[break]
W poniedziałek w południe w hali prób i uruchomień Pesy podpisana została umowa pomiędzy tymi zakładami a Polskim Funduszem Rozwoju, spółką akcyjną powstałą dopiero miesiąc temu na bazie wcześniejszej spółki Polskie Inwestycje Rozwojowe. Ta umowa to jedno z pierwszych w kraju przedsięwzięć zmierzających do integracji przez PFR instytucji kluczowych dla rozwoju kraju w ramach grupy kapitałowej. Swoje powstanie nowy fundusz rozwoju zawdzięcza planom wicepremiera i ministra rozwoju, Mateusza Morawieckiego. Teraz PFR da pieniądze bydgoskiej firmie, aby produkowała... lokomotywy na wynajem!
Zrobią i wydzierżawią
- To dla nas szczególny dzień i nowy etap w dziejach Pesy - podkreślał podczas wczorajszej uroczystości prezes zarządu Pesy, Tomasz Zaboklicki. - Dotąd sprzedawaliśmy nasze wyroby, teraz będziemy je także wydzierżawiać. To model funkcjonowania przedsiębiorstw z naszej branży dobrze znany już na Zachodzie, u nas jeszcze dotąd nie był praktykowany. Nad jego modelem i wizją pracowaliśmy już od około pół roku.
To dla nas szczególny dzień. Dotąd sprzedawaliśmy nasze wyroby, teraz będziemy je także wydzierżawiać. - Tomasz Zaboklicki, prezes Pesy
U podłoża pomysłu powołania nowej spółki legło przeświadczenie, że polscy przewoźnicy kolejowi dysponują starym i wysłużonym taborem (często 30-, 40-letnim), a jednocześnie nie mają środków na zakup nowych lokomotyw, które są w tej chwili na rynku. Możliwość ich wynajmu na potrzebny okres przez firmy przewozowe powinna zatem być dobrze przyjęta i wygodna dla wszystkich stron.
Zgodnie z podpisanym wczoraj porozumieniem, PESA i zarządzany przez PFR Fundusz Inwestycji Infrastrukturalnych obejmą w nowej spółce Rail Capital Partners odpowiednio 51 i 49 proc. udziałów, zasilając ją w najbliższych pięciu latach kwotą 200 mln złotych. Za te pieniądze ma zostać zbudowane przez Pesę w ciągu dwóch najbliższych lat osiem pierwszych lokomotyw, jednak plany są dużo śmielsze i obejmują w sumie wyprodukowanie i przekazanie w użytkowanie, albo też bezpośrednio do sprzedaży - w zależności od możliwości finansowych polskich przewoźników kolejowych - kilkunastu silnikowych pojazdów trakcyjnych rodem z Bydgoszczy.
Gama Marathon
Na początek spółka RCP oferować będzie przewoźnikom lokomotywy elektryczne Gama Marathon z dodatkowym agregatem spalinowym - zarówno dla ruchu pasażerskiego, jak i towarowego. Potencjalni klienci spółki RCP to działający na polskim rynku przewoźnicy z sektora publicznego i prywatnego. W przyszłości spółka chce rozszerzyć ofertę o lokomotywy: spalinowe i elektryczne wielosystemowe. Pierwszy pojazd z ośmiu lokomotyw ma opuścić bydgoski zakład w pierwszym kwartale 2017 r.
- Jesteśmy w stanie wyprodukować każdy typ lokomotywy, w zależności od potrzeb i złożonego zamówienia - mówił prezes Pesy Tomasz Zaboklicki. - Spodziewamy się dużego zainteresowania naszą propozycją, ponieważ na wciąż niestabilnym rynku przewozów dla wielu firm wygodniejsze jest dzierżawienie pojazdów - zadaniowe, celowe i przede wszystkim określone w czasie. Taką właśnie możliwość daje formuła oferowana przez nową spółkę.
Niedawno powołany prezes Polskiego Funduszu Rozwoju, Paweł Borys, podkreślał podczas podpisywania poniedziałkowej umowy konieczność popierania rozwoju tego, co polskie, a jednocześnie nowoczesne i służące rozwojowi infrastruktury kraju.
Skąd sukces Pesy
- Strategia Pesy to przepis wręcz modelowy na sukces gospodarczy w Polsce - mówił Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju. - To historia zakładu, który z warsztatów usługowych przemienił się w producenta nowoczesnych wyrobów, korzystając z długiego łańcuszka rodzimych kooperantów. Zawiązujemy z nim nową spółkę, ponieważ właśnie tego typu działalność chcemy wspierać i współfinansować, a branża kolejowa może stać się dźwignią polskiej gospodarki. W najbliższych latach w infrastrukturę kolejową planujemy zainwestować około 60 miliardów złotych.
- Polski Fundusz Rozwoju zaczyna swoją działalność od bardzo dobrego przykładu - podkreślał prezes Pesy, Tomasz Zaboklicki. - Od pomocy producentowi, a jednocześnie przewoźnikom krajowym, których na zakup nowych lokomotyw zwyczajnie po prostu nie stać.
Gama Marathon, lokomotywa wyprodukowana przez bydgoską Pesę, ma różne opcje zasilania, oferuje ułatwienia w obsłudze, a także posiada atut w postaci ergonomicznej kabiny, konsultowanej z maszynistami na etapie projektowania, a także dobrze rozbudowaną część socjalną.
