Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W centrum Bydgoszczy wydostają się rakotwórcze substancje. W najbliższym czasie to się nie zmieni

Wojciech Mąka
Wyłączenie z ruchu ulicy Marszałka Focha jest już teraz tak samo niemożliwe jak Kamiennej czy Wałów Jagiellońskich
Wyłączenie z ruchu ulicy Marszałka Focha jest już teraz tak samo niemożliwe jak Kamiennej czy Wałów Jagiellońskich Dariusz Bloch
Sejm odrzucił projekt ustawy, która miała na celu oczyszczenie centrów miast z azotu, rakotwórczych węglowodorów, metali ciężkich i pyłów.

Większość sejmowa właśnie odrzuciła projekt ustawy, który pozwoliłby odetchnąć polskim miastom. Zmianę przepisów planowano już od 2015 roku - chodziło to, żeby samorządy mogły zamykać centra miast dla starych i kopcących niemiłosiernie samochodów. Wówczas zmiany prawa nie zdążono uchwalić przed wyborami. Teraz odrzucono projekt, w dużej części pewnie dlatego że przedstawiła go Nowoczesna.

Ulgi dla samochodów elektrycznych?

- Ta ustawa, tak czy inaczej, wróci do tej izby, bo takich rozwiązań nie da się uniknąć - zastrzegał poseł Marek Sowa, który przygotowywał projekt. Poszło o to, że w dokumencie nie wskazano dokładnie, według jakich kryteriów dzielić samochody na te, które do śródmieść będą mogły wjeżdżać, a jakie nie.

Przeczytaj też: Koniec z oszustwami dotyczącymi zużycia paliwa?

- Myślimy o takiej zmianie prawa o ruchu drogowym, żeby dać możliwość stosowania ulg przy wjeździe do centrów np. właścicielom samochodów elektrycznych, jak jest to w Skandynawii - mówi Piotr Król, bydgoski poseł PiS i członek sejmowej Komisji Infrastruktury. Czy to wystarczy?

Z rur wydechowych samochodów wydostają się tlenki azotu, rakotwórcze węglowodory aromatyczne, metale ciężkie i pyły zawieszone PM. O ile jednak jeszcze dwa lata temu w Bydgoszczy widziano ten problem, teraz okazuje się, że raczej nie będzie zwolenników zamknięcia centrum.

Coraz więcej samochodów jeździ po Bydgoszczy

- Dość mocno ograniczyliśmy możliwość wjazdu i parkowania w śródmieściu, i to tyle - mówi Krzysztof Kosiedowski, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich. - Wyłączenie z ruchu ulic Focha, Kamiennej czy krajowej drogi biegnącej Wałami Jagiellońskimi oznacza paraliż miasta. Największym problemem jest namówienie bydgoszczan do korzystania z miejskiej komunikacji.

W Bydgoszczy kolumna transportująca czołg zderzyła się z aut...

Tymczasem samochodów w mieście lawinowo przybywa.

- Widać wzrost liczby rejestrowanych pojazdów mniej więcej od kwietnia ub. roku. Może ma to związek z programem „500+” - uważa dr Waldemar Winter, dyrektor Wydziału Uprawnień Komunikacyjnych ratusza. Jeszcze siedem lat temu w ciągu roku zarejestrowano w Bydgoszczy 12 tys. samochodów. W ubiegłym - już 14,5 tysięcy. Po mieście jeździ teraz 194 tysiące osobówek.

Nikt nie ma pomysłu, jak ograniczyć ilość spalin - czytaj na drugiej stronie
Na razie nie będzie zmiany prawa, które pozwoliłoby samorządom zamykać centra miast dla ruchu samochodów. A tych jest - przynajmniej w Bydgoszczy- coraz więcej.

