W koronowskim gimnazjum prowadzona jest kampania społeczna „Tiry na tory”

Katarzyna Karwat
Rafał Wąsowicz spotkał się z uczniami gimnazjum, aby przybliżyć im poważny, drogowy problem
Rafał Wąsowicz spotkał się z uczniami gimnazjum, aby przybliżyć im poważny, drogowy problem Hanna Kulągowska-Puzio
Jeden TIR niszczy nawierzchnię drogi jak 163 840 samochodów. Kampania „Tiry na tory” ma uświadomić, że istnieją inne rozwiązania.

Powyższe wyliczenia przedstawili naukowcy z brytyjskiego uniwersytetu w Cambridge. Rocznie w wypadkach z udziałem TIR-ów ginie ok. 400 osób. Dzieci mieszkające przy ruchliwych ulicach, zwłaszcza tranzytowych, są aż 6 razy bardziej narażone na wystąpienie nowotworów.

To tylko niektóre z argumentów, jakimi posługuje się w swojej kampanii społecznej Instytut Spraw Obywatelskich z Łodzi. Jej inicjatorzy podkreślają, że np. w Szwajcarii już dawno wiadomo, że do transportu ciężkich ładunków przystosowana jest kolej, a nie drogi. Szwajcarzy już w 1994 roku w referendum postanowili, że chcą, aby transport towarów odbywał się głównie koleją. Wykorzystali tę zmianę także do zarabiania pieniędzy. Kierowcy TIR-ów mają wybór: albo jadą koleją (czyli tzw. autostradą kolejową), albo płacą za każde 100 km jazdy po zwykłej autostradzie o małym natężeniu ruchu ok. 85 euro. Budżet państwa wzbogaca się w ten sposób o miliardy euro.

W naszym mieście też jest zainteresowanie tym problemem. Koronowo bierze udział w kampanii społecznej „Tiry na tory”. Dariusz Krzyżelewski i Rafał Wąsowicz z Towarzystwa Miłośników Ziemi Koronowskiej, a prywatnie kolejowi zapaleńcy, podczas przejazdów pociągami specjalnymi, na prawo i lewo rozdają podróżnym ulotki, zapoznają ich również z założeniami akcji. Niedawno Rafał Wąsowicz odwiedził Gimnazjum nr 1 im. Komisji Edukacji Narodowej w Koronowie, żeby przeprowadzić spotkania edukacyjne z uczącą się tutaj młodzieżą.

- Posiłkowałem się własną wiedzą oraz materiałami, otrzymanymi od Instytutu Spraw Obywatelskich INSPIRO w Łodzi – mówi. - Moja prezentacja obejmowała tematykę zagrożeń ze strony transportu drogowego pojazdami TIR, oraz możliwości zastąpienia tego transportu koleją, jak również tego, na czym właściwie polega transport pojazdów ciężarowych na wagonach kolejowych. Przedstawiłem młodzieży w przystępny i obrazowy sposób, jak wygląda transport w Polsce a jak w innych krajach, na przykładach transportu przez szwajcarskie Alpy, czy systemu Rola w Austrii - dodaje. 

Spotkania trwały dwa razy po 45 minut, na każdym obecnych było około 60 uczniów, łącznie ze szkolenia skorzystało więc około 120 osób. Dyrekcja szkoły wyraziła także chęć zamontowania w placówce stałej gabloty na temat kampanii „Tiry na tory”.

- Jestem w stałym kontakcie ze szkolą i na pewno będę chciał taka gablotę w naszym koronowskim gimnazjum zainstalować - deklaruje Rafał Wąsowicz. - Nie obiecuję, że uda mi się to jeszcze w tym roku, bo obecnie nie mieszkam na stałe w Polsce, ale na pewno dopilnuję tego zaraz na początku 2016 roku.

