– Jestem mieszkańcem ul. Długiej. Wykupuję abonament na miesiąc na parkowanie w SPP w tzw. strefie staromiejskiej. Zapłaciłem abonament 1 lipca, w założeniu na czas od 1 do 31 lipca. Z kolei 5 lipca otrzymałem mandat w wysokości 200 zł. Zadzwoniłem w tej sprawie do ZDMiKP. Odpowiedziano mi, że od momentu zakupu do jego uruchomienia potrzeba 8 dni – potem w piśmie przekazano, że to 5 dni. Wyjaśniono mi, że taka jest procedura i takie są zapisy w regulaminie – informuje nas pan Stanisław.
– Nie rozumiem, czemu w dzisiejszych czasach, przy takim rozwoju technologii, zakup nie może być automatycznie księgowany. Dlaczego przez internet muszę czekać, a gdyby kupić to na miejscu w ZDMiKP, abonament od razu działa? – pyta bydgoszczanin.
Żona pana Stanisława, która formalnie zakupuje abonament, wysłała pismo w tej sprawie do drogowców. Jak wyjaśniono w odpowiedzi, opłata dodatkowa jest zgodna z Ustawą o drogach publicznych oraz uchwałą Rady Miasta Bydgoszczy z 27 października 2021 r., dotyczącą obszaru SPP oraz obowiązujących w niej opłat. W piśmie przypomniano paragraf 5 ustęp 2 regulamin sprzedaży abonamentów za pośrednictwem internetu i zwrócono uwagę, że podczas kupowania bydgoszczanka zgodziła się na datę ważności rozpoczęcia abonamentu od 8 lipca (taka data sugerowana była przez serwis).
Zapytaliśmy o tę sytuację, obowiązującą procedurę sprzedaży oraz o to, skąd bierze się termin oczekiwania 5 dni drogowców.
– Wyjaśniam, że zakup abonamentu online na stronie www.bydgoszcz.e-abonamenty.pl możliwy jest na 30 dni przed rozpoczęciem okresu jego ważności. Procedura sprzedaży abonamentu wymaga weryfikacji danych klienta potwierdzenia posiadanych uprawnień do zakupu Abonamentu, a także rozliczenia płatności – odpowiedział „Expressowi Bydgoskiemu” ZDMiKP.
Bydgoszczanina nie przekonuje takie tłumaczenie, gdyż uważa, że technologia pozwala na to, aby procedura była uproszczona i nie trzeba było czekać tyle dni na weryfikację.
– Zgodnie z Regulaminem Sprzedaży Abonamentów SPP za pośrednictwem serwisu internetowego – zamówienie Abonamentu należy złożyć nie później niż 5 dni przed rozpoczęciem ważności danego abonamentu. Data początkowa obowiązywania abonamentu znana jest Kupującemu od momentu rozpoczęcia transakcji zakupu – dodano.
Jak wyjaśnia Zarząd Dróg, procedura jest inna w punkcie kasowym, ponieważ weryfikacja odbywa się bezpośrednio przy sprzedaży, co umożliwia ustawienie daty ważności abonamentu od dnia zakupu. – Sprzedaż Abonamentu w okienku kasowym prowadzona jest z wyprzedzeniem do 10 dni przed rozpoczęciem okresu jego ważności, a abonamentów długookresowych z wyprzedzeniem do 30 dni przed rozpoczęciem jego ważności – informuje.
Anulowanie nałożonej opłaty dodatkowej możliwe jest w przypadku okazania abonamentu ważnego w dniu wystawienia zawiadomienia o stwierdzeniu parkowania bez uiszczenia opłaty. – W przywołanej sprawie, jeżeli zamówienie Abonamentu nastąpiło 01.07.24, ważność Abonamentu zasugerowana przez system rozpoczęła się w dniu 08.07.24 (5 dni roboczych) – tłumaczy ZDMiKP.
Pilnowanie daty zakupu jest również istotne dlatego, że abonamenty miesięczne lub kilkumiesięczne obejmują miesiąc kalendarzowy. Gdy ktoś zakupi abonament w połowie lipca, ten będzie ważny tylko do 31 lipca. Podobnie jest w przypadku dłuższych okresów. Abonament na 3 miesiące zakupiony np. 15 lipca, będzie ważny tylko do 30 września.
