Zobacz wideo: Teleporada w jeden dzień? Nowy pomysł ministra zdrowia:
Teleporady - co się zmieni od 1 marca?
Zmiany mają nastąpić 1 marca br. Od tego terminu osoby powyżej 65. roku życia oraz dzieci do 6 roku życia mają mieć możliwość umówienia się na bezpośrednią wizytę lekarską. Jak argumentują rządzący, taka zmiana jest potrzebna i ma ułatwić lekarzom stawianie trafnej diagnozy, a osobom, których zmiany dotyczą, podjęcie odpowiedniego leczenia.
Zmiany od 1 marca nie oznaczają, że teleporady zostaną zawieszone
Seniorzy i dzieci do 6. roku życia nadal będą mogli korzystać z teleporad lekarskich w przypadkach, kiedy osobista wizyta lekarska nie będzie niezbędna- między innymi w celu konsultacji czy wypisania recepty na kontynuowanie leczenia.
Lekarze podzieleni co do zmian w teleporadach
Środowisko medyczne jest skrajnie podzielone co do nowego pomysłu ministerstwa zdrowia. Ile lekarzy, tyle opinii. Projekt nie podoba się szczególnie organizacjom skupiającym lekarzy rodzinnych i właścicieli poradni. Porozumie Zielonogórskie uważa, że wykluczenie z teleporad dzieci i osób starszych jest wręcz niekonstytucyjne, bo narusza art. 68, który gwarantuje równość w dostępie do leczenia.
- Nie ma żadnego merytorycznego uzasadnienia, by te grupy wykluczać z prawa do teleporad. Co więcej, nie powinniśmy dopuścić do sytuacji, kiedy dzieci wraz z seniorami będą mogły spotkać się na poczekalni, bo to bardzo niebezpieczne zwłaszcza dla tych drugich. Każdy przecież wie, że to właśnie dzieci są głównymi wektorami zakażeń – mówi dr Lesław Szot, prezes Porozumienia Zielonogórskiego w Małopolsce.
To może Cię zainteresować
Teleporady - jak to działa do tej pory?
Teleporady udzielane są przez lekarzy, pielęgniarki lub położne, w zakresie ich kompetencji. Jest ona udzielana m.in. w formie porady telefonicznej, wideorozmowy, a w uzasadnionych przypadkach także drogą mailową. O możliwości i sposobie jej realizacji powinna poinformować przychodnia.
Zmiany w teleporadach od 1 marca
Przed teleporadą lekarz, pielęgniarka bądź położna POZ musi potwierdzić tożsamości pacjenta. Może to zrobić na podstawie danych z dokumentacji medycznej, w przypadku wideoporady po okazaniu dokumentu tożsamości albo przy wykorzystaniu elektronicznego konta pacjenta. Podczas teleporady lekarz przeprowadza konsultację w tym analizuje dostępną dokumentację medyczną. W czasie udzielenia świadczenia zdrowotnego lekarz może wpisać e-receptę, e-skierowanie czy e-zlecenie na wyroby medyczne.
Wizyta u lekarza osobiście, jeśli teleporada nie jest możliwa
W przypadku gdy problem, z którym zgłosił się pacjent uniemożliwia udzielenie świadczenia zdrowotnego w formie teleporady, lekarz wskazuje na konieczności wizyty w placówce. Każda przeprowadzona teleporada jest odnotowanie w dokumentacji medycznej pacjenta.