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

r
raport NIK- Polska Kolej

Druzgocący raport NIK ws. stanu polskich kolei
Okazuje się jednak, że szybkiego remontu potrzebuje prawie 6000 km torów.
NIK odnotowuje, że w ostatnich latach maleje w Polsce liczba wypadków kolejowych oraz rośnie odsetek infrastruktury kolejowej w dobrym stanie. Polska jednak wciąż zajmuje drugie, po Rumunii, miejsce w Europie pod względem liczby wypadków na kolei.
Liczba ofiar znaczących wypadków kolejowych w Polsce jest najwyższa w Europie i ponad dziesięciokrotnie większa niż w Niemczech, czy we Francji. Według danych Europejskiej Agencji Kolejowej, jedna piąta śmiertelnych ofiar wypadków na kolei w UE ginie na polskich torach, podczas gdy Polacy stanowią zaledwie jedną trzynastą populacji UE.
Dzieciaki odpalcie komórki. Google wam prawdę powie, Wąsowiecz nie!

G
Gość

No proszę.... "nie mieszkam na stałe w Polsce, ale na pewno dopilnuję tego" , aby w Polsce po naszych torach tiry wozili zagraniczni spedytorzy - z zachodu na wschód (od Atlantyku do Władywostoku) Deutsche Bundesbahn i z północy na południe (Bałtyk-Adriatyk-Morze Czarne) Österreichische Bundesbahnen. Po to, aby te obce koleje państwowe, mogły zastąpić nasze PKP, trzeba było naszą kolej państwową wpierw poćwiartować na regionalne koleje, spółki i spółeczki wystawione na sprzedaż i do tego jeszcze tory im przystosować za pieniądze polskiego podatnika, które poddane zostały Kontroli Technicznej i odbiorowi, zakupem Pendolino za ciężkie pieniądze, jakby tego tj. KT torów nie można było zrobić bez najmniejszych kosztów bydgoską PESĄ ! Dziwić należy się, że Dyrekcja i Grono Nauczycielskie nie zachowało ostrożności i wpuściło tych obacwaj Ancymonków na teren szkoły, aby mącić Polskiej Młodzieży w głowie na rzecz dwóch b. naszych zaborców rozbiorowych, którym 123 lat "szarpania sukna" Najjaśniejszej I RP było za mało. Gdzie w Koronowie macie tory kolejowe dla Tirów ?!!! Macie za to Brdę i o szlak wodny trzeba zadbać najtańszy środek lokomocji poprzez Kanał Bydgoski, żeby ruch był taki jak przed II WŚ na "Marszałkowskiej", a taki to jest na Renie i Dunaju, ale o tym te obacwaje Ancymonki ani słowem nie wspominają. Do kierownictwa szkoły jest apel, aby onych agentów obcych, gdy wrócą z gablotą z zagranicy nie wpuścić już na teren szkoły. Ich miejsce jest po sąsiedzku w celi pudła koronowskiego.

c
czytelnik

Drogie dzieci, drogą wodną jest jeszcze taniej, Niemcy korzystają od lat z byłych jednostek żeglugi śródlądowej takich jak Odra Trans, Szczecin, czy Bydgoszcz, lub Wrocław. Słynne Bizony i Barki dostarczają od Niemiec węgiel, zboże, złom, metal itp. Ilu ludzi straci pracę tego pan Wąsowicz nie powiedział?, Które miejsce zajmuje Polska w Transporcie tez nie powiedział, nie powiedział również, w jaki sposób te Tiry mają znaleźć się na torach? Czy UFO to sprawi?. Nie powiedział, w jaki sposób towar przewożony koleją przemieści się do odbiorcy? Powołuje się na Szwajcarie, i inne kraje europejskie a przedstawia Polskie badania naukowe׃), do tego nie zna biegle żadnego języka obcego? W jaki sposób poznał i przeprowadził rozmowy? Amerykanie, Niemcy wyśmialiby pana dobrze, że nie powołał się na te państwa publicznie, to byłby poważny błąd zapewniam. Drogi nie niszczą Tiry, bo gdyby tak było Niemieckie autostrady nie byłyby najlepsze w europie? Kolej ma tylko przyszłość, ale ta pasażerska, do przewożenia ludności. Jak będzie jakość to asfalt wszystko wyczyta nawet, co minutę startujący samolot tak jest na lotniskach panie Wąsowicz. Płakać tylko ze śmiechu, powiedział pan, swoim rozmówcą w Szwajcarii, na przykład to, czym obecnie pan się zajmuje zawodowo?, Bo ja wiem!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3