Zobacz wideo: Przebudowa zajezdni tramwajowej przy ul. Toruńskiej w Bydgoszczy.

Drugi już przetarg, który ogłoszono 5 października, dotyczył mniejszego zakresu zamówienia podstawowego - peronów wiedeńskich, które mają powstać na ul. Gdańskiej w rejonie ul. Chodkiewicza (w jedną i drugą stronę). Oba zostaną przesunięte bliżej ul. Zamoyskiego - zarówno przystanek tramwajowy w kierunku Lasu Gdańskiego i ul. Jagiellońskiej. Ich budowa planowana jest w systemie "projektuj i buduj".
Na realizację zamówienia podstawowego, czyli wspomnianych dwóch przystanków wiedeńskich, bydgoscy drogowcy zamierzali tym razem przeznaczyć kwotę 1.026.334 zł brutto, a razem z prawem opcji, do której przełożono budowę nowego przystanku wiedeńskiego przy ul. Jagiellońskiej na wysokości kościoła Klarysek (na skrzyżowaniu z ul. 19 Marca dla tramwajów jadących w kierunku węzła Garbary) - 1,8 mln zł brutto.
Teraz oferta zostanie poddana analizie, ale już wiemy, że na przebudowę przystanków na ul. Gdańskiej/Chodkiewicza w obie strony środki mamy zabezpieczone - mówi Tomasz Okoński, rzecznik ZDMiKP w Bydgoszczy.
- Oferty zostały otwarte 20 października. Wykonawca od chwili podpisania umowy będzie miał 10 miesięcy na realizację zamówienia - mówi Tomasz Okoński, rzecznik ZDMiKP w Bydgoszczy. - Zgłosiła się jedna firma - Affabre z Bydgoszczy, która startowała także w pierwszym przetargu. Tym razem za realizację zamówienia podstawowego - dwóch przystanków - zaproponowała kwotę ponad 1,4 mln zł, a łącznie z prawem opcji, czyli budową nowego peronu wiedeńskiego przy ul. Jagiellońskiej prawie 2,5 mln zł. Teraz oferta zostanie poddana analizie, ale już wiemy, że na przebudowę przystanków na ul. Gdańskiej/Chodkiewicza w obie strony środki mamy zabezpieczone. Jeśli pozyskamy dodatkowe fundusze, to wtedy przystanek wiedeński przy kościele Klarysek także powstanie.
Przypomnijmy, że w pierwszym przetargu firma - Affabre zaproponowała kwotę ponad 2 mln 200 tys. zł, a w prawie opcji kolejnych ponad 890 tys. zł. Tymczasem ZDMiKP na realizację tego zadania chciał przeznaczyć kwotę 1 mln 163 tys. 580 zł. Wtedy negocjacje ceny z wykonawcą nie przyniosły efektu, dlatego przetarg unieważniono i go powtórzono. Przypomnijmy, że pierwszy przetarg dotyczył budowy trzech przystanków wiedeńskich, a powtórzony - dwóch, ten trzeci przy kościele Klarysek przełożono do prawa opcji.
Obecnie w Bydgoszczy jest tylko jeden przystanek wiedeński przy placu Teatralnym został oddany do użytku we wrześniu 2019 r. Zrównanie poziomu jezdni z chodnikiem nie tylko ułatwia wsiadanie i wysiadanie z tramwaju, ale przede wszystkim poprawia bezpieczeństwo, bo kierowcy muszą zdjąć nogę z gazu.
Docelowo ulica Gdańska ma zostać wyposażona w perony wiedeńskie na odcinku od placu Teatralnego do ul. Kamiennej.