Ale nabrzeża i śluza to tylko niewielki ułamek - choć najbardziej spektakularny - całego programu pod nazwą „Bydgoski Węzeł Wodny”, który prowadzi miasto.
[break]
Odkopać i zrekonstruować
Śluzę workową przy Marcinkowskiego trzeba było odkopać i w dużej części zrekonstruować. Wyeksponowano zabytkowe mury wewnątrz, w tym także odkryty podczas prac ziemnych zabytkowy granitowy próg przy górnych wrotach. Rekonstrukcja dotyczyła tych fragmentów murów, które w 1914 roku - podczas wyłączania śluzy z eksploatacji, wyburzono i zastąpiono betonową ścianą. Zamontowano także zrekonstuowane w całości drewniane wrota i biegnąca przy nich kładkę.
Zobacz galerię: Pierwszy etap odnawiania nadbrzeża Brdy w centrum zakończony. Ile kosztowały prace?
- Celem programu jest przywrócenie rangi Bydgoszczy na drodze wodnej Kaliningrad-Berlin - stwierdziła podczas wczorajszego uroczystego zakończenia I etapu prac Grażyna Ciemniak, zastępczyni prezydenta miasta.
W ramach prac pn. „Bydgoski Węzeł Wodny” zagospodarowano bulwaru i nabrzeża o powierzchni ponad 42 kilometrów kwadratowych. Odnowiono odcinek od mostów kolejowych przy Unii Lubelskiej do mostów Solidarności. Zbudowano ścieżki rowerowe, oświetlenie, skateparki, jedne z największych w Bydgoszczy placów zabaw, fontanny i ławki.
Można pograć i poćwiczyć
Ratusz podkreśla, że zbudowano także cztery nowoczesne przystanki tramwaju wodnego (Astoria, dworzec autobusowy, hala „Łuczniczka” i Rybi Rynek)
Trzeba także wymienić budowę schodów, prowadzących z ul. Stary Port na bulwar im. Zbigniewa Urbanyiego, budowę murów oporowych oraz ramp dla osób niepełnosprawnych, plac do gry w bule oraz siłownię na wolnym powietrzu przy śluzie workowej.
Co dalej?
Program został sfinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego i województwa oraz pieniędzy z budżetu miasta - prace kosztowały w sumie prawie 22 mln zł. Dofinansowanie z UE wyniosło 11,5 mln zł, ratusz dołożył 10 mln zł.
- Jeśli jest dobry, to Urząd Marszałkowski z entuzjazmem podchodzi do jego wsparcia - stwierdził wczoraj Edward Hartwich, wicemarszałek województwa. - Żałuję, że tak dobrych programów jak „Bydgoski Węzeł Wodny” jest tak mało.
Następne etapy rewitalizacji Kanału Bydgoskiego i Brdy zakładają m.in. utworzenie szlaku turystycznego na Brdzie od Bydgoszczy do Zalewu Koronowskiego, odnowienie bulwarów i nabrzeży na wschód od mostu Pomorskiego, całkowite odnowienie starego Fordonu oraz tamtejszych nabrzeży z portem rzecznym, przebudowę toru regatowego w Brdyujściu oraz uruchomienie tramwaju wodnego na odcinku Bydgoszcz - Solec Kujawski.
