Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bydgoszcz w sieci bazowej TENT to szansa dla portu multimodalnego w Emilianowie

Sławomir Bobbe
Sławomir Bobbe
Wojciech Mąka
Wojciech Mąka
Port multimodalny w Emilianowie ma być zapleczem dla portów w Trójmieście.
Port multimodalny w Emilianowie ma być zapleczem dla portów w Trójmieście. Tomasz Bolt
- Uznanie Bydgoszczy za element sieci bazowej to nasz żywotny interes. Dlatego cieszę się, że Powiat Bydgoski wyraził w tej sprawie wyraziste stanowisko - podkreśla Adam Ryfa, członek NBS i radny Rady Powiatu.

Zobacz wideo: Budowa nowego kampusu Akademii Muzycznej może się rozpocząć

od 16 lat

- W grudniu Komisja Europejska zaproponowała dyskusję nad rewizją sieci TENT (transeuropejska siecią transportową). Cieszyć powinno nas uznanie w tym projekcie linii kolejowej nr 201, która łączy Bydgoszcz z portem w Gdyni, za element sieci bazowej TENT. Jak wiemy jest to ważny szlak dla rozwoju Bydgoskiego Węzła Logistycznego, który póki co znajduje się jeszcze w sieci kompleksowej. Niestety Komisja Europejska nadal proponuje Bydgoszcz jako węzeł sieci kompleksowej - mówi Łukasz Religa, bydgoski dziennikarz, prezes stowarzyszenia Nowy Bursztynowy Szlak.

To Cię może też zainteresować

W ocenie radnego województwa Romana Jasiakiewicza zmienia się nastawienie wobec tego zadania, które leży w interesie nie tylko Bydgoszczy, regionu, ale całego kraju i powinno być wspierane ponad podziałami.

- Propozycja rewizji sieci TEN-T pojawiła się 14 grudnia. Teraz nadszedł czas na konsultacje, a potem przyjęcie jej ostatecznego kształtu w 2023 roku. Samorząd województwa przystępuje do spółki w Emilianowie. W budżecie zabezpieczono 1 mln zł na udziały - mówił na naszych łamach radny.

Z kolei nasz przedstawiciel w Parlamencie Europejskim, poseł Kosma Złotowski lobbował za wpisaniem do sieci bazowej Bydgoskiego Węzła Logistycznego na posiedzeniu Komisji Transportu i Turystyki PE.

- Wziąłem udział w dyskusji z Komisarz ds. Transportu Adiną Valean i wykorzystałem okazję, aby spytać, dlaczego mimo licznych apeli, KE nie uwzględniła w swojej propozycji rewizji TEN-T Bydgoszczy jako węzła sieci bazowej - poinformował europoseł PiS. - Podkreślałem, że dla mieszkańców województwa to temat niezwykle ważny i jeszcze zanim rozpoczęły się oficjalne konsultacje, samorządy oraz organizacje pozarządowe apelowały, przesyłały analizy i zwracały uwagę, że taki ruch byłby uzasadniony merytorycznie i ekonomicznie. Adina Valean tłumaczyła, że ograniczenia czasowe i konieczność utrzymania odpowiednich standardów zmniejszają możliwości poszerzania sieci bazowej. Nie wykluczyła jednak, że KE w Polsce na etapie implementacji rozporządzenia może jeszcze w aktach delegowanych dodać obszary, które spełniają określone warunki lub realizują postęp szybciej niż inne.

Prezes NBS podkreśla, że Bydgoszcz ma wszelkie argumenty do tego, by być elementem sieci bazowej, a nie kompleksowej. Dlaczego bycie w siec bazowej jest dla naszego miasta tak ważne?

- Sieć kompleksową Unia Europejska planuje wdrożyć do 2050 roku. W sieci kompleksowej wyłoniono sieć bazową, która ma powstać jako priorytet do 2030 roku i być kołem zamachowym dla całej TENT. Dlatego w najbliższych latach największe pieniądze pójdą na rozwój sieci bazowej - podkreśla Łukasz Religa.

NBS przygotował petycję, która ma trafić do KE. Przekonuje do jej podpisania lokalne samorządy.

W petycji czytamy m. in. że projekcie rządowego ,,Krajowego Programu Żeglugowego do roku 2030” wskazuje się wprost na strategiczne położenie Węzła Logistycznego Bydgoszcz (w skład którego wchodzić będzie według Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko-Pomorskiego do 2030 roku terminal intermodalny Bydgoszcz – Emilianowo, jako suchy port oparty o transport kolejowo – drogowy oraz platforma multimodalna Bydgoszcz – Solec Kujawski oparta o transport wodny, drogowy, kolejowy i lotniczy ) wskazując również na przyszłościowy potencjał dróg śródlądowych.

- Bydgoszcz w świetle planów polskiego rządu odgrywać ma rolę głównego centrum dystrybucji produkcji rolnej drogą kontenerową, co świadczy o znaczeniu strategicznym dla logistyki w Unii Europejskiej - podkreślono w petycji.

- Uznanie Bydgoszczy za element sieci bazowej to nasz żywotny interes. Dlatego cieszę się, że Powiat Bydgoski wyraził w tej sprawie wyraziste stanowisko - podkreśla Adam Ryfa, członek NBS i radny Rady Powiatu.

8 lutego poparcie dla petycji wyraził Zarząd Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, dzień później zrobiła to Rada Powiatu Bydgoskiego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo