Wydany właśnie przez wojewodę kujawsko-pomorskiego Michała Sztybla ZRID otwiera arcyważną dla naszego regionu inwestycję, która połączy 50-kilometrową szeroką szosą Bydgoszcz z Toruniem, a samą Bydgoszcz najkrótszą drogą z autostradą A1.
- Ten ZRID był dla mnie bardzo ważny, bo pierwszy w mojej karierze i jest to strategiczna droga dla naszego państwa. Decyzja jest wydana. Oznacza to, że teoretycznie już dziś na budowie mogą pojawić się koparki – stwierdził na konferencji prasowej w Urzędzie Wojewódzkim wojewoda Michał Sztybel.
Według nomenklatury Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ten 8,9-kilometrowy odcinek trasy (czyli 1. odcinek S10) zawierać się będzie między węzłem Bydgoszcz Południe (to okolice Stryszka) a węzłem Bydgoszcz Park Przemysłowy (wcześniej Emilianowo).
To też może Cię zainteresować
Bydgoski oddział GDDKiA podpisał umowę na realizację pierwszego odcinka S10, w systemie "Projektuj i buduj", z firmą Intercor w maju 2022 r., a jej wartość to 411 mln zł. Droga pobiegnie w większości obecnym śladem DK10, a kierowcy będą mieli do dyspozycji parę Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP).
Inwestycja wiąże się z rozbudową drogi krajowej nr 25, która od S10 będzie odchodzić pod kątem prostym w kierunku Inowrocławia, z ominięciem Brzozy. Będzie to de facto obwodnica tej miejscowości o długości 5,4 km i pobiegnie nowym śladem. Dzięki temu ruch tranzytowy zostanie przeniesiony z mocno obciążonego odcinka na nową jezdnię z dwoma węzłami – Zielona i Brzoza.
- Cieszę się bardzo, że dzisiaj zakończyliśmy kolejny etap i możemy budować tak wyczekiwaną S10. Wierzę w to, że przy dobrej współpracy z wykonawcą oraz pełnym zaangażowaniu nastąpi sprawna mobilizacja, a zaraz za nią prace budowalne tej niezbędnej dla regionu i kraju trasy - powiedział Sebastian Borowiak, dyrektor GDDKiA Oddział w Bydgoszczy.
Teraz rozpocznie się procedura odszkodowawcza
Wydanie decyzji ZRID określa granice terenu przewidzianego do przejęcia pod budowę drogi i umożliwia rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości.
Postępowanie administracyjne, którego celem jest ustalenie wysokości odszkodowania, będzie prowadził wojewoda. Powołani przez niego niezależni biegli – rzeczoznawcy majątkowi – oszacują wartość nieruchomości, co będzie podstawą do wydania decyzji odszkodowawczej. Decyzja odszkodowawcza będzie podstawą dla GDDKiA do zapłaty odszkodowań za przejęte nieruchomości.
Za dwa tygodnie wykonawca przejmie plac budowy
Jak wyjaśnia GDDKiA - uzyskanie decyzji ZRID oznacza dla wykonawcy inwestycji start prac budowalnych, po wcześniejszym przekazaniu mu placu budowy, co odbędzie się w 14 dni.
W pierwszych tygodniach po przejęciu placu, wykonawca zajmie się porządkowaniem placu budowy, jego zabezpieczeniem i niezbędnym zapleczem realizacji prac, by móc przejść do robót ziemnych.
W oczekiwaniu na realizację
Budowa drogi ekspresowej S10 realizowana jest w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do roku 2030 (z perspektywą do 2033 r.).
Pozostałe trzy odcinki S10 Bydgoszcz - Toruń w dalszym ciągu są na etapie procedury uzyskiwania decyzji ZRID. Według planów GDDKiA pierwsze trzy odcinki mają powstać do końca 2026 roku, czwarty zaś (stanowiący południową obwodnicę Torunia) w 2027 roku.
