[break]
Najnowsza bydgoska linia tramwajowa urodziła się w bólach. Nie było nowoczesnych pojazdów do jej obsługi, nie działał też system ITS. O ile z tramwajami przewoźnik powoli dochodzi do ładu, to systemu elektronicznego nie ma do dziś - i szybko nie będzie.
Do następnej awarii...
Pierwsze tygodnie fordońskiej linii spowodowały u pasażerów schizofrenię. Oczekiwali tuzina nowoczesnych składów z Pesy, a dostali stare konstale, uzupełnione zmieniającą się codziennie liczbą swingów. Tych ostatnich, poprawianych i naprawianych w zajezdniach przez ekipy wykonawcy, było czasem jak na lekarstwo. W piątek, 22 stycznia, był moment, gdy kursowały tylko cztery.
- Wśród motorniczych krążą dowcipy o nowych tramwajach - mówi nam jeden z motorniczych, obsługujących najnowsze nabytki. - Koledzy żegnają się zwrotem „to do następnej awarii”, zamiast „do zobaczenia”.
Swingi zyskały też sobie nieoficjalne miano „viagry”. Nazywane są tak z powodu niebieskiego koloru, choć nie tylko…
- Idzie ku lepszemu - pociesza Maciej Kozakiewicz, prezes spółki Tramwaj Fordon, prowadzącej inwestycję, a teraz będącej operatorem najnowszego połączenia. - W piątek w ruchu mieliśmy już dziewięć składów. Dziesiąty stał w rezerwie, jedenasty przechodził przegląd. Możemy liczyć na błyskawiczne reakcje ekip z Pesy. Sądzę, że we wtorek na trasie będziemy mieli wszystkie dwanaście pociągów.
- Przyglądamy się funkcjonowaniu nowego taboru - potwierdza Andrzej Arndt, przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Miejskich Zakładów Komunikacyjnych.- Ma jeszcze usterki, czasem to głupie śrubki czy wtyczki, które przeszkadzają w jeździe. Jednak widzimy, że pracownicy Pesy natychmiast awarie usuwają. Z kolei motorniczowie robią, co mogą, by składy jeździły w sposób zbliżony do rozkładu. W ostatnich dniach wiele udało się zrobić, ale bez sprawnie funkcjonującego systemu ITS nie jesteśmy w stanie jeździć zgodnie z rozkładem.
Czekając na ITS
O problemach z ITS na trasie do Fordonu już pisaliśmy. System zarządzania liniami dla nowych połączeń początkowo budowany był osobno, tylko dla połączenia z największą dzielnicą Bydgoszczy.
- Potem miasto podjęło decyzję, że ITS będzie rozbudowywany w kierunku Fordonu - wyjaśnia prezes Kozakiewicz.- Niestety, nadal mamy problemy techniczne z jego skonfigurowaniem. Dziś mogę powiedzieć, że ITS na liniach fordońskich powinien zostać uruchomiony w kwietniu. Jego brak to dziś strata od 2 do 3 minut na przejeździe w kierunku Łoskonia. Sam jestem bardzo zdenerwowany tą sytuacją.
Nasi rozmówcy, obsługujący stare i nowe składy, wskazują, że problem tkwi nie tylko w samej infrastrukturze wybudowanej wokół torowiska. Wyposażenie elektroniczne nowych nabytków z Pesy nie zostało jeszcze odpowiednio skonfigurowane.
- Powoduje to, że ITS, który widzi stare konstale i daje im pierwszeństwo przejazdu w Śródmieściu, nie robi tego samego dla swingów - tłumaczy jeden z motorniczych, obsługujących jeden z 30 starych składów, na których opiera się komunikacja z Fordonem.
Zmiany, zmiany...
Od dziś przywrócony zostaje ruch autobusów na liniach nr 52, 54, 64, 65, 68, 69, 73, 79, 83, 89, 92 i 94 według szkolnych rozkładów jazdy. Ponadto wprowadzono korekty godzin odjazdów na wszystkich liniach tramwajowych. W celu poprawy punktualności kursowania tramwajów do obsługi linii nr 4 i 5 skierowano dodatkowe pojazdy. Do obsługi najbardziej obciążonych kursów linii tramwajowej - nr 7 - wybrano składy dwuwagonowe.
Przebieg linii autobusowej nr 79 wydłużono do pętli Glinki (zlokalizowanej na wysokości ul. Białogardzkiej). Zlokalizowano w miejscu funkcjonującej wcześniej, czyli w czasie remontu skrzyżowania ul. Glinki i Szpitalnej, pętli tymczasowej dla linii nr 53 i 68. W związku z tym na tej linii również wprowadzany jest nowy rozkład jazdy.
Dzięki zmianie również południowa część Wyżyn oraz część osiedla Glinki zyskały bezpośrednie połączenie z dworcem kolejowym.
Poza tym po sygnałach pasażerów prowadzono korekty rozkładów jazdy na liniach autobusowych nr 61, 65, 71, 74, 77 i 89. Zakładają one przede wszystkim uruchomienie dodatkowych kursów, szczególnie w godzinach wczesnoporannych. Poza tym więcej autobusów nr 61 przejeżdżać będzie przez pętlę kieszeniową przy Eurogazie.