https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Bydgoszczy wezmą w leasing 12 autobusów przegubowych

Adam Szczęśniak
MZK musi odświeżać tabor ze względu na wygodę pasażerów i wymagania środowiskowe
MZK musi odświeżać tabor ze względu na wygodę pasażerów i wymagania środowiskowe Archiwum Polska Press
28 czerwca MZK ogłosiły przetarg na dostawę 12 fabrycznie nowych autobusów przegubowych w formie leasingu finansowego. Po otwarciu ofert okazało się, że korzystniejszą finansowo ofertę przedstawił Mercedes.

Czerwcowy przetarg był drugim podejściem do zakupu. Rok temu w pierwszym MZK nie otrzymały żadnej oferty. Czas naglił, bo tabor w mieście się starzeje, a ze względu na wymogi wynikające z ustawy o elektromobilności miasto mocniej stawia na firmę Mobilis.

Jedna oferta w budżecie

Kilka dni temu otworzono oferty w drugim przetargu. Okazało się, że wpłynęły dwie, od Solarisa i Mercedesa. Tylko ta druga mieści się w budżecie spółki. Jak podaje serwis Transport Publiczny, Daimler Buses wraz PKO Leasing wyceniły dostawę 12 pojazdów na 30,74 mln zł brutto, z kolei konsorcjum Solaris i Millennium Leasing na 37,051 mln zł brutto. Budżet MZK to 36,657 mln zł brutto.

Tego typu 12 nowych mercedesów za niespełna rok wyjedzie na bydgoskie trasy
Tego typu 12 nowych mercedesów za niespełna rok wyjedzie na bydgoskie trasy
Bydgoszcz.pl

- Skorzystaliśmy z możliwości leasingu jako konstrukcji finansowej. To powszechna praktyka, tak robi większość zakładów komunikacyjnych w kraju. Do postępowania stanęły dwie firmy - Solaris i Mercedes, ta druga złożyła sporo ciekawszą ofertę. Nowe, długie „przegubowce” zastąpią najstarsze, najbardziej wysłużone we flocie MZK pojazdy. Im starsze pojazdy, tym większa ich degradacja i częstsze interwencje służb technicznych. Nowe mercedesy obniżą wiek naszego taboru, poprawią również komfort pasażerów. Tabor wyjedzie na trasy w przyszłym roku, mam nadzieję że jeszcze przed sezonem zimowym - powiedział portalowi Bydgoszcz Informuje Piotr Bojar, prezes zarządu Miejskich Zakładów Komunikacyjnych w Bydgoszczy.

Po 135 pasażerów w autobusie

MZK chcą wyleasingować autobusy na 7 lat, po upływie których pojazdy będą mogły zostać wykupione za symboliczną złotówkę. Dostawy autobusów podzielono na trzy etapy po 4 autobusy, w ciągu 10-12 miesięcy od czasu podpisania umowy.

Długość niskopodłogowych autobusów określono w przedziale 17,9-18,2 m. Mają mieścić minimum 135 pasażerów (minimum 40 na miejscach siedzących), 1 miejsce ma być dla pasażerów poruszających się na wózkach. Napęd ma zapewnić silnik spalinowy o mocy minimum 250 kW, który spełni normy emisji Euro VI. Autobusy mają być klimatyzowane, ogrzewane i monitorowane. Pojawi się też system informacji pasażerskiej oraz kasowniki biletowe i porty USB. O wyborze najlepszej oferty decydowała głównie cena - to aż 82 proc. wymaganych warunków.

"Elektryki" za dwa lata?

Jak dodaje Bydgoszcz Informuje, MZK mają też pozytywne sygnały z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, że uda się firmie pozyskać dofinansowanie z programu „Zielony Transport” na zakup nowych autobusów elektrycznych.

Do wniosku NFOŚiGW miał zastrzeżenia, ale te zostały ujęte w poprawkach, przez co wniosek zyskał status warunkowo pozytywnego. Wiele wskazuje zatem na to, że pierwsze "elektryki" na liniach autobusowych pojawią się w Bydgoszczy w połowie 2026 roku.


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski