista zespołu Perfect.

Poniedziałkowa uroczystość w Pesie propagandowo została sprzedana jako pierwszy praktyczny krok w kierunku wdrożenie planu Morawieckiego. Tym bardziej miło było usłyszeć, że ten krok zrobiono w Bydgoszczy. Na marginesie, trzeba oddać menedżerom Pesy, że potrafią powalczyć o swoje. Nie dalej jak półtora tygodnia temu rozdzierali przed dziennikarzami szaty, że są wypychani z regionalnych torów w Polsce. Chodziło o przetargi na dostawę taboru kolejowego dla województwa zachodniopomorskiego i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Warunki w ogłoszeniu przetargowym zostały tak sformułowane, że wykluczały Pesę. W tamtej sprawie nic chyba się nie zmieniło, lecz cieszy, że po otarciu łez Pesa ucieka do przodu.

Prezesi Paweł Borsy (PFR, z lewej) i Tomasz Zaboklicki (Pesa) dobijają targu
Prezesi Paweł Borsy (PFR, z lewej) i Tomasz Zaboklicki (Pesa) dobijają targu
Filip Kowalkowski

Przy okazji uświadomiliśmy sobie, że warto Pesie kibicować nie tylko w ramach lokalnego patriotyzmu. Potężna spółka niczym jej lokomotywy ciągnie nie tylko siebie, lecz i wiele „wagonów” - firm kooperujących z kolosem. Sam do tej pory nie zdawałem sobie sprawy, ile jest tych „wagonów”. Okazuje się , że aż 1800, z czego około 500 z naszego regionu.

Skoro już o patriotyzmie mowa, należy też wspomnieć o zdecydowanie niemiłym zdarzeniu, jakie spotkało nad Brdą dwóch Turków, Turczynkę i Słowaka, którzy studiują na UKW w ramach programu Erasmus. Grupka gości podczas spaceru została zaczepiona, a następnie poturbowana przez dziewięciu pseudopatriotów (czytaj: bandytów) z emblematami Polski Walczącej na koszulkach. Hańba! - chciałoby się zawołać. Miałem nadzieję, że nie dołączymy do polskich miast znanych z ksenofobicznych wybryków. Niektórzy komentatorzy tego incydentu wprawdzie zwracają uwagę na to, że jedyna wśród napadniętych kobieta została odsunięta na bok i włos jej z głowy nie spadł. Czy to jednak można uznać za argument za tym, że napastnicy byli ludźmi honoru? Bzdura - choćby dlatego, że ludzie honoru nie napadają w dziewiątkę na trzech chłopaków i dziewczynę.

Jeszcze bardziej cofa nas w cywilizacyjnym rozwoju to, co stało się nad jeziorem Stryjewo koło Więcborka. W wodzie kajakarze znaleźli martwe zwierzęta - 12 jeleni i jednego dzika. Miały obcięte głowy. Śledztwo wykaże, w jakich okolicznościach je straciły. Łagodniejsza wersja zdarzeń to bowiem śmierć zimą w wyniku załamania się lodu. Jelenie miałyby zostać zapędzone na lód przez polujące wilki. Gdy utonęły, ich truchła znaleźli kłusownicy i odcięli sobie efektowne trofea. Aż strach pomyśleć, jaka mogłaby być bardziej dramatyczna wersja. Cała ta historia przywodzi na myśl ociekający okrucieństwem film „Zjawa” z odzianym w skóry Leonardem DiCaprio. Tak niewiele zmieniliśmy się przez ostatnie dwieście lat?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera