Zobacz wideo. Ferie zimowe w dobie pandemii
Konkurs EDUinspiracje w 2020 roku odbywał się po hasłem „Działam -Upowszechniam-Inspiruję”. Szkoła Podstawowa nr 41 w Bydgoszczy przystąpiła do konkursu w kategorii PO WER Edukacja Szkolna i zajęła w niej I miejsce.
Wykorzystali media społecznościowe i nowoczesne technologie
Projekt przygotowany przez SP 41 oficjalnie nosił nazwę „Zastosowanie mediów społecznościach i nowoczesnych technologii w nauczaniu odpowiedzią na zmieniające się potrzeby współczesnej młodzieży”.
Mówiąc prościej, chodziło o to, aby w nauczaniu wykorzystać to, co dziś młodym ludziom jest najbliższe: media społecznościowe oraz nowoczesne technologie. - Postawiliśmy sobie za cel stworzenie warunków bliskich potrzebom współczesnego ucznia, aby zachęcić go do obecności w szkole oraz aktywnego udziału w zajęciach dodatkowych i kreatywnego myślenia wychodzącego poza ramy myślenia szablonowego - mówi Joanna Gralak, nauczycielka języka angielskiego w SP 41 w Bydgoszczy. - Działania obejmowały udział czterech nauczycieli w dwóch formach szkoleń zagranicznych. Praca nad projektem przyniosła wiele innowacji, programów autorskich i atrakcyjnych zajęć dodatkowych realizowanych na terenie szkoły. Projekt dedykowany był zarówno dla ucznia wymagającego wsparcia, jak i ucznia zdolnego.
To też może Cię zainteresować
Do nauki przydały się różne narzędzia internetowe
Podczas zajęć wykorzystywano m.in. narzędzia do tworzenia mapy myśli np.: Mindmeister, GoConqr, Cmap, Mindomo, Popplet, projektowano prace w formie graficznej przy użyciu platform : Canva, Pixlr, Glogster, Microsoft Sway, Quivervision. Narzędzia typu: Kahoot!, Quizlet, Quizziz, nauczyciele zastosowali do szybkich powtórek, sprawdzianów, rywalizacji indywidualnej wśród uczniów.
- W trakcie realizacji projektu nauczyciele wypracowali wiele scenariuszy, zadań, które współpracują z aplikacjami, a dodatkowo spełniają wymogi bieżących lekcji, podstawy programowej - dodaje Joanna Gralak.
Nauczyciele biorący udział w projekcie swoją wiedzą i umiejętnościami podzielili się z resztą grona pedagogicznego. I choć podczas realizacji projektu nikt nawet nie myślał o zdalnym nauczaniu, to okazało się, że taka „lekcja” była bardzo przydatna. Gdy trzeba było przejść na nauczanie przez internet, nie było z tym żadnego problemu. - Nieświadomie się na to przygotowaliśmy - mówi Joanna Gralak. Obecnie placówka zyskała tytuły Szkoły w Chmurze Microsoft Office365 i Szkół Uczących Się.
Z kolegami z innych krajów spotkali się wirtualnie
Warto dodać, że mimo zamknięcia szkół, nauczycielom i uczniom z „41” udało się wirtualnie spotkać ze szkołami uczestniczącymi w projekcie Erasmus+ KA229: „Beyond Borders”. To program międzynarodowej wymiany młodzieży. Jego ostatni etap zrealizowano w sieci.
Bydgoska postawówka „zaprosiła” kolegów z Włoch, Hiszpanii, Portugalii, Niemiec. Nie zabrakło wirtualnej wycieczki po szkole, którą młodzież podczas połączenia na żywo pokazała kolegom z innych krajów. Uczniowie mieli też do wykonania konkretne zadania. Łączyli się za pomocą aplikacji Teams i pracowali w mieszanych narodowościowo grupach. Ciekawym doświadczeniem było stworzenie „słownika” z młodzieżowymi powiedzeniami.
SP 41 uczestniczy również od wielu lat w programie międzynarodowym eTwinning, który umożliwia poszukiwanie innych placówek do współpracy. Została już kilkakrotnie doceniona tytułem Szkoły eTwinning.
