Inicjatywa, zrealizowana przez Aleksandrę Papkę i Piotra Łysego z Zespołu Szkół Ekonomiczno-Administracyjnych w Bydgoszczy pod okiem nauczycielki Emilii Ewiak, okazała się strzałem w „dziesiątkę” - przyciągnęła uwagę nie tylko uczniów, ale i ekspertów z branży.
Nie ma okazji pogadać z ekspertami
Ola i Piotr to uczniowie, którzy od lat interesują się ekonomią. Zauważyli, że w szkołach brakuje przestrzeni do merytorycznych dyskusji o gospodarce i finansach. Chcieli stworzyć wydarzenie, które nie tylko dostarczy wiedzy, ale także zachęci młodzież do samodzielnego myślenia i angażowania się w ekonomiczne debaty.
- Inspiracją były ich własne doświadczenia - często brakowało im okazji do rozmowy z ekspertami i realnego wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce. Nie bali się wyzwań i mimo licznych trudności organizacyjnych - od pozyskania ekspertów po logistykę całego przedsięwzięcia - udało im się doprowadzić projekt do realizacji. Wykazali się ogromną determinacją i profesjonalizmem, tworząc wydarzenie na wysokim poziomie, które może stać się nową tradycją w bydgoskich szkołach - mówi Emilia Ewiak.
Trzy etapy Kongresu
Pierwszym etapem były prelekcje i warsztaty, które odbyły się w listopadzie ub.r. Młodzież miała okazję wysłuchać wykładów specjalistów, w tym przedstawiciela Polskiej Sieci Ekonomii. Eksperci nie tylko dzielili się swoją wiedzą, ale również angażowali uczestników w praktyczne ćwiczenia i analizy, pomagając im lepiej zrozumieć mechanizmy rządzące gospodarką.

Kolejnym punktem Kongresu były debaty oksfordzkie, które odbyły się niecały miesiąc później.
- Tezy debat dotyczyły kluczowych zagadnień ekonomicznych, co pozwoliło uczestnikom na skonfrontowanie różnych perspektyw i nauczyło ich sztuki argumentacji oraz krytycznego myślenia. To właśnie w takich momentach teoria przechodzi w praktykę - uczestnicy musieli nie tylko wykazać się wiedzą, ale także umiejętnie ją wykorzystać - dodaje opiekunka projektu.
Zwieńczeniem było spotkanie podsumowujące, na które zaproszono ekspertkę z Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Rozpoczęło się jej wykładem, po czym odbyła się debata 1 na 1, a później otwarta dyskusja, w której wszyscy uczestnicy mogli podzielić się swoimi przemyśleniami i refleksjami na temat omawianych zagadnień.
Projekt będzie poszerzony
W projekcie wzięli udział uczniowie z 4 bydgoskich szkół ponadpodstawowych, którzy chętnie angażowali się w kolejne etapy inicjatywy. Co istotne, Kongres nie zakończył się na jednej edycji - uczestnicy chcą go kontynuować i rozwijać w kolejnych latach, co daje nadzieję na dalszą popularyzację ekonomii wśród młodzieży.
- Dzięki takim inicjatywom jak Kongres Debat Ekonomicznych młodzi ludzie nie tylko poszerzają swoją wiedzę, ale też zdobywają praktyczne umiejętności, które mogą wykorzystać w przyszłości - zarówno na studiach, jak i w karierze zawodowej. Aleksandra i Piotr już teraz planują kolejne edycje oraz rozważają rozszerzenie projektu o nowe formaty, takie jak webinary czy cykliczne spotkania z ekspertami. Ich inicjatywa udowadnia, że młodzież nie tylko interesuje się ekonomią, ale także chce mieć wpływ na edukację i otaczającą rzeczywistość - nie kryje radości Emilia Ewiak.
