Dysponujemy trzema równiarkami, w tym jedną nową, zakupioną przed rokiem, oraz dwoma walcami, które przy przyjaznych warunkach atmosferyczno-gruntowych pracują na dwie zmiany. Trzy równiarki i dwa walce jeżdżą na pierwszej zmianie, a dwie równiarki i jeden walec na drugiej zmianie. Do obsługi tego sprzętu zatrudniamy osiem osób: pięciu operatorów równiarki i trzech operatorów walca.
Biorąc pod uwagę koszt paliwa oraz amortyzację i płacę operatorów, dzienny koszt utrzymania dróg gruntowych możemy w przybliżeniu oszacować na 1680 złotych.
PRZECZYTAJ:[PYTANIE DNIA] Czy bydgoszczanie doczekają się programu budowy ulic z prawdziwego zdarzenia?
Powyższy przykład wyliczenia obejmuje pracę wszystkich maszyn danego dnia. Na wynik wyliczenia mają wpływ absencja operatorów, warunki pogodowe, które nie pozwalają na pracę, czy awaria którejś z maszyn. W przywołanych przypadkach koszty dzienne ulegają zmniejszeniu.
Dodatkowe koszty występują w przypadku wykonywania wzmocnienia nawierzchni gruntowych kruszywem z recyklingu. Są to głównie wiórki bitumiczne pochodzące z naszych inwestycji, na przykład wymiany nawierzchni ulic. Nakłady te generowane są przez transport od miejsca załadunku w magazynie Zarządu Dróg Miejskich przy ulicy Witebskiej do miejsca rozładunku na wzmacnianym fragmencie nawierzchni. Średni miesięczny koszt, jaki ponosimy w związku z transportem materiałów drogowych na wzmocnienie gruntówek, wynosi około 25 tysięcy złotych. Możemy przyjąć w przybliżeniu, że łączne roczne koszty utwardzania gruntówek to około 900 tysięcy złotych.