Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Żuraw stawia nam most

Wojciech Mąka
Wojciech Mąka
Prace przy największej bydgoskiej inwestycji drogowej - trasie uniwersyteckiej - są na półmetku. Niebawem na placu budowy pojawi się potężny żuraw, który pomagał stawiać Stadion Narodowy.

Prace przy największej bydgoskiej inwestycji drogowej - trasie uniwersyteckiej - są na półmetku. Niebawem na placu budowy pojawi się potężny żuraw, który pomagał stawiać Stadion Narodowy.

<!** Image 3 align=none alt="Image 189590" sub="100-metrowy żuraw już pracuje przy pylonie mostu. Niebawem pojawi się jeszcze jeden dźwig - o wiele większy.
Fot.: Dariusz Bloch">

Zrealizowano mniej więcej połowę prac przy mierzącej półtora kilometra trasie uniwersyteckiej z mostem przez Brdę. Od strony ul. Toruńskiej rozpoczęto montaż układu nośnego dla mostu. Zaczęły się już prace przy olbrzymim pylonie - elemencie mocującym wanty, na których będzie podwieszony most. Pylon będzie miał dość oryginalny kształt - dwie przycinające się u góry podkowy - przy każdej z nóg mają jednocześnie pracować cztery ekipy.

To właśnie na potrzeby budowy pylonu firma Gotowski, jeden z wykonawców konstrukcji, zafundowała sobie jeden z największych pracujących na polskich budowach żurawi - „Terex Cranes”. Żuraw może podnosić na wysokość 100 metrów ciężary ważące nawet 350 ton.

Jak mówi Paweł Pietraszak, dyrektor ds. realizacji kontraktów w firmie Gotowski, terex ma ułatwić montaż kilkudziesięciotonowych elementów do wysokości około 50 metrów. Ostatnie łukowe części pylonu będą montowane z większych elementach, stąd konieczność użycia jeszcze większego żurawia.

<!** reklama>

Janusz Sochacki z pracowni mostowej firmy zapowiada: - Będziemy się posiłkować 500-tonowym żurawiem na gąsienicach. Ta maszyna przyjedzie na plac budowy w częściach. To dość nietypowa sytuacja, gdy montaż kolejnych elementów pylonu trzeba zaczynać od montażu żurawia. Ten kolos, z którego będziemy korzystać, pracował między innymi na budowie Stadionu Narodowego w Warszawie. To też świadczy o skali tego przedsięwzięcia.

Z dotychczasowych większych wyzwań inżynierskich przy budowie trasy trzeba wymienić wbicie w ziemię prawie dwustu pali, na których oprze się konstrukcja. Część z nich - z uwagi na mało stabilny grunt - trzeba było wbić na głębokość nawet 20 metrów!

Przypomnijmy, że warta 207 mln trasa wraz z mostem ma być gotowa jesienią przyszłego roku. Będzie się składała z dwóch estakad położonych na ośmiu obiektach mostowych. Nie zapomniano także o kładce widokowej, która przebiegając w poprzek trasy ma spiąć „rozcięty” obecnie teren parku na Wzgórzu Wolności.

Obiekt ma być dwukolorowy: pylon i podpory - zielone, most - żółty.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!