Nadzieja na długo oczekiwane przez mieszkańców obejścia obu miast przez ruchliwą drogę krajową nr 25 (łączącą Dolny Śląsk poprzez Bydgoszcz z wybrzeżem koszalińskim) wynika z protokołu z posiedzenia komisji oceny projektów inwestycyjnych, który wpłynął do obu magistratów. Ten zaś otwiera drogę do kolejnego etapu przygotowania inwestycji.
Wybrano warianty budowy obwodnic Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego.
- Dokument został podpisany, co oznacza, że wybrano warianty budowy obwodnic Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego. Teraz powinna zostać wydana decyzja środowiskowa. Mam nadzieję, że nie będziemy na nią czekać zbyt długo – mówi Waldemar Stupałkowski, burmistrz Sępólna Krajeńskiego.
GDDKiA zapewnia: te nowe drogi zostaną ukończone w 2020 roku...
Takie są warianty
Po otrzymaniu decyzji środowiskowej – a to zadanie Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy - będzie można ogłosić przetarg na wykonanie projektu i budowę nowej drogi.
Obwodnica ominie Sępólno Krajeńskie od wschodu, jako że od zachodu do samego centrum sięga długie rynnowe Jezioro Sępoleńskie (ponad 150 ha). Trasa będzie musiał przekroczyć głęboką i szeroką dolinę rzeki Sępólnej (Sępolenki).
100 obwodnic. Pełna lista. Gdzie powstaną? [MAPA] Obwodnice ...
Obwodnica Kamienia wytyczona zostanie po zachodniej stronie, bo od wschodu rozpościera się jezioro Mochel (także ponad 150 ha). Ten odcinek drogi nr 25 przekroczy z kolei rzekę Kamionkę.
Są finanse, ale nie do końca
- Te inwestycje zostały ujęte w rządowym programie budowy obwodnic i mają zapewnione finansowanie, choć – jak wiem – nie do końca, bo w przypadku Sępólna brakuje jeszcze 40 ze 130 milionów złotych, jakie przewiduje się na całe zadanie – kontynuuje Waldemar Stupałkowski. - W przypadku Kamienia, którego obwodnica będzie krótsza niż nasza, także brakuje kilkudziesięciu milionów. Skoro jednak inwestycje są w rządowym programie, to myślę, że te pieniądze znajdą się. Rzecz jasna o tym jaki będzie ostateczny koszt zdecydują wyniki przetargów. Mam nadzieję, że odbędą się w formule „Projektuj i buduj!”, co uprości sprawę i skróci czas wykonania.
Harmonogram zakłada, że po przygotowaniu dokumentacji, budowa obwodnic może ruszyć już pod koniec roku 2021 lub na początku 2022 roku, a zakończyć się w 2025.
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Bydgoszczy zawiadomiła już samorządy o podjęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych dla tego przedsięwzięcia.
Obiecują kolejne obwodnice
W ramach kolejnego rządowego programu (nie obejmującego Sępólna i Kamienia) do 2030 roku ma powstać 100 nowoczesnych obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 820 km.
W województwie kujawsko-pomorskim zbudowane mają być obwodnice:
- Brześcia Kujawskiego w ciągu drogi nr 62,
- Kowalewa Pomorskiego (droga nr 15),
- Kruszwicy (droga 62),
- Lipna (droga 67),
- Nowej Wsi Wielkiej (droga 25),
- Strzelna (w ciągu dróg 15 i 25).
Jak czytamy w informacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - dla tych wszystkich inwestycji nie były jeszcze prowadzone prace przygotowawcze. Dla nich wszystkich planuje się ogłoszenie przetargów w IV kwartale 2024 roku.
