Przedstawiciele kopalni kruszyw Lafarge pod Barcinem chcą zwrócić uwagę okolicznych samorządów lokalnych, aby czerpały materiał ze źródeł położonych najbliżej.
<!** Image 2 align=right alt="Image 146425" sub="W Żninie buduje się i remontuje drogi, które utwardzane są najczęściej kamieniem z pobliskiej cementowni Lafarge
/ Fot. Maria Warda">- Gmina nie ma wpływu na to, jaki materiał wybierze wyłoniony w przetargu wykonawca, któremu zleca wybudowanie drogi - mówi Sławomir Różański, wiceburmistrz Barcina. - Nikt nie jest w stanie zmusić go do skorzystania z materiału wskazanego przez inwestora. Nas interesuje przede wszystkim jakość wykonanej drogi.
Aleksander Kabziński, prezes Związku Pracodawców Producentów Kruszyw, zapewnia, że pod Barcinem są dobre skały wapienne, żwiry i piaski. - Bardzo ważne jest, aby korzystać z tych źródeł, bo przyjmuje się, że przewożenie kruszyw ciężarówkami na odcinku 150-200 kilometrów jest uzasadnione. Na dłuższych trasach nie opłaca się i doprowadza do niszczenia dróg.
<!** reklama>Samorządy powiatu żnińskiego od dawna budują gminne drogi z kamienia pochodzącego z okolic Barcina. Są to trakty obciążone ruchem lekkim i średnim. Kamień ten wykorzystywano także do budowy dróg o dużym natężeniu ruchu, między innymi, przy obwodnicy Torunia i Szubina.
<!** Image 3 align=left alt="Image 146425" >Paweł Jagusiak, prezes Lafarge Kruszywa, mówi: - Niestety, czasami kruszywo wapienne z gminy Barcin bywa niedoceniane przez inwestorów i projektantów. A szkoda, bo spełnia ono wszystkie parametry przy zastosowaniu odpowiedniej technologii przy budowie dróg.
- Nadeszły lata dużych inwestycji drogowych, dlatego ważne jest, aby inwestorzy sięgali po tańsze materiały, które mają w zasięgu ręki - mówi Łukasz Onoszkowicz-Jacyna z Lafarge Kruszywa - Kujawy. - W przypadku inwestycji prowadzonych w województwie kujawsko-pomorskim i sąsiednich mamy przewagę logistyczną, serwisową i cenową nad kopalniami z innych regionów. Dlatego zależy nam, aby samorządowcy dostrzegli zalety naszego materiału z Kujaw.
O funkcjach nawierzchni, jej typach i wymaganiach dyskutowano podczas tegorocznego seminarium w Bydgoszczy, organizowanego przez Centrum Kształcenia Ustawicznego Inżynierii Komunikacyjnej „IKKU”. Specjaliści z dziedziny inżynierii dróg przekonywali samorządowców o walorach rodzimego produktu.
Henryk Boczek, właściciel firmy Drogi i Mosty z Inowrocławia, która budowała, m.in., drogi przebiegające przez powiat żniński przyznaje, że ważne jest, aby materiały wykorzystywane do budowy dróg, pochodziły ze źródła zlokalizowanego najbliżej miejsca budowy. Podkreśla też, że najważniejsza jest jakość.