MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Obowiązek meldunkowy 2020. Zameldowanie na pobyt stały i czasowy. Jak się zameldować online?

Paweł Kaniak
Opracowanie:
Zmieniasz adres zamieszkania? Pamiętaj, że w 2020 roku w Polsce jest obowiązek meldunkowy.
Zmieniasz adres zamieszkania? Pamiętaj, że w 2020 roku w Polsce jest obowiązek meldunkowy. zdjęcie ilustracyjne/123rf.com
Zmieniasz adres zamieszkania? Sprawdź, co musisz wiedzieć jeśli chodzi o zameldowanie. W 2020 roku w Polsce jest obowiązek meldunkowy. Każdy, kto mieszka w Polsce, powinien być zameldowany. Nie zmienia tego fakt, że w nowych dowodach osobistych adres nie jest wpisywany. Obowiązek meldunkowy dotyczy obywateli polskich oraz cudzoziemców. Pamiętaj, nie można być jednocześnie zameldowanym w 2 miejscach pobytu stałego albo 2 miejscach pobytu czasowego. Ale można być równocześnie zameldowanym na stałe i czasowo. Jak załatwić meldunek online?

Jak się zameldować? Meldunek online

Zmiana adresu zameldowania może być załatwiona przez Internet na platformie ePUAP. Potrzebny jest do tego profil zaufany, który pozwala potwierdzić tożsamość. Profil zaufany można założyć na stronie www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany

W Polsce cały czas jest obowiązek meldunkowy.

Gdy już będziemy mieli profil zaufany, możemy przejść do załatwienia zmiany adresu zameldowania. Można to zrobić poprzez stronę www.epuap.gov.pl lub www.obywatel.gov.pl (w zakładce Meldunek). W formularzu trzeba zaznaczyć: rodzaj pobytu, na jaki chcesz się zameldować - stały lub czasowy; kogo chcemy zameldować – siebie, dziecko lub osobę pozostającą pod opieką, inną osobę (jako pełnomocnik). Następnie trzeba potwierdzić czy ty lub osoba, którą chcesz zameldować, jesteście właścicielem lokalu lub macie tytuł prawny do niego. Jak to zrobić? Piszemy o tym poniżej.

Meldunek tymczasowy

Za pobyt czasowy uznaje się przebywanie poza miejscem pobytu stałego przez okres ponad 3 miesięcy. Na taki pobyt należy się zameldować. Jak załatwić zameldowanie tymczasowe na pobyt czasowy dłuższy niż 3 miesiące? Możesz zameldować się osobiście lub może to zrobić twój pełnomocnik. W tym drugim przypadku należy udzielić mu pełnomocnictwa elektronicznego i podpisać je elektronicznie. Rodzic, opiekun prawny lub opiekun faktyczny sprawujący opiekę w miejscu wspólnego pobytu meldują osoby, które:

  • nie mają zdolności do czynności prawnych (osoby całkowicie ubezwłasnowolnione, dzieci do 13 lat),
  • mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych (osoby częściowo ubezwłasnowolnione, dzieci w wieku od 13 do 18 lat).

Aby zgłosić przez Internet pobyt czasowy dłuższy niż 3 miesiące musimy przygotować login z hasłem do profilu zaufanego i telefon komórkowy lub dane do innego sposobu logowania na profil zaufany (np. dane logowania do naszej bankowości elektronicznej). Obywatele Polski mogą też użyć e-dowodu. Jakie dokumenty będą potrzebne do załatwienia meldunku tymczasowego? Właściciele mieszkania lub posiadacze innego tytułu prawnego do mieszkania, w którym chcą się zameldować, muszą dołączyć do wniosku jeden z następujących dokumentów elektronicznych:

  • umowa cywilnoprawna, na przykład umowa najmu,
  • odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej,
  • decyzja administracyjna,
  • orzeczenie sądu.

Jeśli nie mamy żadnego tytułu prawnego do mieszkania, należy załączyć:

  • oświadczenie właściciela lub innego podmiotu, który ma tytuł prawny do mieszkania, potwierdzające nasz pobyt w lokalu,
  • dokument, który potwierdza tytuł prawny do mieszkania właściciela lub innego podmiotu.

Jeśli nie możesz dostać tych dokumentów elektronicznych, załącz skany.

Podczas meldowania się na pobyt czasowy na platformie ePUAP będzie możliwość zaznaczenia opcji wymeldowania się od razu z pobytu stałego.

Kiedy zgłosić meldunek czasowy? Ile kosztuje zmiana meldunku?

Pobyt tymczasowy dłuższy niż 3 miesiące należy zgłosić najpóźniej w 30. dniu od przybycia do miejsca zamieszkania. Usługa zameldowania tymczasowego jest bezpłatna.

Zaświadczenie o zameldowaniu tymczasowym

Wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt czasowy kosztuje 17 zł. Każde kolejne zaświadczenie wydane po zameldowaniu kosztuje 17 zł.

Jeśli zaznaczasz, że chcesz dostać zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy, dołącz dokument, który potwierdzi płatność za to zaświadczenie. Zaznacz, w jaki sposób chcesz dostać to zaświadczenie: pocztą, osobiście czy elektronicznie na platformie ePUAP.

Na koniec sprawdź i podpisz wniosek elektronicznie. Potwierdzenie złożenia wniosku otrzymasz na swoją skrzynkę ePUAP.

Wymeldowanie z pobytu czasowego

Jeśli wyprowadzisz się z miejsca zamieszkania wcześniej niż przed zadeklarowanym 3 miesięcznym terminem, należy to zgłosić najpóźniej w dniu, w którym wyprowadzasz się z miejsca zameldowania na pobyt czasowy. Usługa wymeldowania z pobytu czasowego jest bezpłatna. Meldując się na pobyt stały, można jednocześnie wymeldować się z pobytu czasowego.

Zameldowanie na pobyt stały

Obowiązuje taka sama procedura jak w przypadku zameldowania na pobyt czasowy dłuższy niż 3 miesiące. Można to zrobić poprzez stronę www.epuap.gov.pl lub www.obywatel.gov.pl (w zakładce Meldunek).

Możesz zameldować się osobiście lub może to zrobić twój pełnomocnik. W tym drugim przypadku należy udzielić mu pełnomocnictwa elektronicznego i podpisać je elektronicznie. Rodzic, opiekun prawny lub opiekun faktyczny sprawujący opiekę w miejscu wspólnego pobytu meldują osoby, które:

  • nie mają zdolności do czynności prawnych (osoby całkowicie ubezwłasnowolnione, dzieci do 13 lat),
  • mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych (osoby częściowo ubezwłasnowolnione, dzieci w wieku od 13 do 18 lat).

Aby załatwić przez Internet zameldowanie na pobyt stały musimy przygotować login z hasłem do profilu zaufanego i telefon komórkowy lub dane do innego sposobu logowania na profil zaufany (np. dane logowania do naszej bankowości elektronicznej). Obywatele Polski mogą też użyć e-dowodu. Jakie dokumenty będą potrzebne do załatwienia zameldowania na pobyt stały? Właściciele mieszkania lub posiadacze innego tytułu prawnego do mieszkania, w którym chcą się zameldować, muszą dołączyć do wniosku jeden z następujących dokumentów elektronicznych:

  • umowa cywilnoprawna, na przykład umowa najmu,
  • odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej,
  • decyzja administracyjna,
  • orzeczenie sądu.

Jeśli nie mamy żadnego tytułu prawnego do mieszkania, należy załączyć:

  • oświadczenie właściciela lub innego podmiotu, który ma tytuł prawny do mieszkania, potwierdzające nasz pobyt w lokalu,
  • dokument, który potwierdza tytuł prawny do mieszkania właściciela lub innego podmiotu.

Jeśli nie możesz dostać tych dokumentów elektronicznych, załącz skany.

Ile kosztuje zameldowanie na pobyt stały? Ile kosztuje zaświadczenie o zameldowaniu?

Usługa zameldowania jest bezpłatna. Wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt stały jest bezpłatne. Każde kolejne zaświadczenie wydane po zameldowaniu kosztuje 17 zł.

Wymeldowanie z pobytu stałego

Do wymeldowania się jest zobowiązana każda osoba, która jest zameldowana na pobyt stały i wyprowadza się z tego miejsca. Wyjątkiem jest sytuacja, jeśli ktoś wyjeżdża z miejsca stałego zameldowania tylko czasowo, np. na naukę lub leczenie, w takim przypadku nie trzeba się wymeldowywać. Podczas meldowania się na pobyt czasowy na platformie ePUAP jest możliwość zaznaczenia opcji wymeldowania się z pobytu stałego. Wymeldowanie się z miejsca pobytu stałego należy zgłosić najpóźniej w dniu, w którym wyprowadzamy się z miejsca zameldowania na pobyt stały. Usługa jest bezpłatna. Jeśli opuścisz miejsce pobytu stałego i się nie wymeldujesz, możesz zostać wymeldowany w drodze decyzji administracyjnej.

Zameldowanie dla cudzoziemców

Cudzoziemcy, którzy chcą przebywać w Polsce dłużej niż 30 dni, a potem planują powrót do kraju stałego zamieszkania, powinni zameldować się na pobyt czasowy. Przez Internet mogą to zrobić wyłącznie obywatele państwa członkowskiego UE albo EFTA lub członkowie rodziny cudzoziemca z tych państw. Procedura składania wniosku przez ePUAP jest taka sama jak w przypadku obywateli Polski. Dokumenty należy złożyć najpóźniej:

w 30. dniu od przyjazdu do miejsca pobytu czasowego w Polsce jeśli jest się obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub członkiem rodziny takiego cudzoziemca lub obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu lub członkiem rodziny takiego cudzoziemca,
w 4. dniu od przyjazdu do miejsca pobytu czasowego w Polsce - jeśli ktoś nie zalicza się do powyższej grupy. Ale w tym przypadku dokumenty należy złożyć osobiście w urzędzie.

Usługa zameldowania cudzoziemca na pobyt czasowy jest bezpłatna. Wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt czasowy kosztuje 17 zł.

Jeśli cudzoziemiec chce zameldować się w Polsce na pobyt stały, obowiązują te same zasady. Rożnica jest tylko w kwestii kosztów za wydanie zaświadczenie - pierwsze zaświadczenie jest bowiem bezpłatne. Każde kolejne zaświadczenie wydane po zameldowaniu kosztuje 17 zł.

Poradnik został opracowany na podstawie informacji ze strony obywatel.gov.pl

od 12 lat
Wideo

Jak złodzieje oznaczają domy, które chcą okraść?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski