Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lokomotywy z bydgoskiej PESY wjeżdżają na nowe tory

Krzysztof Błażejewski
Paweł Borys, prezes PFR (z lewej) i Tomasz Zaboklicki, prezes Pesy, po podpisaniu nowej umowy
Paweł Borys, prezes PFR (z lewej) i Tomasz Zaboklicki, prezes Pesy, po podpisaniu nowej umowy Filip Kowalkowski
Polski Fundusz Rozwoju przywozi swoje pieniądze do Bydgoszczy. Zainwestuje je w produkcję lokomotyw. W pierwszym okresie działalności spółka Rail Capital Partners za około 200 mln złotych kupi od Pesy osiem lokomotyw Gama Marathon. Będzie je wynajmować przewoźnikom kolejowym. To nowy pomysł na dalszy rozwój bydgoskich zakładów.

[break]
W poniedziałek w południe w hali prób i uruchomień Pesy podpisana została umowa pomiędzy tymi zakładami a Polskim Funduszem Rozwoju, spółką akcyjną powstałą dopiero miesiąc temu na bazie wcześniejszej spółki Polskie Inwestycje Rozwojowe. Ta umowa to jedno z pierwszych w kraju przedsięwzięć zmierzających do integracji przez PFR instytucji kluczowych dla rozwoju kraju w ramach grupy kapitałowej. Swoje powstanie nowy fundusz rozwoju zawdzięcza planom wicepremiera i ministra rozwoju, Mateusza Morawieckiego. Teraz PFR da pieniądze bydgoskiej firmie, aby produkowała... lokomotywy na wynajem!

Zrobią i wydzierżawią

- To dla nas szczególny dzień i nowy etap w dziejach Pesy - podkreślał podczas wczorajszej uroczystości prezes zarządu Pesy, Tomasz Zaboklicki. - Dotąd sprzedawaliśmy nasze wyroby, teraz będziemy je także wydzierżawiać. To model funkcjonowania przedsiębiorstw z naszej branży dobrze znany już na Zachodzie, u nas jeszcze dotąd nie był praktykowany. Nad jego modelem i wizją pracowaliśmy już od około pół roku.

To dla nas szczególny dzień. Dotąd sprzedawaliśmy nasze wyroby, teraz będziemy je także wydzierżawiać. - Tomasz Zaboklicki, prezes Pesy

U podłoża pomysłu powołania nowej spółki legło przeświadczenie, że polscy przewoźnicy kolejowi dysponują starym i wysłużonym taborem (często 30-, 40-letnim), a jednocześnie nie mają środków na zakup nowych lokomotyw, które są w tej chwili na rynku. Możliwość ich wynajmu na potrzebny okres przez firmy przewozowe powinna zatem być dobrze przyjęta i wygodna dla wszystkich stron.

Zgodnie z podpisanym wczoraj porozumieniem, PESA i zarządzany przez PFR Fundusz Inwestycji Infrastrukturalnych obejmą w nowej spółce Rail Capital Partners odpowiednio 51 i 49 proc. udziałów, zasilając ją w najbliższych pięciu latach kwotą 200 mln złotych. Za te pieniądze ma zostać zbudowane przez Pesę w ciągu dwóch najbliższych lat osiem pierwszych lokomotyw, jednak plany są dużo śmielsze i obejmują w sumie wyprodukowanie i przekazanie w użytkowanie, albo też bezpośrednio do sprzedaży - w zależności od możliwości finansowych polskich przewoźników kolejowych - kilkunastu silnikowych pojazdów trakcyjnych rodem z Bydgoszczy.

Gama Marathon

Na początek spółka RCP oferować będzie przewoźnikom lokomotywy elektryczne Gama Marathon z dodatkowym agregatem spalinowym - zarówno dla ruchu pasażerskiego, jak i towarowego. Potencjalni klienci spółki RCP to działający na polskim rynku przewoźnicy z sektora publicznego i prywatnego. W przyszłości spółka chce rozszerzyć ofertę o lokomotywy: spalinowe i elektryczne wielosystemowe. Pierwszy pojazd z ośmiu lokomotyw ma opuścić bydgoski zakład w pierwszym kwartale 2017 r.

- Jesteśmy w stanie wyprodukować każdy typ lokomotywy, w zależności od potrzeb i złożonego zamówienia - mówił prezes Pesy Tomasz Zaboklicki. - Spodziewamy się dużego zainteresowania naszą propozycją, ponieważ na wciąż niestabilnym rynku przewozów dla wielu firm wygodniejsze jest dzierżawienie pojazdów - zadaniowe, celowe i przede wszystkim określone w czasie. Taką właśnie możliwość daje formuła oferowana przez nową spółkę.

Niedawno powołany prezes Polskiego Funduszu Rozwoju, Paweł Borys, podkreślał podczas podpisywania poniedziałkowej umowy konieczność popierania rozwoju tego, co polskie, a jednocześnie nowoczesne i służące rozwojowi infrastruktury kraju.

Skąd sukces Pesy

- Strategia Pesy to przepis wręcz modelowy na sukces gospodarczy w Polsce - mówił Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju. - To historia zakładu, który z warsztatów usługowych przemienił się w producenta nowoczesnych wyrobów, korzystając z długiego łańcuszka rodzimych kooperantów. Zawiązujemy z nim nową spółkę, ponieważ właśnie tego typu działalność chcemy wspierać i współfinansować, a branża kolejowa może stać się dźwignią polskiej gospodarki. W najbliższych latach w infrastrukturę kolejową planujemy zainwestować około 60 miliardów złotych.

- Polski Fundusz Rozwoju zaczyna swoją działalność od bardzo dobrego przykładu - podkreślał prezes Pesy, Tomasz Zaboklicki. - Od pomocy producentowi, a jednocześnie przewoźnikom krajowym, których na zakup nowych lokomotyw zwyczajnie po prostu nie stać.

Gama Marathon, lokomotywa wyprodukowana przez bydgoską Pesę, ma różne opcje zasilania, oferuje ułatwienia w obsłudze, a także posiada atut w postaci ergonomicznej kabiny, konsultowanej z maszynistami na etapie projektowania, a także dobrze rozbudowaną część socjalną.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera