Gdy pogoda na to pozwala, konsorcjum modernizujące bydgoski dworzec PKP wykorzystuje każdy dzień. Niedogodnością były okołoświąteczne opady deszczu, ale nie wpłynęły one na harmonogram prac.
Zobacz galerię: Na dworcu trwa jeden z najtrudniejszych etapów budowy
[break]
Wiecha za miesiąc
Przechodnie z zaciekawieniem przyglądają się konstrukcji, która powstaje na dotychczas zbudowanej części stacji głównej. Rusztowania, a jeszcze bardziej stawiane wieżyczki, podtrzymać mają charakterystyczną podwieszoną część budynku. Pod nią znajdzie się oszklenie, odsłaniające zabytkowy budynek dworca wyspowego. To dzięki temu rozwiązaniu wielu bydgoszczan porównuje szkielet do maszyny do szycia lub żelazka.
- Na tym etapie na budowie pracuje około trzystu osób - mówi Bartłomiej Muszyński, menedżer projektu spółki Budimex - lidera konsorcjum budującego dworzec. - Po zakończeniu głównych prac konstrukcyjnych rozpoczną się szeroko zakrojone prace wewnętrzne. Przybędzie wtedy jeszcze dwustu pracowników.
Tradycyjna wiecha nad głównym budynkiem stacyjnym zawiśnie najprawdopodobniej na przełomie stycznia i lutego.
Elewacja będzie piękna
Przyjemnie jest popatrzeć na postępy rewitalizacji starego dworca wyspowego. Ma on już większość nowej stolarki okiennej, intensywne prace toczą się przy dworcowej elewacji. Jak będzie wyglądał dworzec po zakończeniu prac, obejrzeć można od strony północnej. Fachowcy odtworzyli tam wiele elementów, które zniknęły przy powojennej przebudowie. dach - jeszcze do niedawna płaski, zyskał nie tylko nowe pokrycie, ale i lekko spadzisty kształt. Odtwarzane są również charakterystyczne wieżyczki, flankujące budynek z obu stron.
Windy zamiast schodów
Rewitalizacji dworca wyspowego towarzyszą też rozbiórki. Znikną cztery stare budynki w osi starej stacji. Pozostaną dwa, w tym pierwszy, zabytkowy dworzec bydgoskiej kolei z roku 1849. Mieszczące się w nich służby administracyjne spółek kolejowych docelowo trafią do odremontowanego budynku starego dworca.
Nowa bydgoska stacja będzie jedną z najnowocześniejszych w Polsce. Obiekt zostanie w pełni dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Oprócz ścieżek prowadzących i specjalnych oznaczeń dla osób niedowidzących, w budynku pojawią się także windy, wyposażone w system informacji głosowej i oznaczenia w języku Braille’a.
Oprócz przebudowy budynków, planowana jest gruntowna modernizacja przejścia podziemnego wraz z peronami i uporządkowanie przestrzeni wokół stacji. Powstaną też nowe wiaty peronowe. Łączna wartość prac budowlanych i modernizacyjnych to 197 mln zł.