„78 proc. pojazdów to pojazdy o strukturze wiekowej powyżej 10 lat. Średni wiek samochodów w Polsce wynosi, według różnych szacunków, od 14 do 17 lat, co oznacza, że dla wielu z nich emisja spalin jest znacznie wyższa niż standardy Euro 3 (od 2000 r.) lub Euro 4 (od 2005 r.) Według raportu Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami, w roku 2013 transport drogowy był największym źródłem emisji tlenków azotu (31,8 proc.)” - podkreślali posłowie w uzasadnieniu projektu ustawy mającej pomóc w walce z miejskim smogiem.

QUIZ: Kto ci dał prawo jazdy? Sprawdź czy zasłużyłeś!

Szlaban na wjazd do centrów miast dla samochodów emitujących dużo spalin miał poprawić statystyki. Taki był pomysł - nienowy zresztą - posłów Nowoczesnej. Ale projekt właśnie przepadł w Sejmie.

Czy auta bydgoszczan spełniają normy?

Po Bydgoszczy jeździ w tej chwili ponad 255 tysięcy aut. Prawie 200 tysięcy to samochody osobowe - w różnym stanie technicznym.

Korki na moście Kazimierza Wielkiego przestają nas dziwić już nawet poza Szczytem komunikacyjnym. Bo aut w mieście lawinowo przybywa
Korki na moście Kazimierza Wielkiego przestają nas dziwić już nawet poza Szczytem komunikacyjnym. Bo aut w mieście lawinowo przybywa Dariusz Bloch

- Widać wzrost liczby rejestrowanych samochodów, ale w bardzo dużej części są to auta spełniające wysokie normy euro 6, więc nie stanowiące wielkiego problemu - ocenia dr Waldemar Winter, dyrektor Wydziału Uprawnień Komunikacyjnych bydgoskiego Urzędu Miasta. - Zamknięcie centrów dla samochodów oznacza konieczność wybudowania parkingów, żeby kierowcy mieli gdzie pojazdy zostawić. Taka jest tendencja europejska. Mamy parking Pod Blankami, jest na 3 Maja. To dobry kierunek...

Przeczytaj też: Znaki poziome. Co oznaczają i jak pomagają kierowcom?

Na zmiany w systemie parkowania zwraca też uwagę Krzysztof Kosiedowski, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich. Jednocześnie jednak mówi, że zamknięcie części Śródmieścia dla ruchu jest zwyczajnie niemożliwe. - Wały Jagiellońskie to droga krajowa, przejazd najbardziej żywotny dla Bydgoszczy - tak samo jak ul. Focha czy Kamienna. Szans na ograniczenie emisji spalin upatrujemy więc w skłonieniu bydgoszczan do korzystania z miejskich autobusów i tramwajów.

Kłopoty w ograniczeniu ruchu w centrach miasta mają nasi sąsiedzi zza Odry - i to z wielu względów. Ale już do centrum Lizbony nie mogą wjeżdżać auta sprzed 1992 roku. W Madrycie obowiązuje elektroniczny system ograniczający wjazd do centrum.

Jakie najwyższe wygrane padały w LOTTO (kiedyś Duży Lotek)? Na początek przedstawiamy TOP 5 wygranych w kraju:I.   36 726 210,20 zł                           16.03.2017II.   35 234 116,20 zł 	Ziębice 	        22.08.2015III.  33 787 496,10 zł 	Gdynia 	        09.02.2012IV. 30 927 429,10 zł 	Bolesławiec 	01.09.2012V.  30 588 372,20 zł 	Żabno 	        31.05.2016Co ciekawe jedna z najwyższych wygranych w kraju i zarazem najwyższa jak do tej pory na Kujawach i Pomorzu padła w Barcinie. 6 czerwca 2015 roku ktoś wygrał... 28 085 312,20 zł.Na następnych stornach TOP 5 w Bydgoszczy, Toruniu i Włocławku.

Najwyższe wygrane w LOTTO na Kujawach i Pomorzu. Bydgoszcz, ...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!