– Przejazd naszą drogą zagraża bezpieczeństwu pieszych oraz niszczy samochody i mienie obywateli – czytamy w piśmie, które w styczniu trafiło do rady. Mieszkańcy ul. Drozdów zwrócili się o pomoc w naprawie drogi gruntowej. Sami zwrócili uwagę, że ulica zajmuje niskie miejsce na liście kolejności wykonania utwardzania nawierzchni, więc przed nimi „wiele lat oczekiwania na normalną drogę”.
– W ciągu roku droga gruntowa jest równana co najwyżej dwukrotnie. Interwencje telefoniczne w tej sprawie w Wydziale Utrzymania Ruchu ZDMiKP nie odnoszą pozytywnych skutków. Tłumaczenie ze strony tego Wydziału jest ciągle to samo – należy czekać na poprawę pogody. Okazuje się, że albo jest za mokro albo za sucho. Naszym zdaniem powinno odbywać się co najmniej raz w miesiącu niezależnie od pogody. To chociaż w jakimś stopniu poprawi los mieszkańców ulicy Drozdów – czytamy w piśmie podpisanym przez ponad 50 osób.
Przewodniczący rady przesłał pismo z podpisami ponad 50 mieszkańców do prezydenta Bydgoszczy. W odpowiedzi jego zastępca, Mirosław Kozłowicz, zwrócił uwagę, że ul. Drozdów jest drogą gruntową i do czasu budowy będzie utrzymywana interwencyjnie poprzez profilowanie, którego konieczność trzeba zgłaszać telefonicznie do Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.
Przypomniał, że zgodnie z Uchwałą Rady Miasta Bydgoszczy z 29 marca 2024 r. stabilizacja nawierzchni dróg gruntowych opiera się na programie, w którym kluczowymi parametrami, decydującymi o kolejności realizacji inwestycji, są liczba mieszkańców przypadająca na metr bieżący drogi oraz liczba dróg gruntowych na danym osiedlu w stosunku do dróg utwardzonych.
– Niestety ulica Drozdów uzyskuje zbyt małą sumę punktów z poszczególnych kryteriów i zajmuje obecnie pozycję 137 spośród analizowanych ulic, w związku z czym nie jest planowana do realizacji w najbliższym czasie – przekazał Mirosław Kozłowicz.
Są alternatywy
Pełną listę można odnaleźć na stronie ZDMiKP. Odpowiedź nie jest zaskoczeniem, bo jak mówi przewodniczący RO Osowa Góra, wcześniej podobne zapytania dotyczyły Szpakowej i Kawiorowej, znajdujących się w pierwszej "100" listy, a odpowiedź była podobna – w najbliższych latach utwardzenie nie jest możliwe. Zastępca prezydenta Bydgoszczy wskazał ewentualne możliwości, które mogą pozwolić na przyspieszenie remontu ul. Drozdów.
– Jednocześnie nadmieniamy, że w ramach Inicjatyw Lokalnych w naszym mieście funkcjonuje program realizowany pn. 25/75, który umożliwia realizację inwestycji drogowych przy współudziale finansowym mieszkańców. Inwestycje realizowane w ramach przywołanego programu posiadają priorytet przy planowaniu budżetu. Istnieje również możliwość by tego typu zadanie inwestycyjne zrealizowane zostało w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego – poinformował zastępca prezydenta Bydgoszczy.
W tym roku w ramach programu utwardzania ulic gruntowych mają zostać zakończone prace na ul. Pokładowej, Indyczej, Mewiej, Wodnej, Masztowej, Sępiej, Gołębiej i Piaski. Na liście nowych zadań do realizacji w technologii nawierzchni przepuszczalnych (ażury lub kostka eko) znalazły się ulice Kolibrowa, Kilowa, Młynarska, Iglasta, Wieśniacza, Krańcowa, Prądy, Czorsztyńska, Orzechowa i Akacjowa. Drogowcy zabezpieczyli środki na zlecenie prac na kolejnych 10 ulicach. Łącznie na program w 2024 r. ma trafić 23 mln zł. Na pięciu ulicach (Piaśnicka, Czarna Droga, Saska, Szkolna i Piastowa) prace zostaną wykonane w ramach BBO.
