https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

W przyszłości ul. Matki Teresy z Kalkuty będzie można sprawniej dojechać na fordoński górny taras

Marek Chełminiak
Mieszkańcy osiedla Eskulapa wnieśli kilka poprawek do koncepcji budowy nowych dróg dojazdowych w swojej okolicy. Większość z nich została zaakceptowana.

Rok temu, w odpowiedzi na wieloletnie starania mieszkańców tej części dzielnicy, prezydent Rafał Bruski zapowiedział budowę ulic na osiedlu Eskulapa. Jego plan przewidywał stworzenie ponad dwóch kilometrów dróg z chodnikami, ścieżkami rowerowymi oraz miejscami parkingowymi. Koszt inwestycji oszacowany został na 8,6 mln zł. Do projektu budowy zakwalifikowane zostały następujące ulice: Matki Teresy z Kalkuty (800 metrów), Trybowskiego (905 metrów) i Jasiniecka (320 metrów). Inwestycja dotycząca tych dwóch ostatnich jest szczególnie istotna w kontekście zorganizowania sprawnej komunikacji publicznej w tym rejonie miasta i pozwoli wycofać autobus linii 82 z wąziutkiej ulicy Pod Skarpą. Zgodnie z deklaracjami władz miasta, ulica Matki Teresy z Kalkuty ma w dalszej perspektywie przejąć obsługę tzw. fordońskiego górnego tarasu. Na osiedlu Eskulapa jest już ponad dwadzieścia bloków, budowane są kolejne. Brodzenie w błocie i doraźne zasypywanie gruntówek było utrapieniem dynamicznie rosnącej grupy ich mieszkańców.
[break]

Różnice w skrzyżowaniach

Autorzy dokumentacji opracowali dwa warianty planów, różniące się przede wszystkim rozwiązaniami skrzyżowań projektowanych dróg, natomiast podstawowe parametry projektowanych ulic, w obu wersjach projektu były takie same. Po wygranych wyborach, zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią, oba projekty zostały poddane społecznym konsultacjom.

Kosztem zieleni

Jedenastu mieszkańców osiedla zgłosiło w sumie 34 propozycje zmian do przedstawionych projektów. Kolejnych dziesięć poprawek zaproponowała Miejska Pracownia Urbanistyczna, a pięć następnych - Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego. Niedawno ogłoszono wyniki konsultacji.

- Dobrze, że wysłuchano głosów mieszkańców osiedla, ale dla nas ważne jest też to, że przy okazji realizacji tej inwestycji nie zrezygnowano z modernizacji ulicy Bydgoskich Olimpijczyków, o którą walczyliśmy kilka lat - cieszy się Jan Kwiatoń, przewodniczący Rady Osiedla Nowy Fordon.

Z opublikowanego raportu można się dowiedzieć, że 12 wniosków zyskało pełną akceptację komisji i zostało skierowane do realizacji. Kolejnych 17 zaakceptowano częściowo, a 20 odrzucono. Na tej podstawie, realizowany będzie wariant, zakładający, między innymi, budowę czterech rond. Powstaną one w ciągu ul. Matki Teresy z Kalkuty na wysokości ulic: Romanowskiej, Rydygiera, Trybowskiego, Pod Skarpą. Mieszkańcy bloków przy ul. Trybowskiego wnioskowali na przykład o spowolnienie ruchu na projektowanej ulicy. Uwzględniono to w projekcie, poprzez tak zwane wyniesienie skrzyżowania na przecięciu ulic Trybowskiego i Majtkowskiego. Jego nawierzchnia zostanie, również, zgodnie z sugestiami mieszkańców, wybrukowana kostką granitową, by wyróżniała się barwą. Uwzględniono także uwagi związane z postulatem zwiększenia liczby miejsc parkingowych, kosztem terenów zielonych. Nie powstanie natomiast rondo na przecięciu ulic Pod Skarpą i Jasinieckiej. Wymagałoby to dodatkowego wykupu zagospodarowanych prywatnych terenów.

