https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Bydgoszczanin pyta o zmianę przebiegu torowiska przy ul. Toruńskiej. Wyjaśniamy, skąd ta "eska"!

Jarosław Więcławski
Część torowiska przy Toruńskiej zmieniono w ramach inwestycji prowadzonej przy ul. Perłowej.
Część torowiska przy Toruńskiej zmieniono w ramach inwestycji prowadzonej przy ul. Perłowej. nadesłane
Trwa modernizacja torowiska przy ul. Toruńskiej w Bydgoszczy. Jeden z mieszkańców zwrócił uwagę na przebieg torów przy ul. Spokojnej. Dawniej była tam długa prosta, a dziś przebieg wygląda inaczej, co powoduje zmniejszenie prędkości tramwajów.

– Może mi ktoś wytłumaczyć czemu w okolicy ul. Spokojnej tory są ułożone w kształcie „eski”? Czy to błąd projektanta, czy też takie było założenia, bo nie wierzę, że to błąd wykonawcy? – pyta pan Stanisław? – Takie rozwiązanie tylko ogranicza prędkość tramwajów i dodatkowo naraża na wykolejenie – dodał.

O temat pytamy motorniczych. Tor na Toruńskiej, na wysokości ul. Spokojnej, rzeczywiście skręca, ale rozwiązanie nie powstało podczas aktualnie prowadzonych prac. Torowisko przesunięto w 2023 r. Wówczas wykonywano prace związane z remontem i przebudową trasy tramwajowej przy ul. Perłowej.

Wcześniej była tu długa prosta na całej linii od ronda Toruńskiego do Filmowej. Torowisko na Toruńskiej przesunięto nieco w bok, gdy remontowano Perłową. Tory zmieniły przebieg po obu stronach skrzyżowania – w kierunku Filmowej (tu pojawił się nowy przystanek) i fragmentu w stronę ronda Toruńskiego (do ul. Spokojnej). Rzeczywiście musimy tu zwalniać. Nie jest to wielka niedogodność, ale nie wiem, skąd taka zmiana – tłumaczy motorniczy.

Zastanawia się również czy trasy nie dało się „wyprostować” w trakcie obecnie prowadzonych prac, przesuwając fragment remontowanego torowiska na ul. Toruńskiej. Z tematem zwróciliśmy się do bydgoskich drogowców. Zapytaliśmy o to, z jakiego powodu przekształcono do obecnej formy trasę przy ul. Toruńskiej.

– Zmiana geometrii torowiska na wysokości ul. Spokojnej związana była z przebudową węzła rozjazdowego na „Perłowej”. Węzeł ten, po przebudowie, został przesunięty z uwagi na zachowanie odpowiednich spadków na torowisku w kierunku ul. Wojska Polskiego – wyjaśnia Katarzyna Muszyńska, rzeczniczka prasowa Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.

Dodatkowo tory nie dochodziły do węzła w linii prostej tylko pod kątem, dlatego podczas przebudowy wyprostowano również tory na ul. Toruńskiej w obrębie węzła. Spowodowało to, że należało dokonać zmiany geometrii torowiska na wysokości ul. Spokojnej, aby połączyć nowe torowisko, przebudowane w ramach zadania „Budowa trasy tramwajowej łączącej ul. Fordońską z ul. Toruńską wraz z rozbudową układu drogowego, przebudowa infrastruktury transportu szynowego”, z torowiskiem, które modernizowane jest obecnie – informuje rzeczniczka.

Krok po kroku

Aktualnie na ul. Toruńskiej trwają prace modernizacyjne na torowisku od ronda Toruńskiego do ul. Spokojnej. Cala inwestycja, warta 131 mln zł, podzielona jest na trzy etapy. Pierwszy ma zakończyć się wiosną 2025 r. W kolejnych realizowana będzie modernizacja na odcinkach od al. prezydenta Lecha Kaczyńskiego do Równej i od Równej do pętli Stomil – prace mają rozpocząć się w przyszłym roku. Cały kontrakt ma zostać sfinalizowany do końca 2026 roku.

Nadal obowiązują zmiany w organizacji ruchu: zawężenie na rondzie Toruńskim oraz ul. Toruńskiej w kierunku ul. Kazimierza Wielkiego (zamknięty jeden pas od strony torowiska na wysokości peronów tramwajowych) oraz zawężenie pasa zewnętrznego przy skrzyżowaniu Toruńskiej z ul. Nowotoruńską (w stronę ronda Toruńskiego na wysokości peronu autobusowego). Z powodu zamknięcia torowiska tramwaje linii 4, 6 i 8 kursują przez nowy most Kazimierza Wielkiego.

Zakres całej inwestycji obejmuje m.in.

  • wymianę torowiska wraz z podbudową, słupów podtrzymujących sieć, oświetlenia;

  • modernizację wszystkich przejazdów przez torowisko;

  • przebudowanie skrzyżowania ulic Toruńskiej-Kieleckiej-Spornej;

  • przebudowę pętli tramwajowej Stomil;

  • budowę infrastruktury dla rowerzystów (z nawierzchniami bitumicznymi) oraz pieszych na odcinkach od ul. Filmowej do ul. Kazimierza Wielkiego oraz od al. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego do pętli tramwajowej Stomil;

  • przebudowę peronów tramwajowych i ich dostosowanie do nowoczesnych tramwajów.

Tramwaje przebudowaną trasą będą mogły poruszać się z prędkością do 50 km/h. Po zakończeniu prac cała trasa do Łęgnowa ma być obsługiwana przez nowoczesny tabor niskopodłogowy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski