Podczas spotkania, zorganizowanego w ramach inicjatywy Europejskiego Kongresu Rad Młodzieżowych 2025, uczestnicy poruszyli tematy dotyczące, m.in., roli funduszu obronnego, ochrony ludzi i granic, zapewnienia przez UE bezpieczeństwa i swobody działalności gospodarczej, transformacji energetycznej, konkurencyjnego rolnictwa oraz bezpieczeństwa zdrowotnego.
- To zagadnienia, które dotykają każdego z nas – niezależnie od wieku, miejsca zamieszkania czy doświadczenia. Chcemy spojrzeć na nie z perspektywy młodych ludzi i zastanowić się, jaka jest nasza rola w kształtowaniu bezpiecznej i odpornej Europy - mówi Anita Golas z Młodzieżowej Rady Miasta Włocławek, współorganizatora (wraz w Młodzieżową Radą Miasta Bydgoszczy) Debaty Kujawsko-Pomorskiej: 7 filarów bezpieczeństwa UE - wyzwania i perspektywy polskiej prezydencji".
Bezpieczeństwo kraju a prawa człowieka. Debata w Bydgoszczy
Gościem był dr Michał Cichoracki, socjolog, ekspert Europe Direct (punkty stanowiące łącznik między UE a obywatelami i organizacjami działającymi w terenie. W województwie kujawsko-pomorskim działają dwa takie punkty - w Bydgoszczy oraz w Toruniu - dop. aut.). Opowiedział młodzieży o problematyce związanej m.in. z Paktem Północnoatlantyckim, wpływem Stanów Zjednoczonych na kwestie obronności w Europie w kontekście bieżącej polityki, prawami człowieka i etycznego dylematu "czy można zagwarantować bezpieczeństwo kraju bez naruszania podstawowych wolności człowieka" w odniesieniu do polityki imigracyjnej oraz możliwych rozwiązań dla zagrożenia dezinformacją.
Uczestnikami wydarzenia byli uczniowie III Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Bydgoszczy. Jak się okazało, dla wielu z nich sprawy dotyczące bezpieczeństwa UE były nowością. Z zainteresowaniem wysłuchali debaty, a następnie wzięli czynny udział w sesji pytań do zaproszonego eksperta.
- To spotkanie uświadomiło mi, jak ważny jest to temat - także dla młodych ludzi. Jak kwestie związane z bezpieczeństwem kształtują się w Europie, w Stanach Zjednoczonych - jak patrzy na to prezydent Trump, a do czego dąży Unia Europejska. Do tej pory skupiałam się raczej na tym, co dzieje się w Polsce, ale brakowało mi tej szerszej perspektywy. Teraz mogę powiedzieć, że warto się edukować w tej kwestii i zwracać uwagę na to, co się dzieje także w krajach wokół nas - komentuje Amelia Grzegorzewska, uczennica drugiej klasy o profilu humanistycznym w III LO.
Młodzież o siedmiu filarach bezpieczeństwa
- Z pewnością są to tematy, na które trzeba rozmawiać. Nie wszyscy są zainteresowani tą tematyką, ale nie da się ukryć, że w końcu to są sprawy dotyczące naszego bezpieczeństwa i naszej przyszłości - dodaje Ignacy Gacka, uczeń drugiej klasy bydgoskiego liceum.

Muzotok - Arek Jakubik - Social Media Disco x 5 Deresza
Debatę w Muzeum Kanału Bydgoskiego poprowadzili Anita Golas oraz Wojciech Podolski. Jak zapowiadają, w najbliższym czasie w ramach inicjatywy odbędą się także warsztaty dla uczniów szkół we Włocławku.
- Zależy nam na tym, by uświadomić młodzież na temat polskiej prezydencji w Radzie UE - mówi Wojciech Podolski z Młodzieżowej Rady Miasta w Bydgoszczy. - Poprzez tę inicjatywę wychodzimy w stronę uczniów. Chcemy przybliżyć im tę tematykę (zw. z siedmioma filarami bezpieczeństwa w Unii Europejskiej - dop. aut.) w przystępny sposób, tak by mieli większe i szersze pojęcie na temat kwestii związanych z bezpieczeństwem UE.