Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pasażerowie czekają na pełną niezawodność nowego połączenia tramwajowego do Fordonu

Tomasz Zieliński
Coraz więcej swingów widać na trasie do Fordonu, choć na uruchomienie tam ITS musimy jeszcze poczekać
Coraz więcej swingów widać na trasie do Fordonu, choć na uruchomienie tam ITS musimy jeszcze poczekać Tomasz Czachorowski
Coraz więcej swingów z Pesy obsługuje fordońskie linie tramwajowe. W piątek było ich dziewięć, dziesiąty pozostawał w rezerwie. Idzie ku lepszemu, bo tydzień wcześniej na fordońskich torach spotkać można było tylko cztery nowoczesne pojazdy.

[break]
Najnowsza bydgoska linia tramwajowa urodziła się w bólach. Nie było nowoczesnych pojazdów do jej obsługi, nie działał też system ITS. O ile z tramwajami przewoźnik powoli dochodzi do ładu, to systemu elektronicznego nie ma do dziś - i szybko nie będzie.

Do następnej awarii...

Pierwsze tygodnie fordońskiej linii spowodowały u pasażerów schizofrenię. Oczekiwali tuzina nowoczesnych składów z Pesy, a dostali stare konstale, uzupełnione zmieniającą się codziennie liczbą swingów. Tych ostatnich, poprawianych i naprawianych w zajezdniach przez ekipy wykonawcy, było czasem jak na lekarstwo. W piątek, 22 stycznia, był moment, gdy kursowały tylko cztery.

- Wśród motorniczych krążą dowcipy o nowych tramwajach - mówi nam jeden z motorniczych, obsługujących najnowsze nabytki. - Koledzy żegnają się zwrotem „to do następnej awarii”, zamiast „do zobaczenia”.

Swingi zyskały też sobie nieoficjalne miano „viagry”. Nazywane są tak z powodu niebieskiego koloru, choć nie tylko…

- Idzie ku lepszemu - pociesza Maciej Kozakiewicz, prezes spółki Tramwaj Fordon, prowadzącej inwestycję, a teraz będącej operatorem najnowszego połączenia. - W piątek w ruchu mieliśmy już dziewięć składów. Dziesiąty stał w rezerwie, jedenasty przechodził przegląd. Możemy liczyć na błyskawiczne reakcje ekip z Pesy. Sądzę, że we wtorek na trasie będziemy mieli wszystkie dwanaście pociągów.

- Przyglądamy się funkcjonowaniu nowego taboru - potwierdza Andrzej Arndt, przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Miejskich Zakładów Komunikacyjnych.- Ma jeszcze usterki, czasem to głupie śrubki czy wtyczki, które przeszkadzają w jeździe. Jednak widzimy, że pracownicy Pesy natychmiast awarie usuwają. Z kolei motorniczowie robią, co mogą, by składy jeździły w sposób zbliżony do rozkładu. W ostatnich dniach wiele udało się zrobić, ale bez sprawnie funkcjonującego systemu ITS nie jesteśmy w stanie jeździć zgodnie z rozkładem.

Czekając na ITS

O problemach z ITS na trasie do Fordonu już pisaliśmy. System zarządzania liniami dla nowych połączeń początkowo budowany był osobno, tylko dla połączenia z największą dzielnicą Bydgoszczy.

- Potem miasto podjęło decyzję, że ITS będzie rozbudowywany w kierunku Fordonu - wyjaśnia prezes Kozakiewicz.- Niestety, nadal mamy problemy techniczne z jego skonfigurowaniem. Dziś mogę powiedzieć, że ITS na liniach fordońskich powinien zostać uruchomiony w kwietniu. Jego brak to dziś strata od 2 do 3 minut na przejeździe w kierunku Łoskonia. Sam jestem bardzo zdenerwowany tą sytuacją.

Nasi rozmówcy, obsługujący stare i nowe składy, wskazują, że problem tkwi nie tylko w samej infrastrukturze wybudowanej wokół torowiska. Wyposażenie elektroniczne nowych nabytków z Pesy nie zostało jeszcze odpowiednio skonfigurowane.

- Powoduje to, że ITS, który widzi stare konstale i daje im pierwszeństwo przejazdu w Śródmieściu, nie robi tego samego dla swingów - tłumaczy jeden z motorniczych, obsługujących jeden z 30 starych składów, na których opiera się komunikacja z Fordonem.

Zmiany, zmiany...

Od dziś przywrócony zostaje ruch autobusów na liniach nr 52, 54, 64, 65, 68, 69, 73, 79, 83, 89, 92 i 94 według szkolnych rozkładów jazdy. Ponadto wprowadzono korekty godzin odjazdów na wszystkich liniach tramwajowych. W celu poprawy punktualności kursowania tramwajów do obsługi linii nr 4 i 5 skierowano dodatkowe pojazdy. Do obsługi najbardziej obciążonych kursów linii tramwajowej - nr 7 - wybrano składy dwuwagonowe.

Przebieg linii autobusowej nr 79 wydłużono do pętli Glinki (zlokalizowanej na wysokości ul. Białogardzkiej). Zlokalizowano w miejscu funkcjonującej wcześniej, czyli w czasie remontu skrzyżowania ul. Glinki i Szpitalnej, pętli tymczasowej dla linii nr 53 i 68. W związku z tym na tej linii również wprowadzany jest nowy rozkład jazdy.

Dzięki zmianie również południowa część Wyżyn oraz część osiedla Glinki zyskały bezpośrednie połączenie z dworcem kolejowym.

Poza tym po sygnałach pasażerów prowadzono korekty rozkładów jazdy na liniach autobusowych nr 61, 65, 71, 74, 77 i 89. Zakładają one przede wszystkim uruchomienie dodatkowych kursów, szczególnie w godzinach wczesnoporannych. Poza tym więcej autobusów nr 61 przejeżdżać będzie przez pętlę kieszeniową przy Eurogazie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!