Podczas jednej z ostatnich sesji Rady Miasta Bydgoszczy uchwalono miejscowy plan zagospodarowania "Okole-Śląska", który przewiduje dopuszczenie do ruchu samochodów na nowej przeprawie mostowej przez Brdę na ul. Granicznej, żeby połączyć oba brzegi. To nie jest nowy pomysł, choć pozwoliłby odciążyć zatłoczoną ul. Królowej Jadwigi.
O termin realizacji inwestycji zapytał ostatnio Szymon Róg, radny Bydgoskiej Prawicy. Pytał też o koszty sporządzenia dokumentacji projektowej i prac nad samym mostem.
- Czy istnieją perspektywy uzyskania zewnętrznego finansowania na taka inwestycję? Realizowany jest m.in. rządowy program "Mosty dla regionów", który przewiduje dofinansowanie na budowę mostów - sugeruje Szymon Róg.
Te programy nie obejmują Bydgoszczy
Mirosław Kozłowicz, zastępca prezydenta Bydgoszczy, przypomina, że miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego „Okole-Śląska” podtrzymuje wcześniejszą ideę przedstawioną w dokumentach planistycznych z zakresu zagospodarowania przestrzennego czy transportu. Informację o moście można znaleźć między innymi w planie miejscowym „Okole-Śląska” z 2007 roku, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego z 2009 i 2023, czy studium transportowego miasta Bydgoszczy wraz z oceną bezpieczeństwa ruchu drogowego (2013).
"Odnośnie poruszonej przez pana kwestii uzyskania zewnętrznego dofinansowania, na dzień dzisiejszy nie znam żadnego zewnętrznego programu pozwalającego na uzyskanie dodatkowych środków na ten cel. We wspomnianym przez pana rządowym programie „Mosty dla regionów”, przyjętego przez Radę Ministrów z dnia 9 lipca 2018 r. przewidziano możliwość otrzymania dofinansowania na budowę mostu w ciągu drogi wojewódzkiej, powiatowej lub gminnej na każdej rzece w Polsce (oprócz rzek granicznych). Jednakże zapisy zawarte w punkcie 1.4. (Zasięg geograficzny programu Mosty dla Regionów) oraz 1.6. (zakres programu Mosty dla Regionów) w sposób jednoznaczny wykluczają wszystkie miasta na prawach powiatu, w związku z czym, aktualnie nie możemy starać się o dodatkowe środki z tego źródła na ten cel" - stwierdza Mirosław Kozłowicz, zastępca prezydenta Bydgoszczy.
Miasto stawia na inne inwestycje
Kozłowicz przypomina priorytetowe inwestycje, które obecnie realizuje miasto w oparciu o dofinansowanie zewnętrzne, realizacja przedmiotowej inwestycji będzie zaplanowana w kolejnych latach. Bydgoszcz obecnie koncentruje się na projektach z zakresu transportu publicznego, na które można zdobyć dofinansowanie. Są to między innymi: linia tramwajowa w ul. Solskiego wraz z pętlą „Bielicka”, przebudowa pętli tramwajowej „Las Gdański”, czy przebudowa ronda Jagiellonów mająca na celu zwiększenie dostępności transportu zbiorowego dla osób ze szczególnymi potrzebami. Oprócz zadań na sieci torowej prowadzone są prace związane z przebudową ul. Nakielskiej, gdzie usprawniony będzie ruch autobusów miejskich oraz wykonana zostanie infrastruktura rowerowa.
Z zakresu transportu indywidualnego prowadzone są prace projektowe związane z przebudową węzła wschodniego i budowy trasy Wschód - Zachód w ciągu ul. Kamiennej między ul. Lelewela a ul. Łęczycką.
