Zgodnie z obietnicą, prezentujemy kolejne zagadnienia z programów wyborczych wszystkich komitetów. Tym razem zapytaliśmy o miejskie drogi. Były prezydent Konstanty Dombrowicz (KWW Porozumienie Dombrowicza) obiecuje, że odda bydgoszczanom pieniądze, bo...
[break]
- Nie można podwójnie opodatkować mieszkańców - uważa Konstanty Dombrowicz, oceniając program budowy uliczek, który współfinansują ich mieszkańcy.
- Żądanie dopłat do inwestycji, do których zobowiązane jest miasto, jest swego rodzaju podatkiem. Narzucanym niesłusznie i niezbyt uczciwie. Będziemy poszukiwać sposobów na to, by zwrócić ludziom wpłaty (...).
W programie Konstantego
Dombrowicza jest, co oczywiste, powrót do budowy uliczek osiedlowych. Poza tym, priorytetami są: trasa W-Z na całej długości czteropasmowa z sukcesywnie budowanymi skrzyżowaniami bezkolizyjnymi, przebudowa ulic Glinki i Nakielskiej, budowa wiaduktu łączącego ul. Inwalidów z Kamienną.
Obwodnice i węzły
Wielkie plany inwestycyjne snuje także urzędujący prezydent Rafał Bruski, przedstawiając kilkanaście wielkich projektów, w tym np. przedłużenie Trasy Uniwersyteckiej do Jana Pawła II, przebudowy ul. Szubińskiej na odcinku od ul. 16. Pułku Ułanów Wielkopolskich do granicy miasta oraz budowę obwodnicy południowo-wschodniej. Na szczególną uwagę zasługują inwestycje mostowe. Prezydent Rafał Bruski deklaruje: budowę przeprawy mostowej przez Kanał Bydgoski, przebudowę ul. Chmurnej i budowę przeprawy mostowej, łączącej Piaski z Czyżkówkiem. Prezydent nie zapomniał też o modernizacji istniejących wiaduktów.
Radny Marek Gralik, kandydat na prezydenta (PiS), również stawia na niemałe inwestycje. Na liście projektów do realizacji w czasie kolejnych czterech lat jest np. rozbudowa trasy W-Z od granicy na Osowej Górze do węzła wschodniego wraz z budową węzłów dwupoziomowych: zachodniego, Gdańska-Sułkowskiego, Wyszyńskiego i wschodniego. PiS zakłada budowę obwodnicy wschodniej od węzła lotnisko do węzła Wilcze-Aleksandrowo na S5 wraz z budową węzła na ul. Fordońskiej.
- Kolejny projekt to budowa zachodniej obwodnicy Śródmieścia (Graniczna - Zygmunta Augusta) z nowym mostem na Brdzie - wylicza projekty radny Marek Gralik.
SLD Lewica Razem zauważa takie same potrzeby bydgoszczan i, podobnie jak inne ugrupowania, wskazuje na konieczność budowy drugiej jezdni trasy W-Z oraz drugiej nitki mostu Kazimierza Wielkiego.
- Zakładamy budowę dogodnych połączeń bydgoskich osiedli z projektowaną trasą S5 - wyjaśnia Tomasz Puławski, wiceprzewodniczący miejskiego SLD. - Chcemy również opracować i zrealizować harmonogram utwardzania dróg gruntowych.
Nowa Prawica Janusza Korwin-Mikke ma oryginalne pomysły na bydgoskie drogi.
Bez świateł?
- Najważniejsza jest likwidacja zatorów komunikacyjnych oraz utwardzenie ulic gruntowych. Z tych względów będziemy sprzeciwiać się budowie nowych sygnalizacji świetlnych oraz przyjrzymy się już istniejącym - zapowiada Marcin Sypniewski, kandydat na prezydenta Nowej Prawicy. - Musimy także rozbudować trasę W-Z tak, aby powstała prawdziwa obwodnica Śródmieścia, a nie jej atrapa. Nie będziemy tolerować tak dużej liczby dróg gruntowych, zwłaszcza na osiedlach: Miedzyń, Prądy, Osowa Góra, Czyżkówko, Glinki.
PSL popiera budowę dróg asfaltowych w dzielnicach: Miedzyń, Wilczak i Smukała. Postuluje też wymianę nawierzchni ulic, znajdujących się w granicach niektórych osiedli, np.: Śródmieścia, Bocianowa i Fordonu.
Ogromne plany inwestycyjne mają członkowie KWW Stowarzyszenie Metropolia Bydgoska, którzy wymienili kilkadziesiąt inwestycji. Przedstawiamy więc tylko kilka z nich - to te, o których inni na razie nie wspominają. Zatem SMB obiecuje likwidację barier architektonicznych, wydrążenie tunelu pod ulicą Wojska Polskiego i budowę wiaduktu nad aleją Jana Pawła II, oraz budowę szybkiego połączenia drogowego Fordonu ze Śródmieściem.
- Bydgoszcz bez dobrego skomunikowania z resztą kraju pozostanie na uboczu, a to spowoduje powolną degradację miasta i odpływ jego mieszkańców - uważa Piotr Cyprys, kandydat na prezydenta i dodaje, że należy także zbudować drugą przeprawę mostową przez Wisłę koło Solca Kujawskiego.
O swoich planach mówią również przedstawiciele Małgorzaty Stawickiej, kandydatki na prezydenta Bydgoszczy.
- Zarządzanie jakością i ilością dróg w Bydgoszczy musi uwzględniać dwie podstawowe kwestie - oświadcza Szymon Dankowski, rzecznik komitetu. - Pierwsza, budowę nowych szlaków komunikacyjnych, opartą nawet na kilkunastoletnich planach (...) Druga, remonty już użytkowanych tras. I jedna, i druga wiąże się z doborem inwestorów i odpowiednich planów budżetowych (...) Dodatkowym ważnym elementem jest utwardzanie dróg osiedlowych. To, na co należy zwrócić szczególną uwagę, to skoordynowanie prac wielu służb, na przykład wodociągów i energetyki, by inwestycja nie utrudniała życia codziennego.