Parking czy przystanek?

Przy ul. Trybowskiego pozostaną dwa przystanki autobusowe. Część osób, biorących udział w konsultacjach, wnioskowała o zamianę jednego z nich na miejsca parkingowe. Inni jednak zdecydowanie odrzucali takie rozwiązanie - to ich koncepcja zwyciężyła. Oczywiście, przy projekcie uwzględniono ścieżkę rowerową. Powstanie ona jednak jedynie po wschodniej stronie ul. Matki Teresy z Kalkuty. Dzięki takiemu rozwiązaniu, będzie ona mogła zostać bez problemów rozbudowana o drugą jezdnię.

Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej ma już gotową koncepcję budowy postulowanego układu dróg. Dopracowywany jest projekt budowlany, który powinien zostać zatwierdzony w drugiej połowie bieżącego roku. Następnie rozpisany zostanie przetarg na roboty budowlane, które zakończą się w 2016 r. (ec)

Komentarze 9

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

F
Fordończyk
My w Fordonie również żyliśmy jak ludzie a teraz mieszkamy w Bydgoszczy ... I każą nam śmieci zbierać po tyfusach ...
M
Munciołek
Dziwne to wasze miasto .Jak w Toruniu Na Skarpie blok oddawali to przed oddaniem kluczy musiał być chodnik pod klatkę . Każda szkoła na tym osiedlu ma salę gimnastyczną i kryty basen .To nienormalne żeby wybudować osiedle bez drogi dojazdowej . Ale jak się zagarnia miasta odległe o dwadzieścia kilometrów to potem trudno to ogarnąć i nawet tramwaje z kibelkami trzeba zamawiać . Zrozumcie że to już nie komuna i władza w teczce nie przyjedzie tylko musicie sami ją mądrze wybrać .A tego niestety nie potraficie . Umiecie tylko się kłócić , zganiać na Toruń ,na Całbeckiego i na cały świat . Swojej winy nie widzicie bo wiadomo że jesteście najmądrzejsi .Nawet drogi do Warszawy nie chcecie [S10] bo koło Torunia by przebiegała . Dno , dno i jeszcze raz dno.
j
jasio swiatowiec
a moze kolejke linowa im wybudowac
R
Red
Po przyłączeniu Fordonu miasto zakrztusiło się nadmiarem terenów budowlanych . Kontrola nad planowaniem przestrzeni miejskiej już dawno została zdominowana przez developerów . Jakby nie dość zarząd miasta propaguje zabudowę doliny Brdy powyże4j Wodociągów co jest objawem głupoty . Stąd osiedla z błotnistymi uliczkami bez chodników. Podobno małpujemy Amerykę , gdzie wszędzie dojeżdża się samochodami . Ludzie z nadwagą ledwo potrafią poruszać się na własnych nogach . U nas również chcą pływać motorówkami , bo sport kajakowy wymaga wysiłku fizycznego.
w
wyborca
To piosenka dalekiej przyszlosci....Malo kto tego z nas dozyje....Moze za 30 lat....
K
Karol
A może sam sobie zamieszka przy Fordońskiej lub Grunwaldzkiej. Wieczny hasała, syf i smród spalin od samochodów i starych pieców domków z lat 50-80 zeszłego wieku.
j
jasio pobozny
o matko co to za platanina jakis wezeł S 5 i S 10
j
jan
Budowanie? A czy nie jest głupotą kupowanie mieszkania w środku pola? A potem nagle się budzą, ze traktor został u rodziców
m
maus
czy nie jest idiotyczne budowanie osiedli w polu z dala od miejskiej infrastruktury?w Bydgoszczy jest mnóstwo miejsc do zabudowy w pobliżu ciągów komunikacyjnych choćby wzdłuż inwalidów,fordońskiej,grunwaldzkiej,,trasy nowego tramwaju albo planowanej skm,zacznijmy wreszcie zabudowywać miasto z głową a nie gdzie popadnie
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski