https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Strefy czystego transportu obowiązkowe w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców - jest projekt

Wojciech Mąka
Strefa czystego transportu obowiązuje m.in. w Warszawie
Strefa czystego transportu obowiązuje m.in. w Warszawie Archiwum PPG
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy mającej na celu rozwój transportu zeroemisyjnego i ochronę powietrza - poinformowała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Z projektu wynika, że od 2026 r. miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą kupowały tylko autobusy zeroemisyjne.

Jak podała KPRM, projekt przewiduje mechanizmy, które będą wspierać działania zmniejszające ilość szkodliwych emisji pochodzących z transportu drogowego. "Ze względu na potrzebę poprawy jakości powietrza w największych polskich miastach, konieczne są także działania związane z rozwojem zeroemisyjnego transportu zbiorowego oraz wprowadzenie obowiązku tworzenia stref czystego transportu" - wskazano.

W komunikacie podkreślono, że efektem nowych przepisów będzie poprawa jakości powietrza. Chodzi także o zmniejszenie hałasu, szczególnie uciążliwego w dużych miastach. Według autorów projektu proponowane rozwiązania przełożą się na wzrost jakości życia Polaków.

Strefy czystego transportu będą obowiązkiem

Zgodnie z projektem w miastach, w których liczba mieszkańców jest większa niż 100 tys., wprowadzony zostanie obowiązek ustanawiania stref czystego transportu, w przypadku przekroczenia poziomu dwutlenku azotu (NO2) dopuszczalnego w powietrzu. Zwrócono uwagę, że przekroczenie tego średniorocznego poziomu zanotowano do tej pory w 4 strefach, w których dokonywana jest ocena jakości powietrza, czyli w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu oraz Katowicach.
Wielkość stref czystego transportu ma być określona przez samorządy.
W przypadku, gdy ocena jakości powietrza obejmuje więcej niż jedno miasto powyżej 100 tys. mieszkańców w ramach strefy, dla której jest dokonywana ocena i klasyfikacja, obowiązek utworzenia strefy czystego transportu, dotyczyć będzie jedynie tego miasta, na terenie którego zostało odnotowane przekroczenie - zaznaczono.

W Europie strefy czystego transportu to prawie norma

W europejskich miastach jest już ponad 320 stref czystego transportu, w Polsce aktualnie jest tylko jedna - od lipca w Warszawie. Krakowska strefa czystego transportu wzbudziła wiele kontrowersji wśród kierowców. Mimo protestów ulicznych, jeszcze do niedawna miała zostać zrealizowana. Aktualnie jej status się zmienił - 11 stycznia 2024 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie unieważnił uchwałę krakowskich radnych, na mocy której, od lipca tego roku w centrum Krakowa miała już obowiązywać SCT.

POLECAMY: Będą uczyć, czym jest strefa czystego transportu.

Z projektu wynika, że od 2026 r. miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą kupować autobusy wyłącznie zeroemisyjne. "Jednocześnie odciążone zostaną samorządy o liczbie mieszkańców powyżej 50 tys., które obecnie muszą realizować to zadanie publiczne z wykorzystaniem pojazdów zero i niskoemisyjnych. Nowe przepisy znoszą te wymagania" - podkreślono.

- Szacuje się, że w 2019 r. odnotowano w naszym kraju ok. 43 tys. przedwczesnych zgonów ze względu na przekroczenie poziomu dopuszczalnego pyłu zawieszonego PM2,5 w powietrzu - wskazała KPRM.

Zwróciła uwagę, że podwyższony poziom najbardziej toksycznej składowej spalin, czyli tlenków azotu, powoduje częstsze występowanie zawałów serca (o 12 proc.), udarów mózgu (o 16 proc.), zatorowości płucnej (o 18 proc.) oraz migotania przedsionków serca (o 24 proc.).

- W najbliższym czasie nie planujemy wdrażania SCT - stwierdziła Marta Stachowiak, rzeczniczka prasowa prezydenta Bydgoszczy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski