Umowę na przebudowę torowiska tramwajowego na ulicy Toruńskiej od ul. Kazimierza Wielkiego do zajezdni MZK podpisano w lutym. W maju bydgoscy radni zgodnie poparli zmiany w budżecie miasta, które dotyczyły zwiększenia zakresu inwestycji o dwa odcinki: od ronda Toruńskiego do ul. Spokojnej oraz od zajezdni MZK do pętli Stomil. Łączna wartość inwestycji w trybie zaprojektuj i wybuduj to ponad 131 mln zł.
Za realizację zadania odpowiada firma Trakcja, znana w Bydgoszczy z budowy dwóch nowych mostów nad Brdą w ciągu ul. Kazimierza Wielkiego. Prace podzielono na etapy. W pierwszym robotnicy pojawili się na odcinku od ronda Toruńskiego do ul. Spokojnej. Roboty mają zostać zrealizowane przed upływem 7 miesięcy.
– Obecnie trwają prace związane z wykonaniem fundamentów pod słupy trakcyjne, a także z rozbieraniem warstw konstrukcyjnych i układaniem nowych w torowisku. Ponadto prowadzone są roboty związane z wykonaniem przejścia przez torowisko, aby jak najszybciej przywrócić możliwość ruchu pieszych na zamkniętym przejściu przy przebudowywanych peronach tramwajowych – informuje Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.
Po rozpoczęciu robót pisaliśmy o zaskoczonych pieszych i rowerzystach, którzy krytykowali zamknięcie przejść po wschodniej części ronda Toruńskiego. Skarżyli się, że pokonanie trasy naokoło zajmuje dużo więcej czasu. Zgodnie z zapowiedziami drogowców, już niedługo ma się to zmienić.
Niezmiennie obowiązują pozostałe zmiany w organizacji ruchu, czyli:
zawężenia na rondzie Toruńskim oraz ul. Toruńskiej w kierunku ul. Kazimierza Wielkiego. Zamknięty jest jeden pas od strony torowiska na wysokości peronów tramwajowych;
zawężenie pasa zewnętrznego na ul. Toruńskiej przy skrzyżowaniu ul. Toruńskiej z ul. Nowotoruńską w stronę ronda Toruńskiego na wysokości peronu autobusowego.
Na czas prowadzonych robót całkowicie wstrzymano ruch tramwajowy na odcinku od ronda Toruńskiego do ul. Perłowej. Tramwaje linii nr 4, 6 i 8 zostały skierowane przez nowy most Kazimierza Wielkiego.
Co w kolejnych etapach?
Na pozostałych fragmentach torowiska przy ul. Toruńskiej – od al. prezydenta Lecha Kaczyńskiego do Równej i od Równej do końca – prace mają rozpocząć się w przyszłym roku. Cały kontrakt ma zostać sfinalizowany do końca 2026 roku.
Zakres inwestycji obejmuje m.in.
wymianę torowiska wraz z podbudową, słupów podtrzymujących sieć, oświetlenia;
modernizację wszystkich przejazdów przez torowisko;
przebudowanie skrzyżowania ulic Toruńskiej-Kieleckiej-Spornej;
przebudowę pętli tramwajowej Stomil;
budowę infrastruktury dla rowerzystów (z nawierzchniami bitumicznymi) oraz pieszych na odcinkach od ul. Filmowej do ul. Kazimierza Wielkiego oraz od al. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego do pętli tramwajowej Stomil;
przebudowę peronów tramwajowych i ich dostosowanie do nowoczesnych tramwajów.
Tramwaje przebudowaną trasą będą mogły poruszać się z prędkością do 50 km/h. Po zakończeniu prac cała trasa do Łęgnowa ma być obsługiwana przez nowoczesny tabor niskopodłogowy.
