https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Pesa chce kupić Talgo, hiszpańskiego producenta kolei dużych prędkości. Buduje nowe hale, zatrudni 500 osób

Agnieszka Domka-Rybka
Pesa jest największym producentem taboru kolejowego w Polsce. Pociągi i tramwaje bydgoskiej firmy  kursują we wszystkich regionach Polski i większości dużych miast, a także w kilkunastu krajach europejskich. Tramwaje Pesy są użytkowane m.in. przez mieszkańców Warszawy, Kijowa czy Sofii. Jej pojazdy przewożą pasażerów m.in. niemieckich kolei DB, włoskich Trenitalia, Czeskich Drahy czy PKP Intercity.
Pesa jest największym producentem taboru kolejowego w Polsce. Pociągi i tramwaje bydgoskiej firmy kursują we wszystkich regionach Polski i większości dużych miast, a także w kilkunastu krajach europejskich. Tramwaje Pesy są użytkowane m.in. przez mieszkańców Warszawy, Kijowa czy Sofii. Jej pojazdy przewożą pasażerów m.in. niemieckich kolei DB, włoskich Trenitalia, Czeskich Drahy czy PKP Intercity. Andrzej Kurzyński
Pesa i Polski Fundusz Rozwoju chcą przejąć hiszpańskiego giganta - Talgo, producenta kolei dużych prędkości. Nasza firma buduje hale, w których mają być produkowane pociągi High Speed. Planuje zatrudnić 500 nowych pracowników.

Spis treści

Rok temu udziałowcy Talgo poinformowali o zamiarze sprzedania biznesu. Chcą to zrobić do końca stycznia 2025 roku. Firma projektuje, produkuje i utrzymuje pociągi dużych prędkości i międzymiastowe, które są eksploatowane w Hiszpanii, Niemczech, Danii, Arabii Saudyjskiej, Egipcie, Kazachstanie, Uzbekistanie i USA.

Pesa i Talgo podpisały porozumienie w Berlinie. Co z niego wynika?

Jesienią zeszłego roku, podczas Innotrans, światowych targów w sektorze techniki komunikacyjnej w Berlinie, Pesa i Talgo podpisały porozumienie, z którego wynika przygotowanie umowy zakładającej połączenie rozwiązań technologicznych i doświadczonych zespołów obu firm, aby razem oferować pojazdy dużych prędkości w Polsce i obszarze szeroko rozumianego Trójmorza.

Pesa buduje nowe hale, gdzie będą produkowane pociągi High Speed

Przygotowania do tego porozumienia trwały prawie 2 lata, obie spółki już rozpoczęły prace nad koncepcją pojazdu. Jego produkcja ma odbywać się w Bydgoszczy. Pesa buduje nowe hale, w których będą produkowane pociągi High Speed.

Z informacji, które udało nam się uzyskać, po połączeniu Pesy i Talgo powstałby nie tylko znaczący na rynku europejskim i światowym producent taboru, bo nastąpiłby także transfer technologii kolei dużych prędkości do Polski, co oznacza wzmocnienie naszej gospodarki w kontekście budowy Via Baltica i w ogóle rozwoju KDP w całym regionie Trójmorza.

Założenia bazowe są takie, że po ewentualnej fuzji obie firmy funkcjonują dalej. Zakłady produkcyjne Talgo w Hiszpanii zostają i będą rozwijane, a dzięki transferowi technologii High Speed (high speed - wysokich prędkości) mamy możliwość rozkwitu zakładów Pesy w Polsce.

- Ze względów regulacyjnych nie możemy komentować procesów inwestycyjnych, które dzieją się lub mogą potencjalnie dziać w Grupie Kapitałowej PFR - odpowiada „Pomorskiej” Maciej Buczkowski z biura prasowego Polskiego Funduszu Rozwoju. - Talgo to bardzo ciekawa spółka z produktami komplementarnymi do oferty Pesy, której jesteśmy akcjonariuszem. Tym bardziej z radością przyjęliśmy informację o zawiązanej współpracy między Pesą, a Talgo, która została ogłoszona w Berlinie. Wierzymy, że ta współpraca z Pesą, niezależnie od formy lub struktury własnościowej obu podmiotów, pozwoli na wzmocnienie pozycji konkurencyjnej obu biznesów oraz na wykorzystanie szans rynkowych związanych z planowanymi inwestycjami w kolej dużych prędkości w Polsce i regionie CEE. Dodatkowo Pesa mogłaby pomóc Talgo w zaadresowaniu problemów z dostępnością mocy przemysłowych.

Maciej Buczkowski dodaje, że wspólne wykorzystanie zasobów technologicznych i mocy produkcyjnych mogłoby stać się fundamentem rozwoju nowoczesnych rozwiązań transportowych oraz wzmocnienia technologicznego sektora kolejowego w Europie: - PFR pozostaje elastyczny w podejściu do współpracy, kierując się celem stworzenia europejskiego lidera, który będzie zdolny do skutecznego konkurowania na rynkach globalnych. Chcemy budować silne partnerstwa oparte na wzajemnym zaufaniu i zaangażowaniu, wierząc, że współpraca z Hiszpanią może odegrać kluczową rolę w osiągnięciu tych ambitnych celów.

Pesa - przejęcie pomoże firmie, poddostawcom i pracownikom

Również Pesa nie wchodzi w szczegóły ewentualnej transakcji.

- Jednak nie ulega wątpliwości, że dla Kujaw i Pomorza już sama współpraca z Talgo oznacza rozwój naszej produkcji czy nowe szanse dla naszych poddostawców - mówi nam Maciej Grześkowiak, dyrektor ds. projektów strategicznych i komunikacji w Pesa Bydgoszcz. - Oczywiście, to również nowe miejsca pracy. Inwestujemy w nowoczesne technologie, automatyzację, laserowe spawanie, budujemy nowe hale konstrukcyjne, montażowe i magazynowe. W związku z tym zakładamy w najbliższych latach zatrudnić ponad 500 nowych pracowników.

Rząd szuka wsparcia dla zakupu Talgo u hiszpańskiego premiera

Tymczasem polski rząd szuka wsparcia u hiszpańskiego premiera Pedro Sáncheza dla przejęcia tamtejszego producenta kolei dużych prędkości przez PFR i Pesę - wynika z ustaleń Business Insider Polska. Na razie rząd w Madrycie zablokował sprzedaż tego biznesu Węgrom, a sama spółka odrzuciła ofertę Czechów.

Radosław Sikorski: "Marzy mi się szybki pociąg z Warszawy do Madrytu"

Do polskiej oferty na zakup Talgo odniósł się Radosław Sikorski, minister spraw zagranicznych: - Oferta Pesy z mojej rodzinnej Bydgoszczy i Polskiego Funduszu Rozwoju, zakupu udziałów ważnej hiszpańskiej firmy jest konkurencyjna i Ministerstwo Spraw Zagranicznych to wspiera. Rozmawialiśmy o ofercie z panem ministrem (hiszpański odpowiednik naszego szefa MSZ) i mamy nadzieję, że zostanie ona poważnie rozważona. Marzy mi się, aby kiedyś pojechać szybkim pociągiem z Warszawy do Madrytu - mówi Radosław Sikorski w filmie udostępnionym na jego koncie na X (dawny Twitter).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski