Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Bydgoszczy powstają kontrapasy i kontraruchy rowerowe. Nie wszystkim to się podoba

Krzysztof Wypijewski
Krzysztof Wypijewski
Kontraruch rowerowy to dopuszczenie dwukierunkowego ruchu cyklistów na jezdniach ulic jednokierunkowych
Kontraruch rowerowy to dopuszczenie dwukierunkowego ruchu cyklistów na jezdniach ulic jednokierunkowych Tomasz Czachorowski
W Bydgoszczy i innych miejscowościach pojawiają się wydzielone z jezdni pasy i kontrapasy dla rowerzystów. To świetna rzecz, ale może też wprowadzać zamieszanie.

Kontrapas rowerowy jest to pas dla rowerów w kierunku przeciwnym do ruchu innych pojazdów na drogach jednokierunkowych. Kontrapas jest zawsze jednokierunkowy. Rowerzysta jadąc więc zgodnie z kierunkiem aut, musi poruszać się po jezdni, po prawej stronie zgodnie z zasadami ogólnymi. Stosuje się je na drogach o dopuszczalnej prędkości od 30 do 50 km na godzinę.

Czym innym jest kontraruch rowerowy. To dopuszczenie dwukierunkowego ruchu cyklistów na jezdniach ulic jednokierunkowych.

Projekt wprowadzany w Bydgoszczy nie jest ukończony, prace potrwają jeszcze ok. miesiąca i dopiero wtedy w pełni gotowe będzie oznakowanie pionowe i poziome.

To duże ułatwienie dla rowerzystów, jednak nie wszystkim te udogodnienia się podobają.

- Takim absurdem, w mojej ocenie, jest ostatnio realizowany w Bydgoszczy projekt malowania asfaltu na czerwono, zdaje się na potrzeby rowerzystów. Wkrótce, jak tak dalej pójdzie, jezdnie będą wyglądały jak choinka. Przykładowo - ul. Śniadeckich, od strony Placu Piastowskiego w stronę Gdańskiej - co kawałek pojawia się zamalowany na czerwono pas o długości kilku metrów, po czym następuje przerwa i pojawiają się miejsca postojowe dla samochodów, po czym znowu pasek czerwony. Czy rowerzysta ma co chwila zsiadać z roweru, a może przefruwać nad zaparkowanym pojazdami – napisał do nas w mailu jeden z Czytelników.

Z prośbą o wyjaśnienie zwróciliśmy się do Tomasza Okońskiego, rzecznika Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.

- Problem wynika z tego, że wiele osób - kierowców i rowerzystów - niestety nie rozróżnia nadal pasów, kontrapasów i kontraruchu rowerowego – mówi rzecznik. - Jeżeli na jezdni wymalowany jest na czerwono tylko krótki pas (kontraruch rowerowy – dod. red.), oznacza to dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerowego na jezdniach ulic jednokierunkowych. Jeżeli po zakończeniu czerwonego pola pojawiają się np. zajęte przez samochody miejsca do parkowania, to rowerzysta ma je wyminąć, wjeżdżając na jezdnię.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera