Zakończyła się wizyta przedstawicieli koreańskie koncernu KAI w WZL nr 2 w Bydgoszczy. To otwiera ścieżkę do współpracy Korei z WZL nr 2.
Od pewnego czasu pojawiają się informacje dotyczące zakupu i też częściowego montażu w Polsce koreańskich myśliwców KF-21. Myśliwiec KF-21 Boramae, obecnie wykonuje na razie tylko loty testowe i stał się jednym z najdłużej realizowanych projektów Korei Południowej. Warszawa uzgodniła już lokalizację produkcji samolotów FA-50PL, a w tym kontekście współpraca może się pogłębić.
- Zakup samolotów rodziny FA-50 przez MON rozpoczyna jednocześnie współpracę PGZ z Korean Aerospace Industries - mówi Beata Perkowska, kierownik działu komunikacji społecznej Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. Perkowska. - Jest możliwe, że w przyszłości zaowocuje to kooperacją przemysłową w obszarze rozwoju i produkcji samolotu KF-21 Boramae, gdzie naturalnym partnerem dla KAI Ltd. byłyby m.in. WZL Nr 2 S.A. w Bydgoszczy, lider branży lotniczej w Polsce, posiadający już m.in. doświadczenie w obsłudze i remontach samolotów F-16 czy C-130 Hercules.
Już w grudniu wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, WZL nr 12 i Wojskowe Centralne Biuro Konstrukcyjno-technologiczne z Warszawy podpisały porozumienia z południowokoreańską spółką KAI (Korea Aerospace Industries) o ścisłej współpracy przy realizacji polskiego programu lekkich samolotów bojowych FA-50 Fighting Eagle.
Koreański FA-50 w Bydgoszczy
Biuro KAI ds. Europy Środkowej w Warszawie poinformowało, że firma będzie ściśle współpracowała z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi Nr 2 przy realizacji polskiego programu FA-50.
Porozumienie pomiędzy KAI i WZL Nr 2 ma na celu określenie obszarów współpracy przemysłowej dotyczącej programu wsparcia eksploatacji samolotów FA-50, w szczególności w zakresie kompleksowego wsparcia logistycznego, a także obsługi, naprawy, remontu i modernizacji samolotów FA-50, co pozwoli WZL Nr 2 na osiągnięcie najwyższego poziomu kompetencji i powstania centrum serwisowego w Polsce.
Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 są jednym z największych zakładów lotniczych w Polsce, firma oferuje kompleksowe usługi serwisowe i modernizacyjne obejmujące zarówno płatowiec, jak i silniki samolotów należących do Polskich Sił Powietrznych.
Obecnie posiadają zdolności do serwisowania polskich samolotów wielozadaniowych F-16C/D Block 52+ Advanced, przeglądów strukturalnych PDM samolotów transportowych C-130H/E Hercules i serwisowania samolotów myśliwskich MiG-29, a także modernizacji amerykańskich F-16C/D.
Na razie wiele się nie dowiemy
- Wizyta przedstawicieli Korei w WZL Nr dotyczyła realizacji wynikających z podpisanego w grudniu ubiegłego roku porozumienia dotyczącego programu wsparcia eksploatacji samolotów FA-50 - informuje Paulina Nowak, p.o.Kierownika Biura Zarządu WZL. - Były to spotkania grup roboczych obu firm. Porozumienie to pozwoli Wojskowym Zakładom Lotniczym Nr 2 S.A. na osiągnięcie najwyższego poziomu kompetencji i powstania centrum serwisowego FA-50 w Polsce.
