- Inwestycja pt. „Modernizacja przejścia podziemnego na stacji Nakło nad Notecią” zrealizowana zostanie dla lepszej komunikacji kolejowej w województwie kujawsko-pomorskim – informował przed rozpoczęciem prac Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S. A.
Mówił o modernizacji, bo istniejące przejście, które łączy obecnie tylko budynek dworca PKP z peronami zostanie przebudowane i przedłużone aż do ul. Nowej i parkingu Park &Ride. Jeśli nie będzie niespodzianek prace powinny się zakończyć jesienią 2024 r.
Po obu stronach torów
Roboty ruszyły kilka tygodni temu. Robotników spotkać można zarówno na dworcu PKP jak i po drugiej stronie torowiska od strony ul. Nowej. Między torami, a parkingiem Park and Ride pracuje ciężki sprzęt. Jeszcze niedawno podróżni korzystać mogli z podziemnego przejścia łączącego perony z dworcem. Obecnie jest ono nieczynne, wejścia zabito deskami. Pasażerowie korzystać muszą z tymczasowego przejścia poprowadzonego przez tory, które dla bezpieczeństwa otoczono barierkami.
Podróżni nie mają już także wstępu do poczekalni dworcowej od strony peronów. Powód? Prowadzone prace budowlane związane z układaniem nowej nawierzchni. Wejść do budynku dworca np. po to by prześledzić rozkłady jazdy czy poczekać na pociąg, można obecnie tylko od strony miasta. Sytuacja jest dynamiczna i wraz z postępem robót zapewne wprowadzane będą na dworcu kolejne zmiany. Do czasu zakończenia robót mieszkańcy muszą uzbroić się w cierpliwość.
- Zadanie zostanie sfinansowane z „Rządowego Programu budowy i modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2015”, którego celem jest m. in promowanie ekologicznych środków transportu i przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu – informują przedstawiciele PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Nie jest to jedyne zadanie w gminie Nakło, które zrealizowane ma zostać w ramach tego programu. W planach jest jeszcze budowa nowych przystanków kolejowych: w Nakle na ul. Dąbrowskiego oraz w Trzeciewnicy.
Recepta na pusty parking Park and Ride w Nakle
Pomysł podziemnego przejścia zrodził się w Nakle przy okazji budowy parkingu przesiadkowego Park and Ride. Zapowiadano wówczas, że już niebawem zostawić tu będzie można auto czy rower i dalej pojechać koleją np. w kierunku Bydgoszczy czy Piły. To jedna z kilku inicjatyw, które poprawić miały stan powietrza w mieście, a także zachęcić nakielan do korzystania ze zbiorowych środków transportu.
Parkin P&R oddano w Nakle do użytku pod konic 2020 r. Koszt całości, wraz z przebudową pobliskich ciągów komunikacyjnych, to blisko 11 mln zł. Miasto zyskało 176 nowych miejsc postojowych, w tym 17 miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych oraz 30 miejsc dla rowerów.
To Cię może również zainteresować
Jak dotąd inwestycja ta nie spełnił jednak oczekiwań. Bo choć ul. Nową i dworcowe perony dzieli w prostej linii kilkadziesiąt metrów drogę przecina torowisko. Czy budowa podziemnego przejścia do dworca PKP sprawi, że parking przy ul. Nowej zyska większą popularność? Władze Nakła mocno w to wierzą. Na razie zainteresowanie kierowców parkingiem P&R jest niewielkie.
- Często słyszy się narzekania, że parking nie jest dostatecznie wykorzystany. Jestem przekonany, że zmieni się to na lepsze po wybudowaniu przejścia – zapewnia burmistrz Sławomir Napierała.
