Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Odcinek S5 Bydgoszcz-Świecie nie będzie oddany na czas? Wykonawca chce przesunięcia terminu

Wojciech Mąka
Wojciech Mąka
Pod koniec kwietnia wykonawca zlikwidował funkcjonujący od 03.marca br. bypass pod obiektem w Sartowicach między Świeciem a Nowymi Marzami. Kierowcy mogą poruszać się kilkukilometrowym odcinkiem lewej jezdni przyszłej drogi S5. Na całym odcinku drogi S5 obowiązuje ograniczenie prędkości do 60 km/h oraz zakaz wyprzedzania, natomiast w rejonie przewiązek i skrzyżowań do 40 km/h.
Pod koniec kwietnia wykonawca zlikwidował funkcjonujący od 03.marca br. bypass pod obiektem w Sartowicach między Świeciem a Nowymi Marzami. Kierowcy mogą poruszać się kilkukilometrowym odcinkiem lewej jezdni przyszłej drogi S5. Na całym odcinku drogi S5 obowiązuje ograniczenie prędkości do 60 km/h oraz zakaz wyprzedzania, natomiast w rejonie przewiązek i skrzyżowań do 40 km/h. GDDKiA
Konsorcjum Mirbud i Kobylarnia wystąpiło do GDDKiA z roszczeniem o przedłużenie terminu oddania do użytku odcinka trasy S5 między węzłami Bydgoszcz Północ a Świecie Południe. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad sprawdza zasadność roszczenia. Opóźnienie jest już na węźle Rynarzewo na południe od Bydgoszczy.

Zobacz wideo: Ćwiczenia służb ratowniczych na S5 pod Bydgoszczą

od 16 lat

Konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud wystąpiło o przedłużenie czasu budowy drogi ekspresowej S5 między węzłami Bydgoszcz Północ a Świecie Południe. Sugerowany nowy termin to grudzień br. To jeden z trzech odcinków, z których w 2019 roku usunięto poprzedniego wykonawcę, włoską firmę Impresa Pizzarotti.

Fragment trasy, który obecny wykonawca chce oddać później, liczy nieco ponad 22 kilometry. Mirbud i Kobylarnia pracują na nim od wiosny ubiegłego roku. Kontrakt wart jest 583 mln zł, a termin zakończenia prac wynikający z umowy określono na 23 sierpnia 2022 roku.

1 marca wprowadzono zmianę organizacji ruchu na budowie węzła Trzeciewiec. Na terenie budowy Obwodu Utrzymania Drogi w miejscowości Zbrachlin trwa montaż elementów magazynu soli. Budowa drogi ekspresowej S5 Świecie Południe - Bydgoszcz Północ odbywa się w głównej mierze po starej DK5. Wyjątkiem jest odcinek omijający Aleję Dębową w Borównie. Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy, na koniec lutego zaawansowanie rzeczowe kontraktu wynosiło 63 procent.

Termin kontraktu się nie zmienił

Przyczynami wystąpienia konsorcjum do GDDKiA są nieprzewidziane warunki geologiczne i "papierologia". - Powodem wystąpienia wykonawcy z roszczeniami jest przedłużenie postępowań o uzyskanie decyzji środowiskowych i zezwolenie na realizację inwestycji drogowej - wyjaśnia Julian Drob, rzecznik bydgoskiego oddziału GDDKiA. - Trwa analiza tego roszczenia. Termin kontraktu nie zmienił się, mija w sierpniu.

Jak informuje rzecznik bydgoskiego oddziału GDDKiA, wykonawca zapewnił, że droga będzie gotowa i przejezdna. - Kłopot może dotyczyć wykonania dróg dojazdowych - mówi.

Węzeł Rynarzewo też opóźniony

To podobna sytuacja, która panuje w tej chwili na węźle Rynarzewo na południowym od Bydgoszczy odcinku S5. - Tam także pojawiło się roszczenie wykonawcy, tego samego konsorcjum, termin zakończenia prac mijał w listopadzie - mówi Julian Drob.

Niestety, jak wygląda odcinek w tej okolicy kierowcom nie trzeba przypominać. - Pojawiają się znaki ograniczające prędkość, a droga jest praktycznie gotowa, więc ograniczenia 80 km/h i tak nikt nie przestrzega. Najbardziej irytujące jest to, że tam w praktyce nic się nie dzieje - opowiada jeden z kierowców. Sytuacja irytuje okolicznych mieszkańców.

- Roszczenie wykonawcy nie zostało jeszcze rozpatrzone, ale problem dotyczy w zasadzie tylko dróg dojazdowych - dodaje rzecznik GDDKiA w Bydgoszczy.

O karach nakładanych na wykonawcę na razie nie może być mowy.

Siedem odcinków S5 w województwie

Przypomnijmy, że budowa drogi ekspresowej S5 w województwie została podzielona na siedem odcinków realizacyjnych o łącznej długości około 128 kilometrów. Droga połączy Wrocław, Poznań i Bydgoszcz z autostradą A1 w okolicy Grudziądza. Łączny koszt inwestycji to ok. 3,4 mld zł, z czego dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to prawie 1,8 mld zł.

Nowa ustawa ma zrekompensować wykonawcom straty

Tymczasem rząd pracuje nad specustawą, która ma zrekompensować firmom budowlanym biorącym udział w przetargach na zamówienia publiczne straty wywołane inflacją. Dotyczyć to ma wykonawców infrastruktury, głównie drogowej. Zmianę przepisów sugerował Tomasz Żuchowski, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo