„Mając na uwadze pozytywne skutki, jakie system roweru aglomeracyjnego przynosi mieszkańcom, zwracam się z uprzejmą prośbą o rozszerzenie tej usługi na osiedle Osowa Góra. Tego typu posunięcie z pewnością wpłynie na poprawę mobilności oraz komfortu życia jego mieszkańców” – napisał w interpelacji radny Radosław Ginther.
W odpowiedzi zastępca prezydenta Bydgoszczy przekazał, że „ze względu na ograniczone środki finansowe” zdecydowano, że w 2025 r. Bydgoski Rower Aglomeracyjny po raz ostatni będzie funkcjonował w systemie pomostowym, opartym na istniejących stacjach i starych rowerach. Operatorem BRA jest firma BIKEU, z którą podpisano umowę na jeden sezon. Użytkownicy mogą skorzystać z 62 stacji (53 miejskich i 9 sponsorskich). Liczba rowerów spadła w porównaniu z poprzednim rokiem z 400 do 360.
„Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy wraz z członkami Zespołu do spraw polityki rowerowej Miasta Bydgoszczy przeanalizuje możliwość zorganizowania nowego systemu opartego na rowerach 4 generacji (rowery wyposażone w lokalizatory pozycjonowania satelitarnego oraz zabezpieczenie blokujące koło). Zaplanowanie nowego systemu wymaga również określenia niezbędnych parametrów, jak choćby: wielkość systemu, model wypożyczalni, rozwiązania techniczne, czas trwania umowy, określenie taryf, długość sezonu, typy rowerów i model finansowy. Wówczas zostanie rozpatrzona Pana prośba dotycząca umieszczenia stacji BRA na Osiedlu Osowa Góra” – odpisał Mirosław Kozłowicz, zastępca prezydenta Bydgoszczy.
Dodał, że decyzja o przyszłości systemu BRA zapadnie po określeniu wskazanych parametrów i możliwości finansowych miasta. ZDMiKP już wcześniej zapowiadał, że zmiany są możliwe od 2026 r. Wówczas do Bydgoszczy mogą trafić rowery nowej generacji, umożliwiające dokonanie wypożyczeń bez konieczności obsługi tradycyjnych stacji dokujących, posiadające GPS oraz panel obsługowy jako stały element wyposażenia.
Wojciech Nalazek, p.o. dyrektora, latem ubiegłego roku odpowiedział nam, że jeżeli dojdzie do zmian, wcześniej będą one przedmiotem szerokich konsultacji ze środowiskiem rowerzystów. Szacowany koszt nowego systemu ocenił na ponad 16 mln zł, informując, że trwa poszukiwanie zewnętrznego wsparcia finansowego, aby taki projekt zrealizować.
Od wiosny do jesieni
Obecny sezon potrwa do końca października. Obowiązuje takie same taryfy jak w poprzednich latach. Wypożyczenia do 30 minut są darmowe, od 30 do 60 minut to złotówka, od 51 do 120 min – 4 zł, od 121 do 180 min – 6 zł, a każda następna godzina to 7 zł. Opłaty za poszczególne przedziały czasowe są sumowane, np. za wypożyczenie 80-minutowe użytkownik zapłaci 5 zł, natomiast za 170 minut – 11 zł.
Nowością w ofercie jest możliwość wykupienia jednorazowego, bezzwrotnego abonamentu na 8 godzin jazdy. To koszt 16 zł. Podobnie jak w poprzednim roku obowiązują taryfy turystyczne 12-godzinne (19 zł) i jednodniowe (29 zł).
