https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Most Uniwersytecki w Bydgoszczy. Trzeba naprawić, ale można jeździć - mówi najnowsza ekspertyza. Wiarygodna?

Dorota Witt
Trwa postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy, który przeprowadzi dalsze prace naprawcze mostu
Trwa postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy, który przeprowadzi dalsze prace naprawcze mostu Dariusz Bloch
- Decyzja o całkowitym wyłączeniu konstrukcji z użytkowania do czasu przeprowadzenia naprawy była nieuzasadniona - czytamy w ekspertyzie na temat Mostu Uniwersyteckiego przeprowadzonej przez Politechnikę Gdańską na zlecenie biura projektującego most - Transprojektu Gdańskiego. Tego, z którym - jak zapowiada prezydent Rafał Bruski - miasto będzie toczyło sądowy spór, m.in. o pokrycie kosztów wynikających z wadliwej dokumentacji projektowej mostu.

Zobacz wideo: Jak zmieniły się tendencje zakupowe w czasie pandemii?

Politechnika Gdańska: po Moście Uniwersyteckim można jeździć, ale wolno

- Decyzja o całkowitym wyłączeniu konstrukcji z użytkowania do czasu przeprowadzenia naprawy była nieuzasadniona - czytamy w
w ekspertyzie na temat Mostu Uniwersyteckiego przeprowadzonej przez Politechnikę Gdańską na zlecenie biura projektującego most - Transprojektu Gdańskiego. Dokument przesłano do ZDMiKP w Bydgoszczy 12 maja. Jest w nim mowa o problemach, m.in. o znaczących plastycznych deformacjach elementów zakotwień, o tym, że most można i trzeba naprawić, ale i o tym, że można po nim jeździć: Należy jednocześnie podkreślić, że na tym etapie dalsza ewentualna eksploatacja konstrukcji w tym stanie powinna być jak najkrótsza i należy niezwłocznie przeprowadzić naprawę tych zakotwień. Tym niemniej, w świetle aktualnej wiedzy o stanie konstrukcji, w przypadku podjęcia decyzji o przywróceniu ruchu po Moście Uniwersyteckim rekomenduje się do czasu przeprowadzenia naprawy zawęzić przekrój jezdni do 2 pasów ruchu (po jednym w każdą stronę) i ograniczyć całkowitą masę pojazdów wjeżdżających na obiekt do 10 t oraz ich prędkość do 30 km/h.

Pełna ekspertyza jest dostępna tutaj.

ZDMiKP w Bydgoszczy: ekspertyza ma podważyć decyzję o zamknięciu mostu

ZDMiKP zastrzega, że dokument zostanie szczegółowo przeanalizowany, ale już teraz zauważa, że: w ekspertyzie uzyskano wysoki poziom zgodności do wcześniejszego raportu przygotowanego przez profesora Krzysztofa Żółtowskiego (na zlecenie ZDMiKP), na podstawie którego nasza jednostka jako zarządca drogi, podjął decyzję o zamknięciu i podparciu przeprawy.

ZDMiKP dostrzega w dokumencie asekuracyjne działania biura projektowego, to samo sugeruje prezydent Rafał Bruski.

- Przesłany materiał jest też dodatkowo nacechowany sformułowaniami, które mają prawdopodobnie za zadanie obniżyć wartość skutków błędów projektowych i podważyć zakres dotychczas podjętych działań (m.in. zamknięcie mostu, docelowych kosztów naprawy mostu) - czytamy w komentarzu ZDMiKP. - Pewne sformułowania najnowszej ekspertyzy, mogą być odczytane jako próba przeniesienie współodpowiedzialności na innych uczestników procesu budowy Trasy Uniwersyteckiej, być może w świetle przyszłego postępowania sądowego.

Rafał Bruski: na biurku mam dokument, który mówi o możliwej katastrofie budowlanej

- Każda z dostępnych ekspertyz i opinii potwierdza błąd na etapie projektu, który był przygotowywany i zatwierdzany przed 2010 r. - pisze w mediach społecznościowych prezydent Rafał Bruski. - Decyzje o zamknięciu mostu podejmowałem tylko w trosce o bezpieczeństwo mieszkańców, mając na biurku dokument ze zdaniem o możliwej katastrofie budowlanej. Wiedząc jak to ważna i wpływająca na życie mieszkańców decyzja, wystąpiłem już wtedy do służb państwowych o podjęcie działań i ew. weryfikacje podjętej decyzji. Po przeszło 100 dniach nie otrzymaliśmy stanowiska służb państwowych.

Chodzi o pismo do Kujawsko-Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Kiedy przyjdzie odpowiedź? To pytanie zdaliśmy WINB, na komentarz czekamy.

Trwa postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy, który przeprowadzi dalsze prace naprawcze mostu.

- Jednym z warunków jest jak najszybsze wykonanie prac i otwarcie mostu - przypomina Rafał Bruski. - O zwrot wszystkich kosztów dla miasta od winnych przygotowania wadliwej dokumentacji projektowej będziemy walczyli w sądzie - zapowiada.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
15 maja, 07:46, K76:

Panie Bruski natychmiast rozwiązać zarząd dróg miejskich oni do niczego się nie nadają to są nieudacznicy życiowi, niech już lepiej weźmie nas Toruń chociaż ich niecierpię

Dokładnie, widać, że kpią sobie z bydgoszczan całkowicie. Dopiero pozamykano Trasę Uniwersytecką, mosty przy ul. Fordońskiej na pół pozamykane, korki "jak smok" a teraz nagle dowiadujemy się, że i jeden i drugi most nadaje się do użytku, normalnie film Barei w realu, co się dzieje w tym mieście ? Ci decydenci z zarządu dróg, powinni zostać ukarani za tak sprzeczne decyzje. Obawiam się jednak, że Bruski problemu nie rozwiąże, bo to towarzystwo "po jednych pieniądzach " Po prostu przy wyborach trzeba pamiętać, że żadne PO ani KO o nasze lokalne interesy nie zadba, co widać na przestrzeni lat

K
K76

Panie Bruski natychmiast rozwiązać zarząd dróg miejskich oni do niczego się nie nadają to są nieudacznicy życiowi, niech już lepiej weźmie nas Toruń chociaż ich niecierpię

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski