- Zakup samolotów rodziny FA-50 przez MON rozpoczyna jednocześnie współpracę PGZ z Korean Aerospace Industries - stwierdziła Beata Perkowska, kierownik działu komunikacji społecznej Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. - Jest możliwe, że w przyszłości zaowocuje to kooperacją przemysłową w obszarze rozwoju i produkcji samolotu KF-21 Boramae, gdzie naturalnym partnerem dla KAI Ltd. byłyby m.in. WZL Nr 2 S.A. w Bydgoszczy, lider branży lotniczej w Polsce, posiadający już m.in. doświadczenie w obsłudze i remontach samolotów F-16 czy C-130 Hercules.
Zakłady WZL Nr 2 podpisały w czwartek (20.06) umowę z firmą Korean Aerospace Industries (KAI), producentem lekkich samolotów FA-50. Przedmiotem jest współpraca w zakresie obsługi i serwisu FA-50.
W zapowiadającym wydarzenie komunikacie mowa znalazła się także informacja o udziale WZL w pracach modernizacyjnych.
Porozumienie pomiędzy określi obszary współpracy przemysłowej dotyczącej programu wsparcia eksploatacji samolotów FA-50. W szczególności chodzi o: „wsparcie logistyczne, a także obsługi, naprawy, remontu i modernizacji FA-50”. Ma pozwolić zakładom WZL 2 S.A. na osiągnięcie najwyższego poziomu kompetencji i utworzenie w Polsce centrum serwisowego lekkich samolotów bojowych FA-50.
Umowę podpisano na terenie 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. To na razie jedyna baza, w której Siły Powietrzne eksploatują FA-50. To dwanaście - na razie - pozyskanych samolotów wersji FA-50GF , które są odpowiednikiem koreańskiej wersji Block 10. W najbliższych latach do polski ma trafić 36 kolejnych FA-50 w docelowej wersji FA-50PL, która będzie posiadała zdolność do przenoszenie znacznie bogatszego uzbrojenia w tym pocisków powietrze-powietrze średniego zasięgu i amunicji powietrze-ziemia. Wszystkie zakontraktowane samoloty FA-50 zostaną wyposażone w Link-16 oraz systemy identyfikacji „swój-obcy” (IFF) NATO. Samoloty pozyskiwane w ramach drugiego etapu zamówienia będą posiadały zwiększone zdolności operacyjne, które zostaną osiągnięte w efekcie zmian w zakresie uzbrojenia, zasięgu operacyjnego oraz awioniki i radaru, zgodnie wymaganiami przedstawionymi przez polskie Siły Powietrzne.

Debata prezydencka Nawrocki - Trzaskowski
Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 są jednym z największych zakładów lotniczych w Polsce, firma oferuje kompleksowe usługi serwisowe i modernizacyjne obejmujące zarówno płatowiec, jak i silniki samolotów należących do Polskich Sił Powietrznych.