Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pierwszy etap odnawiania nadbrzeża Brdy w centrum zakończony. Ile kosztowały prace? [ZDJĘCIA]

Tomasz Czachorowski
Wczoraj przy śluzie workowej przy Marcinkowskiego zorganizowano festyn z okazji zakończenia pierwszej części pracy przy „Bydgoskim Węźle Wodnym”.
Wczoraj przy śluzie workowej przy Marcinkowskiego zorganizowano festyn z okazji zakończenia pierwszej części pracy przy „Bydgoskim Węźle Wodnym”. Tomasz Czachorowski
Zakończył się pierwszy etap odnawiania nadbrzeżnych fragmentów centrum miasta. Wyremontowano nabrzeża oraz odkopano i wyeksponowano zapomnianą śluzę.

Ale nabrzeża i śluza to tylko niewielki ułamek - choć najbardziej spektakularny - całego programu pod nazwą „Bydgoski Węzeł Wodny”, który prowadzi miasto.
[break]

Odkopać i zrekonstruować

Śluzę workową przy Marcinkowskiego trzeba było odkopać i w dużej części zrekonstruować. Wyeksponowano zabytkowe mury wewnątrz, w tym także odkryty podczas prac ziemnych zabytkowy granitowy próg przy górnych wrotach. Rekonstrukcja dotyczyła tych fragmentów murów, które w 1914 roku - podczas wyłączania śluzy z eksploatacji, wyburzono i zastąpiono betonową ścianą. Zamontowano także zrekonstuowane w całości drewniane wrota i biegnąca przy nich kładkę.

Zobacz galerię: Pierwszy etap odnawiania nadbrzeża Brdy w centrum zakończony. Ile kosztowały prace?
- Celem programu jest przywrócenie rangi Bydgoszczy na drodze wodnej Kaliningrad-Berlin - stwierdziła podczas wczorajszego uroczystego zakończenia I etapu prac Grażyna Ciemniak, zastępczyni prezydenta miasta.

W ramach prac pn. „Bydgoski Węzeł Wodny” zagospodarowano bulwaru i nabrzeża o powierzchni ponad 42 kilometrów kwadratowych. Odnowiono odcinek od mostów kolejowych przy Unii Lubelskiej do mostów Solidarności. Zbudowano ścieżki rowerowe, oświetlenie, skateparki, jedne z największych w Bydgoszczy placów zabaw, fontanny i ławki.

Można pograć i poćwiczyć

Ratusz podkreśla, że zbudowano także cztery nowoczesne przystanki tramwaju wodnego (Astoria, dworzec autobusowy, hala „Łuczniczka” i Rybi Rynek)
Trzeba także wymienić budowę schodów, prowadzących z ul. Stary Port na bulwar im. Zbigniewa Urbanyiego, budowę murów oporowych oraz ramp dla osób niepełnosprawnych, plac do gry w bule oraz siłownię na wolnym powietrzu przy śluzie workowej.

Co dalej?

Program został sfinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego i województwa oraz pieniędzy z budżetu miasta - prace kosztowały w sumie prawie 22 mln zł. Dofinansowanie z UE wyniosło 11,5 mln zł, ratusz dołożył 10 mln zł.

- Jeśli jest dobry, to Urząd Marszałkowski z entuzjazmem podchodzi do jego wsparcia - stwierdził wczoraj Edward Hartwich, wicemarszałek województwa. - Żałuję, że tak dobrych programów jak „Bydgoski Węzeł Wodny” jest tak mało.

Następne etapy rewitalizacji Kanału Bydgoskiego i Brdy zakładają m.in. utworzenie szlaku turystycznego na Brdzie od Bydgoszczy do Zalewu Koronowskiego, odnowienie bulwarów i nabrzeży na wschód od mostu Pomorskiego, całkowite odnowienie starego Fordonu oraz tamtejszych nabrzeży z portem rzecznym, przebudowę toru regatowego w Brdyujściu oraz uruchomienie tramwaju wodnego na odcinku Bydgoszcz - Solec Kujawski.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty