Z czym ma związek to opóźnienie?
- O opóźnieniu raczej mówić nie można - komentuje Krzysztof Kosiedowski, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy. - Cały proces przygotowania, zamówienia i realizacji nowego oznakowania po prostu tyle trwa. Nie mieliśmy w magazynie takiej liczby konkretnych znaków, by oznakować od nowa cały, duży kwartał Śródmieścia, w związku z tym trzeba było je zamówić. Czekamy zarówno na znaki, jak i wygrodzenia. Gdy tylko zamówienie do nas trafi, zaczną się prace przy zmianie organizacji ruchu. Wszystko będzie gotowe najpóźniej przed rozpoczęciem roku szkolnego - dodaje rzecznik drogowców.
Zakazy i słupki
Największe zmiany czeka sam Stary Rynek i ulice do niego przylegające. Auta nie wjadą na płytę rynku, a także na ul. Niedźwiedzią, Batorego (do Zaułka), Jana Kazimierza (do Zaułka), Magdzińskiego (do Podwala), Krętą (do Jatek), Długą (od Batorego do Jana Kazimierza), Ku Młynom, oraz na pieszojezdnię wokół Fary. Na części tych ulic pojawią się słupki. Mają być na tyle elastyczne, by bez problemu były je w stanie pokonać duże pojazdy ratownicze.
Na części ulic ruch będzie się odbywał czasowo, po to, by zaopatrzyć sklepy i gastronomie oraz umożliwić dojazd na parkingi wewnątrz posesji. W obszarze ograniczonego ruchu w godz. 6-10 w dni powszednie będą mogły odbywać się dostawy towarów z wykorzystaniem wózków.
Tak będzie na ul.: Jezuickiej, Zaułek, Długiej (od Przyrzecza do Batorego, Mennicy (w kierunku elektrowni wodnej), oraz odcinkach ul. Batorego i Jana Kazimierza (od Długiej do Zaułka). Poza tymi godzinami oraz w weekendy tymi ulicami będą mogli się poruszać wyłącznie mieszkańcy Bydgoszczy dojeżdżający na zaplecze swoich posesji oraz pojazdy służb miejskich.
Ograniczenie prędkości
Ostatecznie strefą zamieszkania - czyli taką, w której ruch odbywa się z prędkością do 20 km na godz. i nie ma możliwości parkowania poza miejscami wyznaczonymi - ma zostać objęty obszar ulic: Długiej (od Wełnianego Rynku do Przyrzecza oraz od Jana Kazimierza do Podwala), Przyrzecza, mostu na ul. Ku Młynom, Mennicy (od Czerwonego Spichrza w kierunku Tamki), Malczewskiego, Grodzkiej (od Malczewskiego do Mostowej), Pod Blankami (od Trybunalskiej do Długiej), ul. Zaułek, Farnej, Mostowej, Niedźwiedziej, Batorego i Jana Kazimierza.
Natomiast na ulicach dojazdowych do tego obszaru, czyli na Podwalu, wschodniej części Grodzkiej, Pod Blankami (do Trybunalskiej), Trybunalskiej, Jana Kazimierza od strony Wałów Jagiellońskich do Pod Blankami, prędkość będzie ograniczona do 30 km na godz.
Nowa organizacja ruchu to także nowa lokalizacja miejsc postojowych dla taksówek, kopert i miejsc parkowania dla pojazdów zaopatrzenia. Miasto zapewnia, że te ostatnie zostaną zaplanowane w taki sposób, by maksymalnie skrócić drogę od miejsca parkowania do celu.
Ogólnodostępne parkowanie przewidziane jest tak jak dotychczas m.in. na placu Solnym, Rybim Rynku, ul. Grodzkiej, ul. Mostowej (odcinek przy ul. Focha), ul. Długiej (od ul. Wały Jagiellońskie do ul. Pod Blankami) oraz na parkingu wielopoziomowym przy ul. Pod Blankami.
