Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Od 24 grudnia część starszych samochodów może nie wjechać do stref czystego transportu

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Jeśli kierowca zauważy taki znak, powinien sprawdzić jakie ograniczenia wjazdu wprowadziły władze samorządowe
Jeśli kierowca zauważy taki znak, powinien sprawdzić jakie ograniczenia wjazdu wprowadziły władze samorządowe Anna Kaczmarz
Od piątku 24 grudnia część z poruszających się po polskich drogach samochodów może nie wjechać do stref czystego transportu. Dzięki zmianom wprowadzonym do ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, samorządy będą decydowały jakie samochody tam wjadą. Tyle, że w naszym regionie takich stref jeszcze nie wyznaczono.

Zobacz wideo: Morsowanie dla każdego? Niektórzy muszą uważać!

W Polsce można tworzyć Strefy Czystego Transportu od 2018 roku, gdy ustawa weszła w życie, ale dotąd zdecydował się no to tylko Kraków (na zabytkowym Kazimierzu). Prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski podpisał deklarację Unii Metropolii Polskich i Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych „Na rzecz Rozwoju Stref Czystego Transportu”. W dokumencie wskazano najważniejsze postulaty określające kierunki zmian przepisów, które umożliwią społecznie akceptowalne i efektywne tworzenie stref. Jednak droga do utworzenia takich stref nad Brdą oraz w innych miastach regionu jest daleka.

- Dzięki zmianie ustawy samorządy mają dodatkowo możliwość własnych regulacji dotyczących ruchu aut w strefach czystego transportu. Niemniej zawsze takie działania powinny być i będą ustalane z mieszkańcami - mówi Marta Stachowiak, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta Bydgoszczy. - Temat nie jest łatwy, gdyż różne grupy społeczne mają odmienne oczekiwania. W korespondencji kierowanej do ratusza spotykamy się wręcz ze skrajnościami - z jednej strony oczekiwanie całkowitego zakazu ruchu samochodów w ścisłym centrum miasta, z drugiej dążenie do możliwości dojazdu do każdej nieruchomości, nawet położonej na Starym Rynku lub w jego pobliżu. Tak sprzeczne oczekiwania trudno pogodzić, ale trzeba szukać optymalnego i akceptowalnego społecznie kompromisu.

Znika wymóg dużych miast

Jak podaje AAA AUTO (międzynarodowa sieć autocentrów) - zgodnie z ustawą o elektromobilności w specjalnych strefach transportu będą mogły poruszać się wyłącznie pojazdy bezemisyjne, jeżdżące na gaz ziemny i wodór oraz spalinowe spełniające określoną przez władze lokalne normę emisji spalin Euro.

Podobnie jak w innych miastach Europy Zachodniej, samorządy będą najprawdopodobniej ograniczały wjazd autom starszym niż 15- 20 lat, a więc nie spełniające norm Euro 3 lub 4.

To też może Cię zainteresować

Od 24 grudnia br. taką strefę będzie można utworzyć w każdej miejscowości, niezależnie od liczby jej mieszkańców. Będzie ona też mogła zostać wyznaczona w dowolnym miejscu określonym przez samorząd. Wcześniej ustawa ograniczała możliwość tworzenia stref do miast powyżej 100 tys. mieszkańców.

Przypomnijmy - strefę oznakowaną specjalnym znakiem D-54 (wyjazd D-55) dającą prawo wjazdu pojazdom ekologicznym (wyłącznie elektrycznymi, wodorowymi i z instalacjami CNG) ustanowiono na razie na krakowskim Kazimierzu.

Przybywa starych aut

Według raportu AAA AUTO - w 2021 roku w Polsce pojawiło się dokładnie 2 miliony 115 tysięcy 515 ofert sprzedaży aut używanych, spośród których aż 869 tys. 871 miało 15 lat i więcej. Ich średni wiek wyniósł 17,3 lat, cena 7,5 tys. zł, średni przebieg 230 tys. km.

To też może Cię zainteresować

To właśnie te samochody może dotknąć - jeśli tylko samorządy się na to zdecydują - zakaz poruszania się w wyznaczonych strefach. Wprowadzenie zmian do ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych może wpłynąć w pewnym stopniu na odmłodzenie rynku aut używanych w Polsce. Już teraz obserwuje się wzrost zainteresowania pojazdami prawie nowymi.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Od 24 grudnia część starszych samochodów może nie wjechać do stref czystego transportu - Gazeta Pomorska