Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budynek dworca wyspowego podczas remontu odzyskuje historyczny wygląd elewacji i dachu [ZDJĘCIA]

Tomasz Zieliński
Stary dworzec ma już nowe okna i odświeżoną część elewacji
Stary dworzec ma już nowe okna i odświeżoną część elewacji Dariusz Bloch
Nowe okna, sztukaterie i ozdobne gzymsy, pochyły dach - to prace na dworcu wyspowym. Tymczasem na stacji głównej powstaje charakterystyczny nawis nad oszkloną częścią - remont dworca PKP postępuje.

Gdy pogoda na to pozwala, konsorcjum modernizujące bydgoski dworzec PKP wykorzystuje każdy dzień. Niedogodnością były okołoświąteczne opady deszczu, ale nie wpłynęły one na harmonogram prac.

Zobacz galerię: Na dworcu trwa jeden z najtrudniejszych etapów budowy
[break]

Wiecha za miesiąc

Przechodnie z zaciekawieniem przyglądają się konstrukcji, która powstaje na dotychczas zbudowanej części stacji głównej. Rusztowania, a jeszcze bardziej stawiane wieżyczki, podtrzymać mają charakterystyczną podwieszoną część budynku. Pod nią znajdzie się oszklenie, odsłaniające zabytkowy budynek dworca wyspowego. To dzięki temu rozwiązaniu wielu bydgoszczan porównuje szkielet do maszyny do szycia lub żelazka.

- Na tym etapie na budowie pracuje około trzystu osób - mówi Bartłomiej Muszyński, menedżer projektu spółki Budimex - lidera konsorcjum budującego dworzec. - Po zakończeniu głównych prac konstrukcyjnych rozpoczną się szeroko zakrojone prace wewnętrzne. Przybędzie wtedy jeszcze dwustu pracowników.
Tradycyjna wiecha nad głównym budynkiem stacyjnym zawiśnie najprawdopodobniej na przełomie stycznia i lutego.

Elewacja będzie piękna

Przyjemnie jest popatrzeć na postępy rewitalizacji starego dworca wyspowego. Ma on już większość nowej stolarki okiennej, intensywne prace toczą się przy dworcowej elewacji. Jak będzie wyglądał dworzec po zakończeniu prac, obejrzeć można od strony północnej. Fachowcy odtworzyli tam wiele elementów, które zniknęły przy powojennej przebudowie. dach - jeszcze do niedawna płaski, zyskał nie tylko nowe pokrycie, ale i lekko spadzisty kształt. Odtwarzane są również charakterystyczne wieżyczki, flankujące budynek z obu stron.

Windy zamiast schodów

Rewitalizacji dworca wyspowego towarzyszą też rozbiórki. Znikną cztery stare budynki w osi starej stacji. Pozostaną dwa, w tym pierwszy, zabytkowy dworzec bydgoskiej kolei z roku 1849. Mieszczące się w nich służby administracyjne spółek kolejowych docelowo trafią do odremontowanego budynku starego dworca.

Nowa bydgoska stacja będzie jedną z najnowocześniejszych w Polsce. Obiekt zostanie w pełni dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Oprócz ścieżek prowadzących i specjalnych oznaczeń dla osób niedowidzących, w budynku pojawią się także windy, wyposażone w system informacji głosowej i oznaczenia w języku Braille’a.

Oprócz przebudowy budynków, planowana jest gruntowna modernizacja przejścia podziemnego wraz z peronami i uporządkowanie przestrzeni wokół stacji. Powstaną też nowe wiaty peronowe. Łączna wartość prac budowlanych i modernizacyjnych to 197 mln zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty