Pomimo że kolejarze nie uzgodnili jeszcze szczegółów tymczasowych rozwiązań komunikacyjnych wokół dworca, prace się rozkręcają. Na pierwszy ogień poszły pawilony położone pomiędzy budynkiem poczty a stacją główną. W tym miejscu, zgodnie z zapowiedzią, powstanie dworzec tymczasowy z 30 kontenerów. Mieścić się będą w nim kasy, poczekalnia oraz zaplecze sanitarne.
[break]
Nie będą bałaganić
- Aktualnie rozpatrujemy kilka wniosków dotyczących budowy nowego dworca PKP - mówi Krzysztof Kosiedowski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej. - Dotyczą one między innymi prac instalacyjnych, ale i organizacji ruchu wokół budowy.
W najbliższy piątek, 12 czerwca, rozpoczną się prace rozbiórkowe kolejnych budynków wokół dworca. Będą prowadzone przy ul. Zygmunta Augusta 12 oraz 22, a więc na odcinku pomiędzy stacją a wejściem do zakładów Pesa. Znikną potężna kamienica po prawej stronie dworca i stojące nieco dalej pawilony handlowe.
- Będziemy starali się nie robić dużego bałaganu - zapowiada Bożena Wielgo z Biura Komunikacji Zewnętrznej Budimeksu, lidera konsorcjum, prowadzącego inwestycję dworcową. - Poważniejsze prace rozbiórkowe rozpoczną się na początku lipca. Wtedy zacznie się rozbiórka głównego budynku dworcowego.
Zbudują w półtora roku
Budowlańcy z Budimeksu szacują, że prace wyburzeniowe powinny potrwać około czterech-sześciu tygodni. Tak więc w sierpniu powinny rozpocząć się prace przy budowie nowego budynku. Pasażerowie od początku lipca korzystać będą z dworca tymczasowego. Złożony z kontenerów na okres półtora roku zapewni obsługę podróżnych korzystających z bydgoskiej stacji. Wejść do tymczasowego dworca można będzie z trzech stron: od ul. Zygmunta Augusta, peronu pierwszego oraz od budowanej stacji.
Oczywiście na czas budowy zamknięte zostanie przejście podziemne pod ul. Zygmunta Augusta oraz przejście dla pieszych naprzeciwko dworca. Przeniesione zostanie na lewą stronę, na wprost tymczasowej stacji.
Nowa stacja będzie miała cztery kondygnacje. Na najwyższej będą mieściły się biura, na najniższej - kasy biletowe oraz tunel prowadzący na perony. Pomiędzy kondygnacjami będzie prześwit, co pozwoli dostrzec odrestaurowany budynek dworca wyspowego. Pomiędzy poszczególnymi kondygnacjami będą ruchome schody oraz windy.
Nowy Dworzec Główny PKP zbudowany zostanie ze stali, betonu i szkła, a jego posadzki będą granitowe. Wartość prac budowlanych i modernizacyjnych to aż 197 mln złotych. W 75 procentach pieniądze będą pochodzić z funduszy unijnych.
Inwestycja musi być zakończona do jesieni 2015 roku.
