PKP Intercity chce, aby do 2030 roku wszystkie pociągi tego przewoźnika były nowe lub zmodernizowane. Spółka w tym celu podpisała już kilkanaście umów o łącznej wartości 7 mld zł, w tym na 2,91 mld zł opiewają kontrakty z bydgoską PESĄ. W poniedziałek, 17 lipca 2023, w bydgoskim zakładzie odbyła się wizyta przedstawicieli PKP Intercity i rządu. Goście mogli zobaczyć stopień zaawansowania realizowanych dla narodowego przewoźnika kontraktów i obejrzeć park maszynowy producenta.
- Postawiliśmy na rozwój kolei, z czego korzystają polskie zakłady - mówił Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych. - Kontrakty z PKP Intercity sprawiają, że takie firmy, jak bydgoska PESA, mogą się rozwijać, podnosić jakość, skutecznie konkurować z międzynarodowymi korporacjami. Umowy na prawie 3 miliardy złotych pokazują, że współpraca trwa. Wierzę, że PESA znów udźwignie realizację tych kontraktów i zapewni naszemu narodowemu przewoźnikowi i pasażerom nowoczesny tabor. Rekordowe inwestycje w lepszy i wygodniejszy tabor to jeden z elementów sukcesu spółki PKP Intercity, bijącej kolejne rekordy frekwencji pasażerów.
Tenże przewoźnik podpisał wiele umów z bydgoską PESĄ. Jesienią 2022 roku PKP Intercity zawarła kontrakt na zakup 16 nowych lokomotyw elektryczno-spalinowych wraz ze świadczeniem usług utrzymania. Hybrydowe lokomotywy będą pierwszymi tego typu pojazdami w parku taborowym przewoźnika, zaś wartość zamówienia wynosi 554,6 mln zł brutto. Spółki podpisały też w ubiegłym roku warty 376 mln zł brutto kontrakt na naprawę wagonów.
Tomasz Gontarz, wiceprezes zarządu PKP Intercity, podkreśla, że współpraca z PESĄ jest coraz lepsza. - W ostatnim czasie podpisaliśmy z bydgoskim producentem blisko 10 umów. Staramy się realizować kontrakty na nowy tabor z producentami polskimi lub takimi, którzy realizują produkcję w naszym kraju, by inwestowane przez nas środki pracowały dla naszej gospodarki.
Przykładem współpracy pomiędzy PKP Intercity a PESĄ jest 14 zmodernizowanych pociągów ED74 w zakładach producenta w Mińsku Mazowieckim. Odbiór odbył się w maju 2023 roku. Pasażerowie mogą korzystać m.in. z klimatyzacji, wygodnych foteli i Wi-Fi. Każde miejsce ma dostęp do gniazdka elektrycznego. Ponadto w każdym składzie są wzmacniacze sygnału komórkowego, a pojazdy są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W każdym z tych nowych pociągów jest miejsce przeznaczone do przewozu rowerów. Zmodernizowane pojazdy zostały lepiej wygłuszone, co jeszcze poprawia komfort podróży.
- Ostatnio oddaliśmy zmodernizowane elektryczne zespoły trakcyjne ED74 przystosowując je w pełni do ruchu dalekobieżnego. Pracujemy już nad kolejnymi zamówieniami i mamy nadzieję, że to nie koniec - dodał Maciej Maciejewski, wiceprezes zarządu firmy PESA Bydgoszcz.
Zakład PESA w Mińsku Mazowieckim przeprowadzi także kompleksowe przeglądy lokomotyw EP09, które prowadzą pociągi PKP Intercity z prędkością 160 km/h.
Inną udaną inwestycją był odbiór 125 zmodernizowanych wagonów typu 111A-20, które przechodziły modernizację wraz z naprawą. PESA wykonała zadanie pół roku przed wyznaczonym terminem realizacji.
