Jak wygląda w szczycie komunikacyjnym i nie tylko podczas niego ulica Kamienna na odcinku od Wyszyńskiego do Gdańskiej i dalej - tysiące kierowców codziennie odczuwa na własnej skórze. Stosunkowo niedawno zbudowana trasa dusi się w korkach.
Ratusz zaczął więc z wielkim rozmachem przygotowania do jej przebudowy i modernizacji. Pozbierał już opinie mieszkańców.
- Pokazaliśmy trzy projekty, teraz wszystkie uwagi, które można wykorzystać, zostaną zastosowane w projekcie - mówi Krzysztof Kosiedowski, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich.
Jak ustalił „Express”, możemy się spodziewać nieznanych dotąd w Bydgoszczy inwestycji w układzie drogowym.
Równanie ulic w Bydgoszczy [harmonogram]
- Planowane rozwiązanie przewiduje tunele pod ulicami Gdańską i Sułkowskiego oraz wiadukt nad ul. Wyszyńskiego - uchyla rąbka tajemnicy Mirosław Kozłowicz, zastępca prezydenta miasta. - Węzeł wschodni będzie uwzględniał jedną ulicę prowadzącą z węzła. Do projektu zostaną wprowadzone uwagi wnioskodawców, co skutkuje między innymi wyburzeniami domów przy ul. Kasztanowej. Niektórzy właściciele budynków przy tej ulicy już zaczynają się niepokoić. Krystian Frelichowski, radny PiS, przypomniał, że nowe założenia projektu miały im zostać przedstawione w... styczniu. - Czekamy na ostateczny projekt, kiedy go dostaniemy, pokażemy mieszkańcom - zapowiada Krzysztof Kosiedowski. - Stanie się to w maju.
Czytaj dalej na drugiej stronie
Rewolucyjne zmiany w kształcie ulicy Kamiennej budzą niepokój mieszkańców. Wielu z nich zgłosiło swoje uwagi do wstępnych pomysłów przygotowanych przez drogowców - konkrety w maju.
- Dotąd pokazaliśmy bydgoszczanom trzy warianty przebudowy trasy W-Z od węzła zachodniego do wschodniego - przypomina Krzysztof Kosiedowski, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej. - Dwa zawierały dość istotne zmiany w układzie drogowym.
- Pierwsze rozwiązanie to najmniejszy zakres prac - mówi rzecznik drogowców. - Zakłada budowę skrzyżowań w jednym poziomie, oczywiście z sygnalizacją świetlną, ale bez buspasów.
Najpopularniejsze błędy popełniane podczas egzaminu na "prawko"
Drugie rozwiązanie już szło dalej - proponowano w nim węzły dwupoziomowe. Trasa główna miała być prowadzona w murach oporowych pod ulicami poprzecznymi - ul. Gdańską, ul. Sułkowskiego i al. Wyszyńskiego. Wiadukty przewidziano w ciągu ulic bocznych, w poziomie terenu - mówi Krzysztof Kosiedowski.
- Tutaj już zaprojektowano buspasy oraz drogi dojazdowe do posesji, umożliwiające ograniczenie do minimum liczby zjazdów na głównej drodze - dodaje rzecznik.
Była też inna wersja tego wariantu - bez pasów dla autobusów, ale z zatokami. Miało to zmniejszyć zakres koniecznych do przeprowadzenia zakupów gruntów.
Już w piątek: Niezbędnik "Expressu". Bydgoska sieć komunikacji
Trzeci wariant obejmował budowę węzłów dwupoziomowych. Główna trasa miała być poprowadzona górą, po estakadach - nad ulicami przecinającymi trasę W-Z: Gdańską, Sułkowskiego i al. Wyszyńskiego. Połączenie ulic poprzecznych z trasą zaproponowano za pomocą łącznic.
Drogi dojazdowe do posesji tak zaprojektowano, żeby jak najmniej pojazdów wjeżdżało bezpośrednio na główną ulicę.
We wszystkich wariantach zaprojektowano parkingi typu park & ride oraz parkingi rowerowe.
Projekt, o którym piszemy na pierwszej stronie, ma być gotowy w maju. - Wtedy pokażemy go bydgoszczanom - mówi Krzysztof Kosiedowski.
Wiadomo, że przy inwestycji, której początek zaplanowano na 2021 rok, na pewno będą wyburzenia na posesjach przy Kasztanowej. Których budynków to dotyczy, na razie nie wiadomo.
OBEJRZYJ: Szorstkość asfaltu spędza sen z powiek wykonawcom dróg. Nowe normy są ostrzejsze niż np. w Niemczech.
Źródło:TVN Turbo, x-news