Zobacz wideo: Odkrywamy Bydgoszcz. Bartodzieje kiedyś i dziś:

Mobilis, firma, która wygrała przetarg na obsługę części linii komunikacji miejskiej w Bydgoszczy od 1 stycznia przyszłego roku, szuka kierowców autobusów.
Ogłoszenie brzmi: "Od 1 stycznia 2023 roku, w ramach współpracy z Zarządem Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy będziemy realizowali przewozy komunikacją miejską dla mieszkańców całego miasta.
- 11 linii autobusowych
- 49 fabrycznie nowych autobusów marki Mercedes
- kontrakt do 2031 roku
Chcesz rozpocząć pracę w dużej i stabilnej firmie na stanowisku kierowca autobusu komunikacji miejskiej? Postaw na Mobilis! Posiadasz prawo jazdy kat. D? Zapraszamy do składania CV już teraz! Nie posiadasz prawa jazdy kat. D? Sfinansujemy Twój kurs - prześlij CV, na pewno się odezwiemy!"
Ogłoszenie wzbudziło duże zainteresowanie środowiska. - Od nas kierowcy tez dzwonili, próbując się dowiedzieć o stawki, jakie proponuje Mobilis - nie ukrywa Andrzej Arndt, szef związkowców w MZK Bydgoszcz.
Na razie jednak zarobki proponowane przez nowego na bydgoskim rynku przewoźnika to niewiadoma. Jedyne, co można porównać, to stawki dla kierowców, których Mobilis szuka dla Warszawy i Wrocławia.
Na umowie o pracę wygląda to tak, że kierowca bez doświadczenia dostanie 24 zł na godzinę brutto plus 10 procent regulaminowej premii. Kierowca z doświadczeniem - o złotówkę więcej i premia. Praca na umowę-zlecenie oznacza stawkę 30,50 zł za godzinę.
Jak będzie w Bydgoszczy? - Kierowcom z MZK, którzy podpytywali o warunki, powiedziano na razie tyle, że szacują i liczą, ale etat będzie miał "czwórkę" z przodu; tyle tylko, że nie wiadomo, czy brutto, czy netto - mówi Andrzej Arndt. nawet jeżeli będzie to "czwórka" z przodu brutto, to i tak więcej, niż w tej chwili mają kierowcy w MZK. Średnio etat wynosi 3,5 tys. złotych brutto, co daje ok 21 zł brutto za godzinę pracy.
Przypomnijmy, że szukający kierowców w czasie protestu części załogi MZK do obsługi prywatny przewoźnik Irex-Trans, obsługując komunikację awaryjną, proponował prowadzącym jego autobusy stawkę 60 zł za godzinę.
Mobilis od początku 2023 roku będzie obsługiwał 11 linia autobusowych: 51, 53, 55, 56, 58, 62, 67, 69, 73, 76 i 85. Podczas przetargu firma okazała się najtańsza, proponując tylko trochę ponad 26 milionów zł przez cały przyszły rok. Umowa z Zarządem Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej zakłada, że zmianę warunków finansowych. To skutek odwołania się Mobilisu, którego przedstawiciele podkreślali, że proponowana przez Bydgoszcz waloryzacja kontraktu dopiero w 2024 roku przerzuca na wykonawcę ryzyko zmian w gospodarce - chodziło m.in. o ceny paliwa. W kolejnych latach stawki jednostkowe będą waloryzowane o wskaźnik inflacji oraz paliwowy.
Umowę z Mobilisem podpisano w listopadzie ubiegłego roku. Przewoźnik musi kupić nowe autobusy - 19 przegubowców i 26 krótkich. Niskopodłogowe autobusy mają być wyposażone m.in. w klimatyzację, system wi-fi, system ITS, monitoring wizyjny, system zapowiedzi głosowych, system elektronicznych podświetlanych tablic i porty USB do ładowania urządzeń mobilnych.
Mobilis już raz w Bydgoszczy jeździł: w latach 2008-2014 obsługiwał m.in. linię 69.