Umowę na montaż parkomatów podpisano w czerwcu 2024 roku. Produkcja, wgranie oprogramowanie i ustawienie urządzeń zajęły 4 miesiące, co oznacza, że wyrobiono się w przewidzianym terminie. Dwa kolejne miesiące miała zająć wymiana dotychczasowych urządzeń. Choć proces miał zakończyć się pod koniec 2024 r., do tej pory mieszkańcy w SPP korzystają ze starych parkomatów.
Część mieszkańców opóźnienie w realizacji zadania przyjmuje z ulgą, bo cieszy się, że wciąż nie musi płacić za parkowanie na kolejnych ulicach. Inni są zdezorientowani. Widząc parkomaty, chcą uiścić opłatę, a gdy podchodzą do urządzeń, okazuje się, że te nadal nie są uruchomione. Jak pisaliśmy pod koniec ubiegłego roku, w niektórych miejscach w błąd może wprowadzać ich oznakowanie. Przez pogodę zniknęły taśmy przy urządzeniach czy naklejki na tabliczkach zasłaniające informacje o położeniu w SPP.
Brak informacji
O temat prac pytaliśmy w październiku i pod koniec listopada – odpowiedź była tam sama. Jak tłumaczyli drogowcy, wciąż trwają odbiory systemu nadzoru, w skład którego wchodzi także nadzór nad pracą parkomatów. Urządzenia zostaną uruchomione dopiero po ich zakończeniu. Odbiory niedługo będą trwały dłużej niż montaż. Terminu wymiany starych parkomatów nie podano, ale jak widać w mieście, te prace wciąż nie ruszyły.
Tydzień temu, we wtorek (7 stycznia), zapytaliśmy Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej kiedy planowane jest uruchomienie rozszerzonej strefy płatnego parkowania, kiedy ruszy wymiana starych urządzeń, czy przedłużono termin realizacji zadania zawarty w umowie, a także o to, czy wykonawca podczas odbioru systemu nadzoru trafił na problemy, które wydłużają proces.
Ponadto po raz kolejny zapytaliśmy czy całość systemu zostanie uruchomiona jednocześnie, po zakończeniu wymiany starych urządzeń, czy też pobieranie opłat w rozszerzonej strefie ruszy wcześniej. Do czasu publikacji artykułu nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Skontaktowaliśmy się również z wykonawcą prac związanych z montażem – firmą City Parking Group, która odesłała nas do ZDMiKP.
Zapłacisz kartą
Koszt zadania to ponad 27 mln zł. Łącznie zamontowanych zostanie ponad 320 nowych urządzeń. W umowie przewidziano możliwość rozszerzenia zadania o kolejne parkomaty (150) i ich serwisowanie za kwotę 22 mln zł.
W urządzeniach będzie można płacić nie tylko gotówką, ale i kartą. Umożliwią również wniesienie opłaty dodatkowej za brak biletu. Parkomaty będą zasilane przez akumulatory i panele słoneczne. Bilety będą wydawane na wskazany przez kierowcę numer rejestracyjny pojazdu, co pozwoli w przyszłości na zdalne sprawdzanie, czy auta w SPP mają opłacony postój.
Wciąż będzie możliwość opłacania parkowania za pomocą obecnie funkcjonujących aplikacji. W ramach usługi zaplanowano również przygotowanie nowego e-sklepu, który ma pozwolić mieszkańcom na łatwiejszy i szybszy zakup abonamentu w SPP.
Proces ruszył ponad 3 lata temu
Decyzja w sprawie rozszerzenia strefy płatnego parkowania zapadła w październiku 2021 roku. Wówczas uchwałę w tej sprawie przyjęła Rada Miasta Bydgoszczy. Do nowej strefy włączone zostaną m.in. obszary znajdujące się na Okolu, Wilczaku, Bielawach i Babiej Wsi. Łącznie będzie w niej ponad 5000 miejsc parkingowych.
Prace związane z rozszerzeniem SPP prowadzone były od wiosny do jesieni 2023 r. W ich ramach wprowadzono zmiany organizacji ruchu na blisko 70 ulicach miasta (m.in. przeniesienie miejsc postojowych z chodników na jezdnie, ulice jednokierunkowe, ograniczenie prędkości do 30 km/h). Teren przygotowano, ale na same parkomaty trzeba było poczekać. Po długotrwałym procesie przetargowym, ostatecznie umowę na montaż urządzeń podpisano w czerwcu 2024 roku.
