Głównym celem inwestycji jest budowa trasy tramwajowej przez Szwederowo - od ronda Kujawskiego do ronda Grunwaldzkiego, a trasa do ul. Bielickiej to pierwszy etap tego przedsięwzięcia - informuje Urząd Miasta Bydgoszczy.
Budowa torowiska na Szwederowie - ogromny zakres prac
Wielka inwestycja wymaga dostosowania ciągu ul. Solskiego do przekroju dwujezdniowego, z obustronnymi chodnikami, drogami rowerowymi i torowiskiem po środku wraz z budową pętli tramwajowo-autobusowej przy ul. Bielickiej. W ramach zadania węzeł przesiadkowy na rondzie Kujawskim zostanie doposażony w dwa dodatkowe przystanki tramwajowe. Przebudowana zostanie też podziemna infrastruktura wokół nowej tramwajowej trasy. Część ulic poprzecznych zostanie rozbudowana lub przebudowana w celu upłynnienia ruchu tramwajowego i samochodowego - czytamy w komunikacie UM Bydgoszczy,
Zielone torowiska i infrastruktura dla cyklistów
Między rondem Kujawskim a ul. Lenartowicza wytyczymy też dodatkowe przejście dla pieszych wraz z przejazdem rowerowym na wysokości centrum handlowego. Przejście dla pieszych wraz z przejazdem rowerowym powstanie także na wysokości ul. Konopnej. Na trasie powstaną też zielone torowiska oraz przystanki z roślinami rosnącymi na dachach. W ramach obecnych prac zaprojektowane zostały też elementy zmniejszające hałas i drgania oraz zadaszony parking rowerowy w obrębie pętli przy ul. Bielickiej. Nowością będą też kieszeniowe parki wzdłuż ul. Solskiego (m.in. przy ul. Konopnej, Bielickiej oraz przy ul. Kossaka). Zależy nam by trasa miała dużo zieleni - informuje ratusz.
Warto zwrócić uwagę, że mowa o pierwszym etapie większej inwestycji. Za ul. ks. Skorupki planowane torowisko zakończy się ślepo, a ulica Solskiego zostanie sprowadzona do istniejącego przekroju jednojezdniowego. Jak precyzuje urząd miasta, to rozwiązanie z myślą o realizacji II etapu, na który czas przyjdzie w kolejnych latach - czyli trasy tramwajowej wzdłuż ul. Pięknej, Szubińskiej i Kruszwickiej aż do ronda Grunwaldzkiego. Na budowę tego etapu ratusz posiada już gotową koncepcję.
Przetarg jeszcze w tym roku
Prace projektowe realizowała firma Progreg Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie. Finalizuje je wydana decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) z rygorem natychmiastowej wykonalności. Stanowi ona jednocześnie pozwolenie na budowę, zatwierdza nowe podziały nieruchomości, a także przenosi własność nieruchomości koniecznych do realizacji inwestycji na inwestora.
Jak informuje miasto, decyzja ZRID pozwoli jeszcze w tym roku ogłosić przetarg, który wyłonieni wykonawcę robót budowlanych.
Na realizację inwestycji Bydgoszcz zdobyła dofinansowanie z funduszy europejskich.
Prace budowlane zajmą około 2 lat. Jak zapewnia ratusz, nie będą one w żaden sposób wpływać na funkcjonowanie istniejącej sieci tramwajowej - wraz z budową ul. Kujawskiej na rondzie Kujawskim od razu powstały niezbędne rozjazdy.
(źródło: UM Bydgoszcz)
