26 kwietnia ZDMiKP otworzył oferty w przetargu.
Zakończenie prac nad szczegółową dokumentacją techniczną, realizowaną wspólnie z MZK w Bydgoszczy, pozwoliło ogłosić przetarg na dostawę 10 fabrycznie nowych tramwajów wieloczłonowych, całkowicie niskopodłogowych w tym 6 długich i cztery krótkie.
Zgłosiła się jedna firma - Pesa
- Wraz z tramwajami chcemy zamówić specjalistyczne wyposażenie obsługowe, pakiet eksploatacyjno-naprawczy i świadczenia dodatkowe. Poza podstawowym zakresem zamówienia, w przetargu przewidzieliśmy też możliwość skorzystania z prawa opcji w zakresie dostawy kolejnych 36 tramwajów (29 szt. długich i 7 szt. krótkich). Wraz z tramwajami chcemy zamówić specjalistyczne wyposażenie obsługowe, pakiet eksploatacyjno-naprawczy i świadczenia dodatkowe - czytamy dalej na stronie interentowej ZDMiKP.
Zgłosiła się jedna firma – PESA ., która za wykonanie zamówienia podstawowego zaproponowała kwotę ponad 102 mln zł. Zamawiający zamierzał przeznaczyć na realizację tego zadania podstawowego prawie 90 mln zł.
Zgodnie z przetargiem dostawa 10 tramwajów miałaby zostać zrealizowana do końca listopada 2023 roku. Natomiast pozostałe zamówienie planujemy sukcesywnie realizować, w kolejnych 6 latach.
33 nowe tramwaje w ciągu ostatniej dekady
Natomiast pozostałe zamówienie będzie sukcesywnie realizowane, w kolejnych sześciu latach.
Po Bydgoszczy kursuje nadal 46 składów typu „Konstal" 805Na. Najstarsze pojazdy mają 41 lat. To od czasów „eNek" najpopularniejsze tramwaje w Polsce (na szeroki tor produkowano model 105Na).
Zarówno w wersji normalnotorowej, jak i wąskotorowej, pojawiły się we wszystkich miastach Polski. Poddawano je wielu przeróbkom i modyfikacjom.
Pojazdy rozpędzają się do około 70 km/h. Zabierają prawie 150 pasażerów. Największym mankamentem jest wysoka podłoga wykluczająca z transportu osoby starsze oraz z niepełnosprawnościami. W ciągu ostatniej dekady Bydgoszcz zakupiła 33 nowe tramwaje.
(źródło: ZDMiKP w Bydgoszczy)
