Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Parkingów w Bydgoszczy przybędzie, aut - będzie mniej

Marta Mikołajska
Parking przy ul. Grudziądzkiej będzie liczył około 550 miejsc, w tym 27 dla osób niepełnosprawnych.
Parking przy ul. Grudziądzkiej będzie liczył około 550 miejsc, w tym 27 dla osób niepełnosprawnych. Tomasz Czachorowski
W Bydgoszczy powstanie pięć parkingów w systemie Park&Ride. To rozwiązanie ma ograniczyć liczbę wjeżdżających do centrum samochodów. Rozpoczęcie prac planowane jest latem przyszłego roku, a ich zakończenie - na koniec 2021 r. Koszt to 35 mln złotych.

Parkingi typu Park&Ride zyskują w Polsce coraz większe uznanie. W ciągu najbliższych dwóch lat Bydgoszcz dołączy do grona miast, które zdecydowały się na to rozwiązanie.

Ograniczą ruch w centrum

Umowa z wykonawcą na budowę parkingu w systemie Park&Ride (parkuj i jedź) i Park&Go (parkuj i idź) została podpisana wczoraj. Celem takiego rozwiązania jest ograniczenie liczby samochodów wjeżdżających do centrum. W ramach budowy systemu parkingów, obok budynków Urzędu Miasta Bydgoszczy przy ulicy Grudziądzkiej powstanie wielopoziomowy parking, składający się z dwóch segmentów o łącznej powierzchni ponad 17 tysięcy metrów kwadratowych. Będzie on liczył pięć kondygnacji. Znajdzie się tutaj około 550 miejsc parkingowych, w tym 27 przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych. W budynku zaparkują także motocykliści (12 miejsc) i rowerzyści (24 miejsca wewnątrz oraz 48 na zewnątrz).

Odciążyć ulice w centrum

Oprócz tego, który powstanie na ul. Grudziądzkiej, projekt przewiduje budowę jeszcze czterech parkingów w systemie „Park&Ride”: przy Węźle Zachodnim, pętli Las Gdański, pętli Przylesie i rondzie Kujawskim. Wszystkie mają być jednolicie oznakowane i wyposażone. Trzy pierwsze zaprojektowane i wybudowane zostaną od podstaw. W przypadku pozostałych – przy rondzie Kujawskim i przy ul. Grudziądzkiej - obiekty będą wymagały adaptacji.
Ideą systemu Park&Ride i Park&Go jest ograniczenie liczby wjeżdżających do centrum samochodów. Umożliwić ma to lokalizacja - na przystankach peryferyjnych - która pozwoli na kontynuowanie podróży pieszo bądź środkami transportu publicznego – tramwajem, autobusem czy też rowerem aglomeracyjnym. Zachętą do korzystania z tego rozwiązania ma być sposób rozliczania. Opłacony bilet miesięczny (karta miejska) upoważnia do bezpłatnego parkowania i odwrotnie – ważny bilet parkingowy umożliwia korzystanie w tym czasie ze środków publicznego transportu.

Nie tylko dla mieszkańców

- Zwiększenie liczby miejsc parkingowych znajdujących się poza ścisłą strefą śródmiejską jest o tyle istotne, że docelowo chcemy wyprowadzić ruch kołowy ze ścisłego centrum, a w związku z tym wokół Starego Rynku tych miejsc tych ubędzie – mówi Michał Sztybel, zastępca prezydenta Bydgoszczy. Patrząc w niedaleką przyszłość – po zrewitalizowaniu Młynów Rothera, do których często zaglądać będą zarówno mieszkańcy, jak też turyści, parking w tej lokalizacji będzie miał olbrzymie znaczenie.
Prace budowlane mają rozpocząć się latem przyszłego roku. Ich zakończenie zaplanowane jest na koniec 2021 r. Koszt inwestycji to 35 milionów zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Filip Chajzer o MBTM

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera